ת"א נעלה את הרבעון הראשון: המעו"ף עלה ברבעון ב-7.3%

המעו"ף ירד היום ב-0.3% והוא מרוחק 8 נקודות משיא כל הזמנים על בסיס סגירה; מדד ת"א 100 גמע ברבעון 8.5% ■ אפריקה הפסידה כ-673 מ' ש' ב-2009 ■ טבע נתבעת ע"י פייזר על הגרסה הגנרית של הוויאגרה

בורסת ת"א נעלה היום (ד') את הרבעון הראשון של 2010 ביום מסחר מקוצר לרגל חול המועד פסח. המדדים ננעלו במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים ברקע מגמה שלילית, המסתמנת מהחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט. המסחר באסיה ננעל הבוקר בירידות שערים והמסחר באירופה מתנהל בעליות שערים קלות, נכון למועד סגירת המסחר בתל אביב.

בסיכום רבעוני, טיפס מדד המעו"ף בכ-7.3% והוא נמצא במרחק נקודות ספורות מכיבוש השיא ההיסטורי על בסיס נעילת מסחר ברמת ה-1,237 נקודות. במסחר התוך-יומי, קבע המעו"ף שיא של כל הזמנים ברמת ה-1,248 נקודות. מדד הביומד, "החבר החדש" בבורסה שהושק בתחילת החודש, סיכם חודש פנטסטי עם עלייה של כ-7%. מדד ת"א 100 טיפס בכ-8.5%.

למשקיעים היום בתל אביב הזדמנה לראשונה האפשרות להגיב להודעת הריבית מיום א' האחרון, במסגרתה העלה בנק ישראל את הריבית לחודש אפריל ב-0.25% ל-1.5%. בנק ישראל הסביר בהחלטתו כי ההחלטה להעלות את הריבית היא חלק מהתהליך ההדרגתי של החזרת הריבית לרמה "נורמלית" שנועד להחזיר את האינפלציה ולשמור אותה בתוך תחום היעד ולתרום להמשך ההתאוששות בפעילות המשק, תוך תמיכה ביציבות הפיננסית. עוד צויין כי מרבית האינדיקטורים מצביעים על כך שהפעילות הריאלית במשק המשיכה לגדול גם ברבעון הראשון של 2010, אך עם זאת עדיין שוררת אי ודאות לגבי עוצמת ההתרחבות.

התיקון בשווקים קרוב? מורגן סטנלי חושב שכן

כלכלני מורגן סטנלי מזהירים כי הראלי האחרון בשווקים קרוב למיצוי וכי בחודשים הבאים המדדים המובילים בוול סטריט יאבדו גובה. האסטרטג Teun Draaisma, שהזהיר ביוני 2007 ממפולת והמליץ על קנייה גורפת בנובמבר 2008, מעריך כי 2010 תיראה דומה ל-1994 ו-2004, שהיו שנים מאוד תנודתיות בשווקים (בשנת 2004 השוק גלש למטה עד סוף חודש יוני, לאחר מכן נרשמו ירידות חדות שנמשכו עד אמצע אוגוסט ולאחר מכן החל ראלי חזק. בתל-אביב השנה הסתיימה בעליות אבל היתה תנודתיות). לדעת דראסימה, ה"טריגרים" שהובילו לראלי האחרון יתפוגגו: גם מכיוון שהעליות היו חדות מדי ונמשכו זמן רב מדי, ובעיקר מכיוון שהחדשות הטובות שהתפרסמו בחודשים האחרונים גם ברמת המאקרו (צמיחה חזקה ) וגם ברמת המיקרו (דוחות טובים) יתחלפו בחדשות לא כל כך טובות, ואפילו רעות.

אלביט מערכות שוב על הכוונת

קרן פנסיה מהגדולות ביותר בשבדיה, AP FUNDS, הודיעה שלשום כי תחסל את השקעותיה באלביט מערכות ותכניס אותה ל"רשימתה השחורה", וזאת בשל פעילותה בשטחי הגדה המערבית. קרנות AP מנהלות את קרנות הפנסיה של כל האנשים העובדים או שעבדו בשבדיה ומחזיקות נכסים בשווי כ-82 מיליארד אירו.

לאחר שהפסידה לטבע במירוץ לרכישת רציופארם הגרמנית, הגישה ענקית התרופות פייזר, יצרנית גלולת הוויאגרה לטיפול בחוסר אונות, תביעה כנגד ענקית הגנריקה הישראלית בווירג'יניה, ארה"ב. טבע עתידה להשיק את גרסתה הגנרית לוויאגרה במהלך שנת 2012. פייזר מבקשת למעשה מבית המשפט להוציא צו מניעה כנגד טבע, שימנע מהאחרונה לייצר או לשווק את הגרסה הגנרית עד לשנת 2019.

אורכית ריכזה עניין שלילי רב לאחר שצנחה במסחר בוול סטריט וחזרה לתל אביב עם פער ארביטראז' שלילי של 16% על רקע הנפקה פרטית שביצעה החברה בדיסקאונט של 22% על מחיר השוק.

גילת ממשיכה להרחיב את פעילותה באמריקה הלטינית ומדווחת כי תספק לסוכנות ביטחון ואבטחה גדולה של אחת מהמדינות ביבשת, רשת תקשורת בפס רחב לצרכי האבטחה של מעברי הגבול במדינה בעסקה שהיקפה מיליוני דולרים.

כן פייט ביופרמה דיווחה היום על התקדמות בניסוי הקליני בתרופת ה-CF102 שלה המיועדת לטיפול במחלות הכבד כדוגמת סרטן הכבד ודלקת נגיפית מסוג C, ולנשאי וירוס צהבת. כן פייט סיימה בהצלחה את גיוס החולים לשלב השני בניסוי, ואף קיבלה אישור להמשיך בניסוי מוועדת הבטיחות שבחנה את תוצאות הביניים.

"גלובס" חשף בנק לאומי עתיד לגבש ברבעון השני של השנה מדיניות דיבידנד חדשה. ההערכות הן כי הבנק יחזור למדיניות הדיבידנד שהיתה נהוגה בעבר: חלוקת 50% מהרווח הנקי, בכפוף לעמידה ביעדי הלימות ההון של הבנק לאחר שיאושרו על ידי בנק ישראל.

ל"גלובס" נודע ערב החג כי בין יו"ר בנק דיסקונט יוסי בכר לבין החשב הכללי שוקי אורן הושגו הבנות שלפיהן המדינה תעכב את מכירת מניותיה כדי לא להפריע להנפקת דיסקונט וכי המשך מכירת המניות בידי המדינה יתבצע בתיאום עם הבנק.

אפריקה ישראל פרסמה ביום א' האחרון, לאחר סגירת המסחר, כי הרווח המיוחס לבעלי המניות בחברה הסתכם ברבעון הרביעי בכ-343 מיליון שקל. ההפסד המיוחס לבעלי המניות של אפריקה בשנת 2009 הסתכם בכ-673 מיליון שקל ונובע בעיקר מהפסדים בגין הפחתות בשווי הוגן, הפחתת מלאי קרקעות, מלאי בניינים למכירה, נדל"ן להשקעה ונדל"ן השקעה בהקמה, בסך כולל של כ-3.4 מיליארד שקל ברוטו. יתרת הנדל"ן להשקעה (פרויקטים מניבים) הסתכמה בסוף השנה בכ-5.4 מיליארד שקל, יתרת נדל"ן להשקעה בהקמה (פרויקטים מניבים בהקמה) הסתכמה בסך של כ-5.3 מיליארד שקל, עלות מלאי הבניינים למכירה (פרויקטים למגורים) הסתכמה בכ-3.4 מיליארד שקל ויתרת מלאי הקרקעות של החברה הסתכמה בסך של כ-2 מיליארד שקל.

אלביט הדמיה דיווחה ביום א' האחרון לאחר נעילת המסחר כי ההפסד לשנת 2009, המיוחס לבעלי מניות הרוב, הסתכם בכ-533 מיליון שקל, הפסד שהעמיק לעומת הפסד של כ-104 מיליון שקל ב-2008. הכנסות החברה ב-2009 הסתכמו בכ-693 מיליון שקל, ירידה של כ-36% לעומת הכנסות של כ-1.09 מיליארד שקל ב-2008. ההכנסות ממימוש ומהפעלת מרכזים מסחריים בשנה החולפת הסתכמו בכ-85 מיליון שקל לעומת כ-524 מיליון שקל ב-2008. הקיטון נובע בעיקר מכך שבשנת 2009 לא נמכרו מרכזים מסחריים כלל לעומת שנת 2008.

הפטרוכימיים , המחזיקה בין היתר בבז"ן , אבגול וכרמל אולפינים, דיווחה היום כי הכנסותיה בשנת 2009 הסתכמו בכ-541 מיליון שקל, עלייה של כ-149% לעומת 2008. בשורה התחתונה, מסיימת החברה את 2009 עם רווח של כ-402 מיליון שקל לעומת רווח של כ-43 מיליון שקל בלבד ב-2008. חלקו הגדול של הרווח השנתי הושג ברבעון האחרון של 2009, כשהחברה רושמת רווח של כ-678 מיליון שקל ממיזוג חברות הבנות כרמל אולפינים ובז"ן. הסיבה המרכזית היא הערכת שווי גבוהה לכרמל מהרשום בספרי החברה.

עשות אשקלון , חברה בת של התעשייה הצבאית, דיווחה היום על מכירות של 227.7 מיליון שקל ב-2009, עלייה של כ-10% לעומת 2008. הרווח הנקי הסתכם ב-9.5 מיליון שקל לעומת הפסד בשנת 2008.

גורמים בקבוצת נמרודי-סולטן שרכשה את הזכויות ברשיונות "מירה" ו"שרה" הכחישו כי נעשתה פנייה מטעם הקבוצה לחברת נובל אנרג'י האמריקנית להצטרף כשותפה לזכויות ברשיונות. על-פי עסקת העברת הזכויות ברישיונות שנחתמה ביום רביעי שעבר, מחזיקה קבוצת נמרודי יחד עם אנשי העסקים משה הרשברג והאחים לוי ומנדל מוצ'קין כ-54% מהזכויות, שותפות מודיעין של צחי סולטן וקונצרן IDB מחזיקות כ-27% וחברת בונטאן הקנדית בקרוב ל-15%.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]