וול סטריט סגרה בירידות של עד 0.5%; סיכמה רבעון חיובי

S&P 500 איבד הערב 0.3% אך את הרבעון סיכם בעלייה של 4.9% ■ הנאסד"ק עלה ברבעון ב-5.7% ■ הנפט זינק ברבעון ב-5.5% ■ סקר ה-ADP, הצביע על גריעה של 23 אלף משרות במגזר הפרטי בארה"ב

הערב סיכמו המשקיעים את הרבעון הראשון של השנה אשר היה חיובי, בעיקר הודות לחודש מארס המוצלח. מדד S&P 500, הנחשב למדד הבנצ'מרק בוול סטריט טיפס בכ-4.9% מאז ה-31 בדצמבר 2009 - הרבעון הראשון החזק ביותר שנרשם בו מאז 1998. מדד הדאו ג'ונס טיפס בחודש מארס ב-5.2% מה שעזר לו להתקרב לסיום הרבעון הראשון של 2010 עם תשואה של כ-4.1%. הנאסד"ק סיכם את הרבעון הראשון בעלייה של 5.7%.

עם זאת, יום המסחר התאפיין ברובו בירידות שערים, כאשר המדדים המובילים בוול סטריט רשמו בסיום המסחר ירידות בשיעור של כ-0.5% בדאו ג'ונס ובנאסד"ק ושל כ-0.3% ב-S&P 500, זאת לאחר שבמהלך היום בחנו חלק מהמדדים גם את הטריטוריה החיובית.

על המסחר השפיעו שלל נתונים מאקרו כלכליים כשהאחרון בהם, נתון ההזמנות מהמפעלים הצביע על חודש נוסף של עלייה בהזמנות מה ששיפר את האווירה משוק. מוקדם יותר פורסמו נתונים מאכזבים הן מכיוון שוק התעסוקה שם נרשמה גריעה מפתיעה של משרות מהסקטור הפרטי על פי סקר ה-ADP, והן מכיוון הפעילות היצרנית באיזור שיקגו שם נחלשה ההתרחבות בפעילות על פי מדד מנהלי הרכש האיזורי מעבר לציפיות. עוד פורסמו היום דו"ח מלאי הנפט השבועי ותחזית הגידולים החקלאיים השנתית שהובילה לנפילה במחירי הסחורות החקלאיות על רקע צפי לשנה בה תגדל תנובת השדה מה שיגדיל את ההיצע ויוריד את המחירים.

נציין כי נתון ה-ADP הינו נתון מקדים לדו"ח התעסוקה החודשי שיפורסם ביום ו' הקרוב. נזכיר שלמשקיעים לא תהא הזדמנות להגיב באופן מיידי לדו"ח התעסוקה, שכן לא יתקיים ביום שישי מסחר לרגל ה-Good Friday. תגובה מיידית כלשהי תשתקף בשוקי האג"ח והמט"ח, שכן אלה יהיו פתוחים.

הנשיא אובמה נשא היום נאום בוא הכריז על הענקת רשות לחיפושי נפט וגז טבעי ליד חופי וירג'יניה באלסקה ובמפרץ מכסיקו. בכך נגדעו 20 שנות איסור על קידוחים במרבית החופים בארה"ב. "המטרה היא לספק את הצמא הגובל לאנרגיה בארה"ב והצורך להוסיף מקומות עבודה ולאפשר לעסקים האמריקנים להמשיך ולהיות תחרותיים". אובמה כינה את ההחלטה בתחום אותו למד יותר משנה ולה מתנגדים הארגונים הירוקים כ"החלטה קשה".

חששות מהעתיד לבוא

האווירה השלילית בתחילת היום הושפעה גם מהאגרת ששלחו כלכלני מורגן סטנלי ללקוחותיהם ובה הם מזהירים כי הראלי האחרון בשווקים קרוב למיצוי וכי בחודשים הבאים המדדים המובילים יאבדו גובה. האסטרטג Teun Draaisma, שהזהיר ביוני 2007 ממפולת והמליץ על קנייה גורפת בנובמבר 2008, מעריך כי 2010 תיראה דומה ל-1994 ו-2004, שהיו שנים מאוד תנודתיות בשווקים.

לדעת דראסימה, ה"טריגרים" שהובילו לראלי האחרון יתפוגגו: גם מכיוון שהעליות היו חדות מדי ונמשכו זמן רב מדי, ובעיקר מכיוון שהחדשות הטובות שהתפרסמו בחודשים האחרונים גם ברמת המאקרו (צמיחה חזקה) וגם ברמת המיקרו (דו"חות טובים) יתחלפו בחדשות לא כל כך טובות, ואפילו רעות. לדעתו, ההתאוששות החזקה במשק האמריקני תוביל את קברניטי הפדרל ריזרב להעלות ריבית ולהדק את המדיניות המוניטארית מוקדם מכפי שמשתקף בשווקים. עם זאת, דראסימה לא צופה מפולת קשה אלא רק תיקון סביר. הוא מעריך שהמדדים המובילים בוול סטריט ירשמו ירידות של 11% ב-3-6 החודשים הבאים.

האווירה השלילית בסיום המסחר הושפעה גם מדבריו של ביל גרוס, המנכ"ל המשותף של קרן פימקו ב-CNBC שקרא להפחית ציפיות: "התשואות בשנים הבאות יחתכו למחצית מהנורמל" ופירט "במקום לצפות להחזר על נכסי סיכון כגון מניות ואג"ח בשיעור שבין 8%-10% עליך לצפות לתשואות של 4% -6%".

שוב נגרעו משרות בסקטור הפרטי

ב-15:15, שעון ישראל, פורסם סקר ADP למספר המועסקים במגזר הפרטי בחודש מארס. הנתון הצביע על גריעה של 23 אלף משרות במארס לעומת צפי כי המגזר הוסיף 40 אלף משרות, גם נתונים החודש הקודם עודכנו כלפי מטה והצביעו על גריעה של 23 אלף משרות לעומת דיווח קודם על גריעה של 20 אלף משרות בפברואר. נציין כי במסגרת סקר ה-ADP לא נרשמה עלייה חודשים במספר המועסקים במגזר הפרטי בארה"ב מאז חודש ינואר 2008, אז נוספו 34 אלף משרות.

ב-16:45 פורסם מדד מנהלי הרכש לאזור שיקגו לחודש מארס, אשר ירד ל-58.8 נקודות לעומת צפי כי תרשם ירידה מתונה יותר ל-61 נקודות במארס לעומת רמה של 62.6 נקודות שנרשמה בחודש פברואר.

נתון ההזמנות ממפעלים לחודש פברואר פורסם ב-17:00, טיפס ב-0.6% בחודש פברואר לעומת צפי לעלייה של 0.5%. גם הנתון לחודש ינואר עודכן כלפי מעלה והצביע על עלייה של 2.5% לעומת פרסום קודם שהצביע על עלייה של 1.7% בינואר. הנתון לפברואר הינו ה-10 מסך של 11 חודשים בו נרשמת עלייה בהזמנות בבתי החרושת בארה"ב, מה שמצביע על שיפור בפעילות היצרנית באיזור ועל גידול בביקושים.

במסחר בבורסת הסחורות בניו-יורק, סגרו החוזים העתידיים על נפט גולמי בעלייה של 1.7% ונקבעו ברמה של 83.76 דולר לחבית על רקע חולשת הדולר, מדובר ברמה הגבוהה ביותר מאז ינואר כאשר את מארס סיים הנפט בהתחזקות של 5.1% וברבעון הראשון כולו רשם עלייה של 5.5%, מדובר ברבעון החמישי ברציפות בו עולה מחירו של הזהב השחור. נציין כי מחירו של החוזה על הגז הטבעי צנח ברבעון הראשון של 2010 בלא פחות מ-31%, לעומת זאת מחירה של הנחושת קפץ מתחילת הנה ב-6.2% והוביל את העליות בתחום סחורות המתכות.

ב-17:30, שעוננו, פורסם הדו"ח השבועי בדבר מלאי הנפט ומוצריו כאשר היקף המלאי של הנפט הגולמי עלה ב-2.93 מיליון חביות, גבוה מהצפי שהיה לעלייה של 2.5 מיליון חביות.

טויוטה עושה לימונדה מלימון - המכירות זינקו

יצרנית הבלקברי, ריסרץ' אין מושן , צפויה להציג בסיום המסחר היום זינוק ברווחי הרבעון הפיסקאלי הרביעי שלה ל-1.28 דולר למניה, לעומת רווח של 90 סנט למניה ברבעון המקביל.

הנהלת פורד קיימה היום שיחת ועידה עם אנליסטים, בכדי לדון בסוגיות עסקיות כלליות. המניה בלטה בירידות.

סגן נשיא קבוצת טויוטה אמר היום בתערוכת רכב בינלאומית בניו יורק כי מכירות יצרנית הרכב היפנית בארה"ב זינקו ב-40% במארס, כתוצאה ממבצעים חריגים והטבות כגון: תחזוקה חינם ללקוחות חוזרים ומימון מלא לדגמים שנקראו למוסכים.

מניית אפל ריכזה עניין ונסחרה ברמות שיא לאור דיווח אמש ב"וול סטריט ג'ורנל" כי אפל שוקדת על גירסה חדשה ל-iPhone אשר תותאם לרשת של וריזון , ובכך יסתיים הרומן הבלעדי של AT&T עם הטלפון המתקדם.

לאחר המסחר אמש, האניוול הודיעה שהיא עדכנה כלפי מעלה את תחזיותיה לרבעון הראשון, בשל שיפור בהזמנות. החברה העלתה את תחזית הרווח מטווח של 40-45 סנט למניה ל-45-49 סנט. בנוסף, היא תספוג הוצאה חד-פעמית בסך 13 מיליון דולר בשל אישור חוק הבריאות החדש.

מניותיהן של בנקי ההשקעות גולדמן זאקס ומורגן סטנלי הגיבו בירידות להורדת תחזית הרווחים ע"י האנליסטים של Keefe Bruyette & Woods אשר צופים חולשה בתוצאות פעילותם בתחום הבנקאות להשקעות. התחזית הנוכחית של בית ההשקעות KBW בעבור גולדמן זאקס הוא לרווח של 3.33 דולר למניה לעומת תחזית קודמת לרווח של 4.37 דולר למניה.

פייזר תובעת את טבע

גילת דיווחה היום כי היא תספק לסוכנות ביטחון ואבטחה גדולה של אחת מהמדינות בדרום אמריקה, רשת תקשורת בפס רחב לצרכי האבטחה של מעברי הגבול במדינה בעסקה שהיקפה מיליוני דולרים.

לאחר שהפסידה לטבע במירוץ לרכישת רציופארם הגרמנית, הגישה ענקית התרופות פייזר , יצרנית גלולת הוויאגרה לטיפול בחוסר אונות, תביעה כנגד ענקית הגנריקה הישראלית בווירג'יניה, ארה"ב. טבע עתידה להשיק את גרסתה הגנרית לוויאגרה במהלך שנת 2012. פייזר מבקשת למעשה מבית המשפט להוציא צו מניעה כנגד טבע, שימנע מהאחרונה לייצר או לשווק את הגרסה הגנרית עד לשנת 2019.

קרן פנסיה מהגדולות ביותר בשבדיה, AP FUNDS, הודיעה שלשום כי תחסל את השקעותיה באלביט מערכות ותכניס אותה ל"רשימתה השחורה", וזאת בשל פעילותה בשטחי הגדה המערבית. קרנות AP מנהלות את קרנות הפנסיה של כל האנשים העובדים או שעבדו בשבדיה ומחזיקות נכסים בשווי כ-82 מיליארד אירו.

אורכית הוסיפה לרכז עניין רב לאחר שצנחה במסחר אמש, על רקע הנפקה פרטית שביצעה החברה בדיסקאונט של 22% על מחיר השוק.