זן ואמנות אחזקת התיק

הקניון יוצא לחופשה קצרה וזה זמן טוב לבחון את אופן ניהול ההשקעות שלנו במבט מעמיק יותר, שמגלה כי הרוח והחומר אינם עומדים בסתירה, אלא משלימים זו את זה / זיו סגל

היום נקדיש את הטור לשיעור ההשקעות השני המבוסס על הספר "להב היהלום" של גשה מייקל רואץ' (שיצא לאור בעברית, בהוצאת "כנרת"). כמו היהלום הטהור, גם פוטנציאל ההצלחה של כל משקיע הוא שקוף וחבוי. השאלה היא איך להסתכל עליו.

אפשרות אחת היא לקרוא, לחשוב, להבין ולפעול. הדרך השנייה, על פי "להב היהלום", היא דרך רוחנית, מדיטציה עמוקה, שתאפשר לראות את הדברים ישירות, בעיניי הרוח. על פי הספר, וגם כפי שהמציאות מראה לנו יותר ויותר לאחרונה, לאנשי העסקים הגדולים באמת יש יכולות פנימיות.

טיפוח חיים פנימיים עמוקים אינו עומד בסתירה לקריירה בעסקים. זוכרים את הציטוט מהראיון עם המשקיע האגדי פיטר לינץ' איתו פתחנו את הדיון בספר? הוא אמר שהאיבר החשוב ביותר של כל משקיע הוא הבטן. אנחנו נוסיף לכך גם את הלב.

מהו הפוטנציאל החבוי בשוק המניות? עצרו לרגע וחשבו. כמה מניות עולות הרבה בכל יום? איך היה נראה חשבון הבנק שלנו אם היינו קונים אותן מבעוד מועד? כמה מניות יורדות הרבה בכל יום? איך היה נראה חשבון הבנק שלנו אם היינו מוכרים אותן בחסר (שורט) מבעוד מועד, או לפחות מצליחים שלא להכניס אותן לתיק שלנו?

אין שוק טוב ושוק רע, שוק קשה או שוק קל. השוק הוא ריק ואין לו תכונות בפני עצמו. לכל עסקה ולכל שוק פוטנציאל חבוי, והכל תלוי בעיניי המתבונן. השוק טוב למי שמרוויח ממנו ורע למי שמפסיד ממנו, כי הרי אם הייתה לו תכונה אחת מוסכמת, כולם היו חווים כל דבר באותה צורה.

תיק ההשקעות ותוצאותיו משקפים את התודעה של המשקיע. השאלה היא מה עוד ניתן לעשות על מנת שהתיק שלנו יהיה תיק טוב, תיק שיממש את הפוטנציאל החבוי. אם התיק משקף את התודעה, התודעה היא המפתח לעבודה עליו.

תיק המניות שלכם הוא אתם

על מנת שנוכל להתקדם ביחד בתהליך העבודה עם הספר נדרשת מכם, הקוראים, עבודה עצמית בבית. מדובר בעבודה רבה וממושכת אבל עד השיעור הבא, יש לנו שתי מטלות ממוקדות:

1. הסתכלו על תיק המניות שלכם ועל הרכבו וחישבו: איך הגעתם להרכב הזה? מה מייחד אותו, איך הוא משקף אתכם ואת תודעתכם. השוו את התיק לתיקים אחרים - לתיק הקניון אם תרצו - ולמדדי מניות. מה מייחד את התיק שלכם? האם ניתן היה לנחש שזה התיק שלכם מבין עשרה תיקים אקראיים? חקירה עמוקה של המניעים להשקעה במניות תגלה לכם שתיק המניות שלכם הוא למעשה אתם. כל השאר הוא הסוואה. לכן, מי שאתם, מי שתהיו ומה שתעשו בשביל זה, יקבעו את גורל ההשקעה שלכם.

2. הסתכלו על השוק, מפתיחת יום (או שבוע, או חודש) המסחר, כעל יהלום. יש בו פוטנציאל חבוי. האם תצליחו להרוויח ממנו? האם הצלחתם להרוויח ממנו, ומה מסביר את התוצאה?

הניתוח הטכני הוא הכלי ה"לא רוחני" (למרות שיש רבים הרואים בו, על דרך השלילה, עניין רוחני) איתו אנחנו מנסים בכל עת לזהות פוטנציאל חבוי, לדחוף את התיק קדימה, ולמצוא את המניות הטובות ואת הטובות ביותר מביניהן (אלו שנותנות את התשואה הגבוהה ביותר).

אבל הגם שאנחנו משיגים תוצאה טובה וצברנו ניסיון ומיומנויות, האם ניתן לומר שאנחנו משיגים את התוצאה הטובה ביותר האפשרית? לנו נראה שגירדנו רק את קצה קצהו של הפוטנציאל, ולכן אנחנו מנסים להבין מה עוד ניתן לעשות. גם בטכניקה של העבודה וגם במעטפת המנטאלית-רוחנית של ניהול התיק. את מה שמייקל רואץ' עשה באנדין, ושתלמידיו עשו בעסקיהם, ננסה ליישם על העסק הווירטואלי של תיק הקניון.

אם תיק לא מרוויח, זה אומר שלא מיצינו את הפוטנציאל החבוי שכן יכול היה להיות לנו תיק מרוויח. אם הוא מרוויח 10% ולא 20%, לא מיצינו את פוטנציאל ה-10% הנוספים החבוי בשווקים, וכן הלאה.

התודעה היא פלסטלינה שקופה

האופן בו אנו רואים את הדברים בא מאיתנו, אבל אין משמעות הדבר שנצליח לשלוט בו פשוט על ידי כך שנביע משאלה. הפסדים בתיק לא ייעלמו רק משום שזוהי משאלתנו. הדבר שבגללו אנו רואים את הדברים בצורה כזו או אחרת מכריח אותנו לראותם באופן זה למרות רצוננו.

על פי "להב היהלום", התודעה היא פלסטלינה שקופה, בלתי נתפסת. אין לה גבולות פיזיים למרות שחלקה שוכן במוח. כאשר אנחנו עושים משהו, אומרים משהו, לומדים או חושבים משהו, אנחנו מטביעים רישום בתודעה. כשאנחנו רואים את עצמנו עושים משהו טוב, מוטבע בתודעה רישום חיובי. כאשר אנחנו רואים את עצמנו עושים משהו רע, מוטבע בתודעה רישום שלילי. השליטה בחוכמה הבודהיסטית פירושה לתעל את הרישומים המנטאליים לטובתנו.

השלב הבא הוא ללכת אחורה מתוצאה מסוימת שרצויה לנו (תיק השקעות רווחי) ולזהות את הרישומים המסוימים שיגרמו לנו לראותה. ברוב המקרים, הרישומים האלו הם כמעט ההפך הגמור ממה שהטבע נוטה להכתיב.

רואץ' מביא כדוגמא חברה בקשיים שתפעל באופן טבעי לקיצוץ בהוצאות, קיצוץ שיגרום להעדר גישה חיובית. בקיצור, חשוב להישמר מפני התגובה הטבעית לבעיה. היא עלולה להיות בדיוק הדבר שיחמיר אותה.

בטיבטית קוראים לזה "קורווה": מעגל צרות שמנציח את עצמו. כך, משקיע שהפסיד מהשקעה במניות מוכר את התיק ועובר להשקעה הסולידית ביותר והפחות רווחית שיש, במקום לחשוב על ניצול שערי המניות הזולים ואפילו על מינוף והשקעה במניות תנודתיות בשביל להחזיר את ההפסדים ולחזור לרווח, מהלך שגם יצור רישום חיובי בתודעה.

מעשים, מילים ומחשבה

על רישום אפשר להשפיע באמצעות מעשים, מילים או מחשבה, אך המחשבה היא החשובה ביותר. הכסף נוצר בזכות שמירה של מצב תודעה נדיב. המעשים שלנו כוללים את כל הפעילות ה"מקצועית השגרתית" של ניהול התיק: לימוד והעמקה בתחומים השונים המגדירים את המודל הרב שכבתי/ממדי של הקניון, קריאת מחקרים ואיסוף רעיונות השקעה, ביצוע ניתוחים טכניים למדדים, מניות וסקטורים וניהול הרכב המניות.

לכן אנחנו פועלים להקפדה יתרה על משמעת הניתוח הטכני, שכן כל חריגה ממנה יוצרת רישום לא רצוי בתודעה ובתיק. זאת למרות שהמשמעת הטכנית יוצרת פעילות מוגברת מכפי שתכננו. מניות שמוחזקות בתיק על אף שהיו צריכות להימכר על פי הניתוח הטכני, ומניות שלא נכנסות לתיק למרות שהניתוח הטכני זועק קנייה משפיעות לרעה על התיק ועל התודעה.

המילים הן הטור עצמו. באמצעות מילים יצרנו מציאות דמיונית של עסק מצליח שיש לו מנהל ודירקטוריון, וביחד אנחנו מובילים את העסק הווירטואלי אל מציאות ההצלחה שתיארנו בטור הקודם שעסק בספר. זוכרים אותו? דברנו שם על עסק מצליח שמשיג תשואה גבוהה יותר מהמתחרה: S&P 500. זרענו רישומים בתודעה (שאולי נראו לחלקכם קצת הזויים בשעתם) ויצאנו לדרך. אנחנו ממשיכים לשתול רישומים בתודעה באמצעות מילים מדי שבוע.

ולבסוף, המחשבה. יצרנו מצב תודעה נדיב ושיתפנו את כל קוראי הטור בטוב ביותר שהצלחנו להגיע אליו. כל אחד יכול לחקות את תיק קניון המניות ולהשתתף בהצלחתו. בימים אלו נפתחה גם קבוצת השקעות ברוח הטור והקניון שתיקח את המעשים, המילים והמחשבות ותעצים אותם.

רואץ' מציין בספר ש"העובדה שהשוק מאיר לנו פנים או מתאכזר אלינו, נראית בסופו של דבר, או בסופה של קריירת עסקים מתמשכת בכל שוק שהוא, אקראית כמעט". השוק ייראה טוב ולכן אכן יהיה טוב בעיני כל סוחר שהרישומים המנטאליים הרצויים לו צפים אל המודע שלו ברגע נתון. אין שני עולמות או שני שווקים שונים שמתקיימים בו זמנית ביום נתון. שני סוחרים נאלצים, כל אחד על פי הרישומים הנמצאים בתודעתו שלו, לראות את השוק באופנים שונים ומנוגדים זה לזה לחלוטין. ושני האופנים האלו ממשיים לחלוטין.

עד כאן להיום. יש לנו עוד הרבה מה לקחת מ"להב היהלום" ונמשיך בסדרת השעורים בשבועות הקרובים, במקביל לכתיבה על ניהול התיק. תיק הקניון המפורט וביצועיו יחזרו להתפרסם כאן בעוד שבועיים.

זיו סגל הוא A level 2 Chartered Market Technician (CMT) ויועץ לאקסיומה בית השקעות. דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), אלון גל (דאטה פרו), דיוויד סלומון ואלי אברמוביץ (PDM). לעדכונים בזמן אמת ולגרפים של מניות הקניון: אתר "גלובס", מדור ניתוח טכני. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ני"ע ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בני"ע או נגזרי ני"ע המוזכרים כאן