לאחר מאמצים רבים, שנמשכו שנים, השלימה השבוע ממשלת סין את חלומה להציב רגל בתעשיית הרכב המודרנית, ולהשתלט על יצרנית רכב מערבית בעלת שם: וולוו השוודית. קוראינו חדי העין עשויים לתקן ולהזכיר, שמי שהשתלט על וולוו הוא יצרנית הרכב הסינית ג'ילי, אולם לא מדובר בטעות.
למרות החזות התחרותית והמודרנית כביכול של תעשיית הרכב הסינית, שכוללת עשרות יצרנים ומאות דגמים, גם ב-2010 זו עדיין תעשייה ריכוזית, שנשלטת ומנוהלת מלמעלה ע"י המשטר הקומוניסטי.
למרות שהיצרנים סינים לא ששים להזכיר זאת, כל החלטה מהותית שהם מבצעים כפופה ישירות לאישור ועדות מקומיות, מחוזיות ואזוריות, שנשלטות ע"י הוועדה המרכזית של המפלגה. המפלגה מעניקה רישיונות ומכסות ייצור, ובשנים האחרונות פעלה ישירות למזג יצרנים עצמאיים כשהתחרות ביניהם נראתה לה אינטנסיבית מידי.
יצרן רכב סיני לא יכול להתחיל לייצא רכב לחו"ל בלי אישור המפלגה, ובוודאי שלא לבצע עסקה בהיקף של מיליארדי דולרים כמו עסקת ג'ילי-וולוו.
ג'ילי היא אומנם חברה לא קטנה, אך במצב הפיננסי הנזיל ששורר כיום בעולם הדרך היחידה בה הייתה יכולה להשיג את המימון הדרוש לעסקה כה מסוכנת היא באמצעות מוסדות המימון של ממשלת סין.
הבונוס הברור ביותר של ממשלת סין בעסקה הוא היוקרה הלאומית, ואסור להקל בכך ראש. ההשקעות ההזויות של סין באולימפיאדה האחרונה מלמדות עד כמה רחוק מוכנה המפלגה ללכת כדי לקדם את הגאווה הלאומית ולהוכיח את עצמה בפני המערב. אבל כבוד לחוד ועסקים לחוד. העסקה מביאה עמה גם בונוסים מעשיים, שאת ההשפעה שלהם נוכל להרגיש גם באזורינו בעתיד הלא רחוק. להלן כמה דוגמאות.
תקינה אירופית
האירופאים, שמודעים לעוצמת שאיפות היצוא של יצרני הרכב הסיניים ביחס לאירופה, הקימו נגדם את מחסום "התקינה האירופית", שפעל עד כה ביעילות רבה מאוד. עמידה בדרישות תקינת הרכב האירופית כרוכה בהשקעות ענק בתחום הפליטה והנדסת הרכב, ועד כה לא הצליח אפילו יצרן סיני אחד לרשום במערב אירופה תקינת "יורו 4" אמיתית ומלאה.
חלק מהיצרנים התקרבו לכך, אבל עד שהספיקו העלו האירופאים שוב את הרף ועברו לתקינת יורו 5. רכישת וולוו תאפשר לסינים להשיג "קפיצת דרך" רבת ערך בדמות פלטפורמות רכב (מנועים ושלדות), שעומדות בכל דרישות התקינה המודרניות ובכך לדלג באלגנטיות מעל מחסום "החתול והעכבר" הזה.
ידע בטיחותי
מבחני NCAP האירופים ושאר מבחני הריסוק המחמירים של אירופה היו עוד אבן נגף שעליה התרסק, תרתי משמע, הכבוד של כמה וכמה יצרני רכב סיניים שניסו לחדור למערב בהיסוס. התוצאות העגומות שהשיגו כלי הרכב הסיניים הראשונים במבחני הריסוק במערב זכו לתהודה מקצה לקצה של היבשת, וחיסלו כל סיכוי לנחיתה רכה.
וולוו, לעומת זאת, היא אחת המובילות העולמיות בתחום הבטיחות הפאסיבית והאקטיבית לרכב, והידע הטכנולוגי שלה בתחום עתיד להקפיץ את כל תעשיית הרכב הסינית קדימה, ולא רק את ג'ילי.
מערך שיווק
לוולוו מערך נרחב של סוכנים וסוכני משנה בכל רחבי היבשת האירופית, כמו גם בארה"ב. למרות שבשלב הראשון לא צפויים שינויים במפת הזכיינות של וולוו, אין ספק שבהמשך זה יהיה ראש חץ יעיל בהחדרת דגמים סיניים נוספים לשווקים העשירים של המערב, חלקם לפחות תחת שם המותג ג'ילי.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.