לאוהבים את האביב: המלצות לטיולים בחופשת הפסח

האביב כאן במיטבו, הימים ארוכים, וסוף השבוע הארוך שבפתח מתחנן שתצאו לטייל ■ להלן מספר המלצות לטיולים ברחבי הארץ המשלבים הנאות קטנות של יין, אוכל טעים ושמיים תכולים במיוחד ■ חג שמח!

צפון: טיולי שטח ובשר בתבור

אם לא מתחשק לכם לנסוע רחוק מדי, מקסימום שעה וחצי מאזור המרכז, ובכל זאת להימלט לעולם של ניחוחות כפר צלולים, אוכל טוב וקצת פעילות משחררת אדרנלין לכל המשפחה, מומלץ לנסוע לגליל התחתון. שם למרגלות התבור, תוכלו לערוך טיול יפהפה עם רכב שטח רגוע יחסית המכונה "מיול".

יתרונו של "המיול" הוא בהתאמתו למשפחות ואפילו לפעוטות החל מגיל שנה. את הרכבים חובה לשריין מראש בחברת "טי-מיול" הממוקמת ביישוב ההיסטורי אילניה (סג'רה), משם יוצא ה"טיול-מיול". המסלול מתחיל בנקודות היסטוריות הפזורות לאורך היישוב אילניה, כולל הסברים אודות המעיין העתיק, חוות השומר ונקודות חשובות נוספות. משם, יוצאים בשיירה רכובה ליער בית קשת המרהיב ביופיו בימים אלה, בגוונים אינסופיים של ירוק ופריחה סגלגלה-לבנה. ניתן לבחור בין מסלול רגוע הנוסע בין שבילי קק"ל המסודרים לבין מסלול אתגרי יותר שבו נדרשת יותר מיומנות ואומץ, לשיקולכם.


טיולי מיולים בגליל

כך או כך, בשני המסלולים חוצים מצפורים המשקיפים אל נופי הגליל, חולפים על פני גתות ובתי בד עתיקים ועוצרים לאתנחתא של תה העשוי מצמחי האזור. למי שאינו חפץ בטיול ה"מיולים", מוזמן לעשות את אותו המסלול ברכב פרטי או באופניים במסלולים מסומנים ומשולטים להפליא המכונה "דרך נוף בית קשת", שתחילתה בכניסה לקיבוץ בית קשת (כביש 65) והיציאה כעבור כ-15 ק"מ מערבית לצומת גולני (כביש 77).

הדרך דו כיוונית, כך שניתן בכל שלב לחזור חזרה ליציאה מבית קשת. לאחר הפעילות סוחטת האנרגיה הזאת, ודאי תחפצו לאכול דבר מה. ביישוב שרונה הסמוך לכפר תבור, שוכנת בקתה קטנה מעץ מול דיר כבשים וממנה נודפים ריחות טובים של בשרים הניצלים לאיטם על האש. "קנייפה" היא מסעדה ביתית של אברהם רוזנפלד, לשעבר בעליו של מסעדת ה"חקורה" המיתולוגית שבמטולה. רוזנפלד, מכין על-פי הזמנה מראש (אין אפשרות להגיע בספונטניות, תודיעו לאברהם אפילו חצי שעה מראש) ארוחות בשר מושחתות לקרניבורים אמיתיים, מבשר טרי שמוצאו בעדרי הבקר של רמת הגולן.


לקרניבורים אמיתיים. מסעדת "קנייפה"

בתפריט - חצאי קילו של סטייקים משובחים, פרגיות, חומוס תוצרת בית מעולה, סלטים רעננים ופירה נפלא. אין מנות ילדים סטנדרטיות של שניצל וצ'יפס, אבל ילדים מביני עניין ייהנו מאד מהארוחה הטובה ובמיוחד מהקינוחים המצוינים.

טי מיול - טיולי מיולים. מושב אילניה. בתיאום מראש בלבד- טלפון: 052-4625589. מחירים: 250 שקלים לכלי

מסעדת קנייפה, שרונה. טלפון: 054-2185530. מחירים: 10-30 שקל לראשונות, 75-170 לעיקריות

מרכז: אופניים, גבינות ויין על דרך בורמה

אזור עמק האלה והרי ירושלים, הוא לטעם רבים, האזור הכי יפה בארץ. על כן, חרף היותו שחון בהיבט הגסטרונומי, בפרט בחול המועד פסח, שפע המסלולים ואפשרויות הטיול הרבות שבו מצדיקים תמיד טיול פסטורלי.

מסלול קליל למשפחות המשלב בין טבע, מורשת ואפילו שירה, יתחיל על-פי המלצת מדריכת הטיולים, פנינה עין מור, בצומת שער הגיא. מיד לאחר הפנייה ימינה מכיוון תל-אביב, פונים שוב ימינה לדרך עפר העולה ל"חירבת חתולה", משם יש תצפית יפהפייה על "באב אל וואד" (שער הגיא) - מקום שהונצח בשירו המרגש של חיים גורי על פורצי הדרך לירושלים.

הרומנטיקנים והנוסטלגיים מבינכם, מוזמנים לפזם את מילות השיר ומשם להמשיך ולרדת ל"משתלות פולק" (שימו לב לא לפספס פנייה ימינה לדרך עפר) הסמוכים לחרבה. במשתלות פולק נפתח לאחרונה מיזם תיירותי מעניין המכונה "על דרך בורמה". זהו מתחם המשלב מרכז מידע למסלולי אופניים וטיולים, השכרת אופניים, חנות מקצועית לממכר נעלי ריצה ואופניים, שטח מסודר ללינת לילה ובית קפה קטן המגיש קפה וכיבוד קל.


אוויר הרים צלול. כרם יקב צרעה

בעתיד ייפתח במקום אוהל אירוח גדול המיועד ללינת לילה, כולל שירותים ומקלחות בתשלום סמלי. על המיזם אחראי חיים זיסמן, עולה ותיק מארה"ב, עורך דין במקצועו ואצן מרתון בשעות הפנאי, שהחליט לפתוח מתחם במודל המתחמים האמריקניים/קנדיים. כזה המספק מכלול שירותים למטיילים.

לתשומת ליבכם: המקום הוא כשר ועל כן סגור בשבתות ובחגים.

לאחר הפסקת קפה/ארטיק/ סלט, ניתן להמשיך ברכבכם או לשכור אופניים, לקחת מסלול ולהמשיך ברכיבה אל מצפה הראל (7.5 ק"מ), תצפית יפה שבה ניתן לקרוא את סיפור דרך בורמה. אפשרות נוספת לחובבי היין - להמשיך ממשתלות פולק או ישירות מחירבת חתולה ליקב צרעה, שם ניתן לטעום את היינות החדשים שהושקו לא מכבר, לרכוש מגוון גבינות ובקבוק טוב של יין "שורש" מענבי גוורצרמינר ולהתיישב לפיקניק נהנתני בין הגפנים או במרחבי הרי יהודה.

היכן שתשימו את האצבע, מובטח לכם נוף יפה ואוויר הרים צלול.

מסלול נוסף ברכב פרטי לחובבי האמנות: מתחיל מערבה או מזרחה לצומת שמשון (כביש 44) משם נוסעים ליער הנשיא. לאורכו של היער פזורים פסלים של אמנים ישראלים. ניתן לעצור בתל צרעה ולספר את סיפורו של שמשון הגיבור ומשם לרדת עם הדרך לקיבוץ צרעה ולהגיע ליקב צרעה.

על דרך בורמה - בתוך משתלות פולק. פתוח בשישי עד השעה 15:00 וכן בערב חג. בשבתות ובחג - סגור. כשר. טלפון: 074-7030029, 054-3518009

יקב צרעה - קיבוץ צרעה - טל': 02-9908261

דרום: חוות בודדים, בשר וגמלים

נעים עכשיו בנגב, הימים עדיין חמימים באופן שאינו מעיק וזה בהחלט הזמן להתאהב במדבר. מסלול מדברי מומלץ לימי החג, מתחיל בחוות הבודדים "נאות", שם מגדלים עיזים ומגבנים גבינות עיזים.

אפשר לרכוש בחנות החווה גבינות, יוגורטים ויין ולהמשיך לפיקניק בהמשך המסלול המוצע, אבל ניתן גם לאכול במסעדת החווה ארוחה שהיא דווקא על טהרת הבשרים. משפחת נחימוב, בעלי החווה, הם לשעבר הבעלים של מסעדת "אל גאוצ'ו" שבאילת, ועל כן יכולתם להפליא בבקר ולא רק בעיזים מוכחת.

בשבתות ובחגים מוגש במקום תפריט מיוחד הכולל בר סלטים טובים, מנה ראשונה של נקניקיית צ'וריסו דשנה ומבחר בשרים (אנטרקוט, אסאדו, צלעות) למנה עיקרית, או פלטת גבינות ופשטידות לצמחוניים.


להתאהב במדבר. גבינות ויין בחוות נאות

לאחר ליטרת הבשר או הגבינות, כדאי להדרים, על-פי המלצתו של ערן דורון מהמועצה המקומית רמת הנגב, לכיוון הגן הלאומי שיבטה (מחוות נאות חוזרים לצומת טללים ונוסעים על כביש 211), שם מומלץ לסייר בין שרידי הכנסיות, האורוות ובריכות המים של חורבות העיר הנבטית-ביזנטית הקדומה שנבנתה במאה הראשונה לספירה והייתה מן המפוארות שבערי הנגב. משם, ממליץ דורון להמשיך על כביש 211 עד לכביש פנימי קטן המחבר בין היישוב כמהין לכביש 10, דרך באר מלגה.

משמאל לבאר מלגה, מצוי מאגר נחל לבן, שהתמלא במי הגשמים האחרונים. משם אפשר להמשיך לכביש 10 שיחבר אתכם ליישוב המיוחד קדש ברנע, שם ניתן לבקר בבית הדבש של אדאורדו פיליפוב, דבוראי המצליח לרדות דבש במדבר כנגד כל הסיכויים וגם לבקר ביקב קדש ברנע בתיאום מראש.


טיול גמלים בחאן בארותיים

משם כדאי לכם להמשיך לחמוקי ניצנה לתצפית על מרחבי סיני ממצפור בר-לב, או לחילופין לרדת עם הכביש הפנימי עד ל"חאן בארותיים" שלמרגלות מצפה עזוז. זהו חאן אירוח יפה בו מומלץ לצאת לטיול גמלים באזור המשובץ ציורי סלע עתיקים ושרידי חקלאות קדומה.

חוות נאות - ארוחת בשרים במסעדת החווה. מומלץ להזמין מראש. טלפון: 054-6864347. מחירים: 100-120 לסלטים, ראשונה ועיקרית

בית הדבש של אדאורדו - קדש ברנע - בתיאום מראש. טלפונים: 08-6558992 או 052-3927085

יקב קדש ברנע - בתיאום מראש. טלפונים: 08-6555849. היקב והיין כשרים גם לפסח

חאן בארותיים - עזוז. טלפון: 08-6555788. טיולי גמלים וארוחות - בתיאום מראש. טיולי גמלים 80 שקלים למבוגר ו60 שקלים לילד