לפני השקה: עובדים של אפל עדיין לא יודעים דבר על ה-iPad

בהתאם למסורת הסודיות של החברה, העובדים טרם ראו את הגאדג'ט החדש יומיים לפני השקתו ■ בלילה שלפני השקת ה-iPhone, עובדים שמרו על החנויות מחשש לפריצות

עם התגברות התכונה בקרב הצרכנים לקראת השקתו של מחשב הלוח החדש של אפל, האייפד (iPad), ביום שבת הקרוב, גם עובדי חנויות אפל, שבהן יימכרו המכשירים, מתרגשים ומסתקרנים, לא פחות מהלקוחות. זאת, מכיוון שבהתאם למסורת שמירת הסודיות של אפל, עובדי החנויות עוד לא החזיקו, או אפילו הביטו, בגאדג'ט החדש.

"לא ראינו את האייפד. אנחנו אף פעם לא רואים את המוצרים החדשים לפני שהם מגיעים לחנות", מספר עובד באחת החנויות, שביקש לא להזדהות, מפני שנאסר עליו ועל חבריו לשוחח עם התקשורת. לדברי העובד, "גם מנהלי החנויות עוד לא ראו את האייפד".

הטכנאים עדיין לא יודעים איך לתקן

לא רק המוכרים בחנויות, שאמורים להתמודד עם התורים הארוכים הצפויים להתפתל מול הקופות בסוף השבוע, עוד לא עשו היכרות עם המכשיר. גם הטכנאים במעבדות התיקונים של החברה, האמורים להתמודד עם כל בעיה שתצוץ במכשיר החדש, טרם נחשפו אליו, וכמובן שטרם למדו כיצד לתקנו בעת הצורך.

מאז שיצא האייפון לשוק ב-2007, דומות השקות המוצרים של אפל יותר לקונצרטים מבוקשים של מוזיקאים פופולריים מאשר להשקה של מוצר צריכה.

כבר בלילה שלפני ההשקה נוצרים תורים ארוכים מול דלתות החנויות. הלקוחות הנלהבים מגיעים עם שקי שינה ואוהלים. התקשורת מסקרת את ההשקה, ובעיקר את ההייפ סביבה, בהתלהבות לא פחותה, ומזכה את אפל בפרסום חינם.

למרות, ואולי בגלל התכונה סביב המוצרים החדשים, מקפידה אפל לא לחשוף אותם בפני עובדיה ממש עד הרגע האחרון. "לא החזקנו ולא ראינו את האייפון עד שעה לפני שהמכירה החלה", נזכר עובד לשעבר באחת מחנויות אפל. "לא ידענו עליו הרבה יותר מאשר הלקוחות שהתעניינו במוצר", הוא אומר.

שורה של הסחות והטעיות

אם ההשקה של האייפון היא המודל לעתיד להתרחש בהשקת האייפד, ניתן לצפות שגם כאן, אפל תדאג לשורת הסחות והטעיות, כדי לשמור על דיסקרטיות עד שעת פתיחת החנויות בארה"ב. כך למשל, לפני שיווקו של האייפון סופקו לאחת החנויות שתי חבילות של המכשיר. אחת מהחבילות נשמרה סגורה במשרדו של המנהל, ואחת נשמרה במחסן, תחת פיקוח של מצלמות אבטחה.

מאוחר יותר התברר שרק אחת מהחבילות הכילה את המכשירים הנכספים, ואילו השנייה שימשה כהסחת דעת. "ביקשו מאיתנו לעבוד בלילה כדי לשמור על החנות מפני פורצים, שעלולים לנסות לגנוב את המכשירים.

זה היה טירוף מוחלט, אבל לא הופתעתי", מספר עובד לשעבר באותה חנות.

המוכרים בחנויות של אפל משמשים במובנים רבים כפנים של החברה, האמונים על הפצת הבשורה הטכנולוגית שלה לקהל ההמונים.

מרוויחים עד 30 ד' לשעת עבודה

עם תחילת העסקת עובדים בחנות אפל, הם נדרשים לחתום על הסכם שמירת סודיות, בו הם מיודעים כי יפוטרו אם יגלו מידע על מוצרי החברה לגורמים חיצוניים. שכרם נע בין 10 דולר לשעה לעובד מתחיל, ועשוי להגיע ל-30 דולר לשעה לעובדים מוצלחים, שלקוחות מבקשים אותם במיוחד כדי לקבל עזרה עם מוצרי אפל.

המועמדים לעבודה בחנויות אפל צריכים להיות גם פריקים של טכנולוגיה, אך לא רק. לדברי סגן מנהל חנות לשעבר, "חיפשנו אנשים שאוהבים את המוצר של אפל, ושירגישו בנוח למכור אותו ללקוחות".

עובד לשעבר מספר כי החנות הייתה מקום עבודה כיפי ודינמי, למרות האווירה הקפדנית. "אני מבין למה הם עושים זאת", אומר העובד לשעבר לגבי מדיניות העמימות של אפל. "הם נותנים לך רק הצצה כדי שתרצה לראות את השאר. זה יכול לשגע אותך, אבל זה הטבע האנושי, והם יודעים לנצל זאת".