אירופה נסוגה על רקע צרות החוב היווני ומימושים במגזר הסחורות

בורסות אסיה ננעלו בעליות ■ התשואת על האג"ח של ממשלת יוון זינקו ל-7.25% ופתחו את הפער הרחב ביותר מאז 1999 מול האג"ח הגרמניות ל-10 שנים ■ צמיחה אפסית באירופה ברבעון הרביעי של 2009

בורסות אירופה המובילות נסגרו היום (ד') בירידות שערים ברקע הנסיגה המאפיינת הערב את וול סטריט. החששות מפני יכולת החזר החובות של יוון, אשר העלתה היום את תחזית החוב שלה ל-2010 לכך שהחוב יהווה 12.9% מהתמ"ג לעומת תחזית קודמת ל-12.7% הובילה לזינוק בתשואות על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים ביוון ל-7.25% מה שהרחיב את פער התשואות בינן לבית האג"ח הגרמניות לשיא שנרשם לאחרונה רק בשנת 1999. כמוכן הגיבו המשקיעים לפרסום האיחוד האירופי כי ברבעון הרביעי נותרה הצמיחה בגוש ללא שינוי. מגזר הסחורות בלט למימושים.

מניות הטלקום והרכב ריכזו עניין שלילי במסחר באירופה. נציין את יצרניות הטלקום וודאפון ופרנס טלקום וכן את רנו הצרפתית אשר יחד עם דיימלר וניסן הודיעו על שת"פ שיעודו לקדם את פיתוחן ושיווקן של מכוניות קטנות.

בזירת המאקרו באירופה, היום פורסם כי ההתאוששות השברירית של גוש האירו נעצרה ברבעון הרביעי של 2009. זאת בניגוד לצמיחה של 0.4% ברבעון השלישי של 2009 ונתון קודם שהצביע על התרחבות של 0.1% בכלכלת 16 מדינות גוש האירו. הסיבה לנתון החלש היא ירידה של 1.3% בהשקעות התאגידים, לעומת נתון קודם שהצביע על עליה של 0.8%. לעומת השנה הקודמת ה-GDP של האיחוד התכווץ ב-2.2%. ב-2009 נרשמה נסיגה של 4.1% בתמ"ג של האיחוד.

המסחר באסיה ננעל הבוקר בעליות שערים כשהאירוע המרכזי היום באסיה נעוץ בהחלטתו של הבנק המרכזי של יפן, בתום ישיבה בת יומיים, להותיר את הריבית על כנה בשיעור של 0.1%. ההחלטה התקבלה פה אחד ולא הפתיעה את השווקים, שציפו לה. בהצהרה הנלווית להחלטה חזר הבנק על הערכותיו כי הכלכלה המקומית מתאוששת, בעיקר כתוצאה מההתאוששות הגלובלית. עם זאת, הבנק המרכזי היפני הדגיש כי הצריכה המקומית עדיין חסרה מומנטום מספיק על מנת לתמוך בהתאוששות עצמאית.

בורסת הונג-קונג חזרה מחופשת חג הפסחא ונסחרה בעליות שערים נאות. מניות קונוקו-פיליפס ופטרוצ'יינה ריכזו עניין רב לאור העליות במחיר הנפט. הבנקים ריכזו גם הם עניין רב: הבנק של סין רשם עליות שערים והבנק הסיני לבנייה ננעל בטריטוריה החיובית למרות הודעת הבנק כי ייתכן שיחפש לגייס בשווקים 11 מיליארד דולר.

"הכלכלת הגלובלית נמצאת בטרנד של התאוששות", ציין הבוקר הירואיצ'י נישי, מנהל ניירות ערך ב-Nikko Cordial Securities. "השוק מתקדם לקראת הקיץ - החורף נגמר", הוסיף נישי.