צאו בחוץ: 5 מניות זרות שיתבלו את תיק ההשקעות שלכם

‎בזמן שהבורסה בתל-אביב רותחת, המשקיעים הגדולים יוצאים לחפש את ההזדמנויות מעבר לים ■ ‏‎‎קבלו 5 המלצות, מחמישה מומחים מקומיים, להזדמנויות שממתינות שם ‏‏

‎‎‏1. גאמסה (‏GAM:SM‏)

‏‎‎ממליץ: רונן זכריה, מנהל השקעות חו"ל במיטב ‏

‎‎גאמסה (‏Gamesa‏) היא חברה ספרדית העוסקת בייצור טורבינות רוח, תחום הנהנה משיעורי צמיחה דו-ספרתיים גבוהים. על פי תחזית של ארגון ה-‏WWEA‏, ארגון עולמי לאנרגיית רוח, התעשייה צפויה לצמוח ב-30% בשנת 2010.

‏פעילות החברה מפוזרת ברחבי העולם ולפי חלוקה גיאוגרפית של מגה וואט שנמכר: בספרד - 27%, שאר אירופה - 32%, ארה"ב - 15%, סין - 15% ומדינות אחרות - 11%. בעלת המניות העיקרית בחברה היא חברת החשמל הספרדית שמחזיקה ב-14% ממנה.

‏הדו"חות שפרסמה החברה ב-2009 היו מאכזבים: היא פספסה את הנחיותיה ונתנה תחזית מאכזבת ל-2010. עם זאת, תוכנית התייעלות שבה החלה גאמסה צפויה להוביל לחיסכון של 400 מיליון אירו בטווח של 12-18 החודשים הקרובים.

‏גאמסה נפגעה מהירידה בפעילות בספרד, אולם שווקים בעלי שיעורי צמיחה גבוה יותר דוגמת סין, ארה"ב, איטליה, פולין, הונגריה ורומניה צפויים להשלים עבורה את החסר. ‏בנוסף, החברה נכנסה לתחום תחנות הרוח בתוך הים (‏Offshore‏), שצומח מהר יותר מתחום ה-‏Onshore‏, באמצעות מיזם משותף עם חברת ‏BARD‏ שכולל פיתוח ושיווק של טורבינות רוח ושירותים.

‏גאמסה נסחרת בשווי שוק של 2.5 מיליארד אירו עם מכפיל רווח 13 לשנת 2011 ותשואת דיבידנד של 1.9%. בהתחשב בצמיחה הצפויה בחברה ובתחום כולו, המניה מומלצת להשקעה.

‎‎‏2. מינכן רה (‏MUV2:GR‏)

‏‎‎ממליץ: דורון צור, מנכ"ל פסגות קומפס

‏‎‎מינכן רה (‏Munich Re‏) היא מבטחת המשנה הגדולה בעולם, והנהלתה ממוקמת במינכן שבגרמניה. פעילות החברה כוללת בעיקר הענקת ביטוח לחברות ביטוח, המעוניינות לחלוק איתה את הסיכונים שלהן. הכנסות החברה מורכבות מפרמיות אותן היא גובה מחברות הביטוח להן היא מוכרת את ביטוח המשנה, ומהכנסות הנובעות מתיק ההשקעות הגדול שלה. ההוצאות של החברה נובעות בראש ובראשונה מסכומי הביטוח אותם היא משלמת בגין תביעות, ומהוצאותיה השוטפות.

על הרווחיות של מינכן רה משפיעים שני גורמים עיקריים: התרחשותם או אי התרחשותם של מקרי ביטוח קיצוניים - שהם בדרך כלל אסונות טבע באזורים מבוססים - ומצבם של שוקי ההון.

‏בשנים האחרונות רווחיותה של החברה טובה. מספר אסונות הטבע בהם נגרם נזק כספי גדול היה קטן יחסית, ושמרנותה הפיננסית מנעה ממנה לספוג הפסדים בשוקי ההון, ובעיקר עזרה לה כמעט שלא להינזק מכל אותם מכשירי אשראי אקזוטיים, שפגעו בחברות פיננסיות רבות.

‏בחמש השנים האחרונות הרווח השנתי הממוצע למניה היה כ-13 אירו, והחברה מחלקת דיבידנד באופן שוטף, שצומח ב-5%-10% מדי שנה, והגיע ב-2009 ל-5.75 אירו למניה. במחיר של 120 אירו למניה מדובר במכפיל רווח של 9, ותשואת דיבידנד של 4.8%. שווי השוק של החברה היום גבוה רק באחוזים בודדים מהונה העצמי.

‏משקיע לטווח ארוך, שיהיה מוכן לסבול את התנודתיות בתוצאות הנובעת מאירועי ביטוח שיקרו מדי פעם, יכול לצפות לתשואה ארוכת טווח של 10%-12% על ההשקעה, לעומת תשואה של 4% באג"ח של ממשלת גרמניה. לאחרונה, אכן התגלה משקיע כזה כשוורן באפט, חובב מניות ביטוח ידוע, רכש נתח מהחברה.

‎‎‏3. ריפבליק סרוויסס (‏RSG:US‏)

‏‎‎ממליץ: דן רון, סמנכ"ל השקעות בתכלית בית השקעות

‏‎‎חברת ריפבליק סרוויסס (‏Republic Services‏) האמריקנית מספקת שירותי איסוף, פינוי, ריכוז ומחזור אשפה מוצקה, מבתי צרכנים בארה"ב וגם עבור חברות תעשייה, מסחר ורשויות עירוניות. זוהי החברה השנייה בגדולה בתחום מבחינת נתח שוק בארה"ב, היא בעלת פיזור לקוחות רחב, והיא מספקת שירותים ל-13 מיליון לקוחות, באמצעות 400 חברות איסוף שבבעלותה. אלה מפוזרות על פני כ-40 מדינות בארה"ב.

החל משנת 1960 כמות הפסולת המוצקה שיוצרה על ידי אזרחי ארה"ב שילשה עצמה לכ-400 מיליון טונות בשנה, בעוד שכמות האוכלוסייה הכפילה עצמה בפי שניים בלבד. ‏בארבע השנים האחרונות, צמח סקטור מחזור האשפה בארה"ב בקצב שנתי של כ-7.4% - זהו קצב גבוה יותר מקצב צמיחת התמ"ג האמריקני, ואנו מאמינים כי מגמה זו צפויה להימשך גם בשנים הבאות.

‏מניות החברה נסחרות במדד ה-‏S&P 500‎‏ ושייכות לסקטור ניהול הפסולת (‏Waste Management‏). אנו מאמינים בה כיוון שהיא מייצרת תזרים מזומנים חזק ויציב, ומהווה מונופול באזור פעילותה. כמו כן, הצפי לשיעורי הצמיחה הוא טוב יותר לעומת מתחרתה הגדולה, ‏‏WM‏.

‎‎‏4. אטווד אושיאניקס (‏ATW:US‏)

‏‎‎ממליץ: רון אלקון, צוות מחקר באפסילון

‏‎‎אטווד אושיאניקס עוסקת במתן שירותי קידוח תת-מימיים לתעשיית הנפט והגז. מדובר בתחום שמתפתח במהירות, על רקע העלייה המתמדת בביקוש העולמי לנפט והידלדלות המאגרים היבשתיים.

‏עיקר עתודות הנפט והגז, ורוב השדות החדשים שהתגלו לאחרונה, הם תת-מימיים ומחייבים שימוש הולך וגובר באסדות קידוח וטכנולוגיות מיוחדות שהחברה מציעה. ההחלטה התקדימית של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לאשר קידוחים מול חופי ארה"ב צפויה לתת רוח גבית חזקה למגזר זה. וכמו בכל סיפור טוב גם כאן יש נקודה ישראלית: אטווד היא החברה שביצעה את קידוח "תמר" מול חופי חיפה.

‏לחברה רמת מינוף נמוכה מאוד, תוך שהיא מציגה רווח נקי ותשואה על ההון של מעל 20% בארבע השנים האחרונות. אפילו בשנת 2009, שאופיינה בהקפאת קידוחי הנפט בעולם, הרווח שלה נפגע בצורה מינורית בלבד.

אטווד מציגה קצב צמיחה ממוצע של כ-30% בשנה בחמש השנים האחרונות, תוך גידול מתמיד ברווחיות. מנייתה נסחרת כיום על מכפיל רווח נקי של 9.5 ומכפיל ‏‏EBITDA‏ של 6.5, אשר נראה אטרקטיבי על רקע פוטנציאל הצמיחה שלה.

‎‎‏5. אפל (‏AAPL:US‏)

‏‎‎ממליץ: יאיר דרורי, מנהל השקעות תמיר פישמן

‎‎מילים רבות נשפכו על מוצרי אפל וחווית המשתמש הייחודית שהם מציעים. אולם כמשקיעים אנחנו אוהבים את החברה בגלל סיבות נוספות, הנה חמש העיקריות שבהן:

א. החברה לא מפחדת לפרוץ דרך ולהציע מוצרים חדשניים הן בתחומים שלכאורה רווים או נשלטים על ידי חברות גדולות ו-ותיקות, והן בהמצאת שווקים על ידי קריאה נכונה של הלקוחות שלה.

‏‏ב. שליטה בכל שרשרת הערך: שליטה חזקה בייצור על ידי חלוקת הייצור בין הספקים שכל אחד מהם מייצר מספר רכיבים מוגבלים, שליטה בטכנולוגיה תוך הכתבת הפורמטים המורשים, שליטה בתכנים על ידי אישור מקדים של כל אפליקציה, ורכישת חברה המתמחה בפרסום באינטרנט ובסלולר רק ממחישה את תפיסת החברה.

‏‏ג. חנויות מקוונות: החברה לקחה את המודל של חברות הסחר האלקטרוני ושיכללה אותו כך שהיום פועלות חברות פרטיות שלמעשה מייצרות אפליקציות לצרכני אפל, והאחרונה מרוויחה 30% מההכנסות ללא הוצאות. החוזק של ה-‏iTunes‏, ובקרוב אולי גם של ה-‏‏iBook‏,‏ מהווה קלף מנצח מול הצרכן.

ד. אם היינו שואלים את האדם הממוצע מה נתח השוק של אפל בשוק הטלפון הסלולרי, הוא בוודאי היה מעריך כי מדובר ב-20%-30%, אולם בפועל נתח השוק של החברה הוא אחוזים בודדים מהתחום, ואפילו בשוק הסמארטפונים היא לא מגיעה ל-20%. כך שאפשרויות הצמיחה של החברה הן עצומות ביחס לגורילות טכנולוגיות אחרות כמו מייקרוסופט, אינטל וסיסקו.

ה. בנוסף, בעקבות דו"חות הרבעון הרביעי של 2009, יש כאן סיפור צמיחה אמיתי עם צמיחה של מעל 30% במכירות האייפון והמק. אם ננטרל את המזומן של 43.29 דולר למניה, ונקבל את ההנחות לרווח של 11.68 דולר למניה - לא רחוק מהקונצנזוס - נקבל מכפיל של 13.6. ‏‎‎