בורסת יוון צונחת 4.5%; שיא בפער התשואות בין יוון וגרמניה

הפער בין תשואות האג"ח ל-10 שנים של ממשלת יוון וממשלת גרמניה התרחב ל-425 נקודות בסיס ■ הפער הרחב ביותר שנרשם מאז הושק המטבע האירופי המאוחד, האירו בשנת 1999 ■ ממתינים לדברי הנגיד האירופי לאחר החלטת הריבית

המדד המוביל בבורסה של אתונה, ה-ASE צונח היום (ה') בכ-4.5% על רקע הנפילה בשוק האג"ח הממשלתי שהקפיצה את רמת התשואה על האג"ח של ממשלת יוון ל-10 שנים, כך שהפער בינה לבין התשואה על הבונד הגרמני ל-10 שנים, אגרת החוב של ממשלת גרמניה אשר נחשבת לבנצ'מרק באיחוד האירופי, התרחב ל-4.25%, וזהו היום השלישי בו גדלים הפערים לפער הרחב ביותר שנרשם מאז הושק המטבע האירופי המאוחד, האירו בשנת 1999.

פער זה נוצר מאחר והתשואה על האג"ח הממשלתיות של יוון ל-10 שנים עלתה ב-0.33%, לרמה של 7.505% בעוד שהתשואה על האג"ח הממשלתיות של גרמניה ירדה ב-0.35% לרמה של 3.08%.

שר האוצר היווני, גיורג פאפאקונסטנטינוס אמר בראיון טלוויזיוני "יקח עוד זמן מהעד שהפערים יצטמצמו ולא יהיה צורך בנקיטת צעדים נוספים לשם שיפור המצב הפיננסי במדינה, כל עוד תוכנית הייצוב של האיחוד האירופי תיושם כראוי".

על רקע הירידות בבורסות והתרחבות החששות ממשבר החוב היווני ממשיך גם האירו ממשיך להיחלש כנגד הדולר ומאבד עוד 0.3% ונסחר ברמה של 1.33 דולר לאירו, מדובר ברמת שפל בה לא שהה המטבע האירופי מזה 11 חודשים.

"יוון ממשיכה להיראות כמו תאונת רכבת בהילוך איטי" אמר סטיב בארו, המנהל את היחידה לניהול אסטרטגיות במט"ח בבנק סטנדרד בלונדון, "התאונה עוד לא התרחשה אבל היא מתקרבת. המאמצים להימנע ממנה נראים כאילו נידונו להיכשל, באם מדובר בהלוואות חירום או ביוזמות אחרות. פערי התשואות על אגרות החוב צפויות להמשיך ולהתרחב עוד הרבה".

באירופה ממתינים להחלטת הריבית שתפורסם היום, אשר צפויה להישאר ללא שינוי גם החודש. המשקיעים ממתינים בדריכות לדבריו של נגיד הבנק המרכזי של אירופה, ה-ECB, זאן קלוד טרישה כאשר הם מצפים שהנגיד יגיד כי יוון תוכל לשרוד את משבר החוב.