תערוכה המוקדשת לאמן הסביבתי המפורסם כריסטו תיפתח בת"א

כריסטו ידוע בין השאר כמי שעטף ו"החביא" את גשר פונט נף בפריז ואת בניין הרייכסטאג בברלין, וגם הקיף ביריעות צפות את קבוצת האיים במפרץ ביסקיין בפלורידה ודימה אותם לחבצלות מים ענקיות

בחמישי הבא (15.4) תיפתח בגלריה זיסמן בתל-אביב תערוכה המוקדשת לאמן הסביבתי המפורסם כריסטו האיש שעטף ו"החביא" את גשר פונט נף בפריז ואת בניין הרייכסטאג בברלין, הקיף ביריעות צפות את קבוצת האיים במפרץ ביסקיין בפלורידה, ודימה אותם לחבצלות מים ענקיות. כריסטו עצמו לא יגיע לכאן ולא יבצע בישראל את אחד ממפגני האמנות הסביבתית המרשימים שלו. בתערוכה יוצגו אובייקטים קטנים עטופים וצילומים ותחריטים המתעדים את עבודותיו הסביבתיות המפורסמות - פעולות אמנותיות במרחב הפתוח.

זוהי הפעם ראשונה שתתקיים בישראל תערוכת יחיד לכריסטו, אם כי עבודותיו הוצגו בעבר בתערוכות קבוצתיות, האחרונה שבהן בתערוכת הסוריאליזם והדאדא במוזיאון ישראל, לפני כשלוש שנים.

כריסטו החל את דרכו בקבוצת ה"ניאו ריאליזם" הצרפתית באמצע המאה ה-20. ב-1958 פגש את ז'אן קלוד, שהפכה לשותפתו לחיים וליצירה. למרבה הפלא השניים נולדו באותו יום, 13 ביוני 1935, הוא בבולגריה והיא במרוקו למשפחה צרפתית, ומיום פגישתם ראו עצמם כיחידה בלתי-נפרדת, נפשות תאומות.

ז'אן קלוד נפטרה בנובמבר 2009 וכריסטו, בן 75, נותר לסיים לבדו את המפעל האמנותי הגדול האחרון שעליו החלו לעבוד יחד - "מעל לנהר" תוכנית לפרוש יריעת ענק מעל נהר ארקנזס בקולורדו.

בנין הרייכסטאג מכוסה, כריסטו / צלם וולפגאנג וולץ
 בנין הרייכסטאג מכוסה, כריסטו / צלם וולפגאנג וולץ

הרייכסטאג העטוף על-ידי כריסטו וז'אן קלוד

פרסומו העיקרי של כריסטו החל בשנות ה-70, כשהחל לעטוף מבנים בסביבות אורבניות ותצורות טבע - הרים ואיים - במקומות שונים בעולם.

העיטוף הוא עבודה מוקפדת ומתוכננת היטב, ביריעות ענק הנפרשות על-פני קילומטרים. עבודה על פרויקט מסוג זה אורכת כ-20 שנה ושיאה בביצועה - באמצעות מאות עובדים (המשתתפים במבצע בתשלום, כפי שהדגישו האמנים פעמים רבות).

עבודתם המפורסמת האחרונה של כריסטו וז'אן קלוד הייתה "שערי הזהב" בסנטרל פארק בניו-יורק, בשנת 2005. הפרויקט כלל הצבה של 7,500 שערים לאורך שבילי הפארק, ויריעות זהב מתנופפות בחלקם הגבוה. הפרויקט המפורסם ביותר שלהם היה כנראה עיטוף הרייכסטאג ב-1995, שמשך קהל של 8 מיליון איש.

יצירות הנוף של כריסטו וז'אן קלוד מתערבות בסביבה ומשנות אותה באופן זמני. הן מקיימות יחסים עם תנאי השטח, האור ומזג האוויר, כאשר הן מוארות בשמש או מתנופפות ברוח, הן מעצבות חוויה שונה עבור המתבונן וגורמות לשינוי תפיסתי ביחס לסביבה המובנת מאליה.

האמנות אינה רק בביצוע אלא יותר מכך, בהסבת תשומת הלב של הקהל לסביבה הטבעית או הבנויה, לשאלות של גילוי והסתרה, של מוכרות והשלמת הידע החסר באמצעות הזיכרון, של הזכות להתערב בטבע וההבטחה לזמניות.

כריסטו וז'אן קלוד, פרויקטים נבחרים, 15.4-28.5, גלריה זיסמן, הירקון 98 ת"א