הדולר היציג נחלש ב-0.19% ל-3.692 שקלים; איבד השבוע 0.1%

האירו היציג התחזק ב-0.52% ונקבע ב-4.95 שקלים ■ בשבוע האחרון איבד המטבע האירופי 0.77% ביחס לשקל ■ בעולם מתחזק האירו ב-0.3% ונסחר ב-1.34 דולר לאירו

המסחר בשוק המט"ח המקומי התאפיין ביומו האחרון של שבוע המסחר בכך ששני המטבעות המרכזיים נסחרו בכיוונים מנוגדים כנגד השקל. הדולר היציג איבד 0.189% מערכו ונקבע ברמה של 3.692 שקלים בהמשך לירידה בשיעור דומה שנרשמה בו אתמול. בסיכום שבוע המסחר המקוצר איבד המטבע האמריקני 0.1% כנגד השקל, כאשר ההשוואה הינה ליום ה' בשבוע שעבר מאחר וביום ו' הקודם לא נקבעו שערים יציגים לרגל הפסחא.

האירו היציג התחזק היום ב-0.518% ונקבע ב-4.9502 שקלים. בסיכום שבועי המשיך המטבע האירופי להיחלש כנגד השקל בשיעור של 0.77% לאחר שביום ה' בשבוע שעבר נקבע שערו על 4.9889 שקלים.

בעולם מתחזק האירו ב-0.3% כנגד הדולר לרמה של 1.34 דולר ובכ-0.7% כנגד הין היפני, זאת לאחר דבריו של נגיד הבנק המרכזי של האיחוד האירופי אתמול בהם ניסה להרגיע את השוק והעריך כי "יוון לא תגיע לחדלות פירעון", למרות משבר החוב הקשה בו היא שרויה שהובילה אתמול לירידות חדות בבורסה ובשוק האג"ח הממשלתיות. נציין כי כצפוי נותרו אתמול הריביות באיחוד האירופי ובבריטניה על כנן.

סקירות שבועיות

כלכלני בנק לאומי כתבו בסקירתם השבועית על שוק ההון הישראלי כי במבט לעתיד על שוק המט"ח המקומי שערו של המטבע האמריקני יושפע בתקופה הקרובה מתפיסת הסיכון של המשקיעים. תפיסת סיכון זו תושפע מהספקולציות לגבי מצבן הכלכלי של מדינות ה- PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד) ומיכולתם של שווקי המניות להמשיך ולשמור על רמות השיא בהם הם מצויים. כך, חשש לגבי עתידן של מדינות אלה וחוסר יכולתם של השווקים לשמור על רמתם הנוכחית, יתרמו לעלייה במפלס החששות ולהתבצרות בדולר הנתפס כנכס בטוח יחסית. בטווח הארוך יותר, התחזקות השטר הירוק תיתמך מהתאוששות הכלכלה האמריקנית.

כלכלני בנק הפועלים התייחסו גם הם לשוק המט"ח המקומי בסקירתם השבועים וציינו כי הדולר נסחר במגמה מעורבת מול השקל במהלך שבוע מסחר קצר, שכן ביום שני חל חג שני של פסח. שער הדולר מול השקל נותר בסיכום שבועי כמעט ללא שינוי, למרות התחזקותו של הדולר מול האירו בשוק המט"ח הבינלאומי. למעשה, בפתיחת המסחר השבוע הדולר נחלש מול השקל, בעקבות העלאת הריבית השקלית בשיעור של 0.25%, לרמה של 1.5%, שנערכה בשבוע שעבר. בעקבות זאת נאלץ בנק ישראל לשוב ולהתערב במסחר, אך ההשפעה על שע"ח של הדולר הייתה זמנית בלבד.

להערכת כלכלני בנק הפועלים, השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, בהשפעת התפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות בעולם. כמו כן, יושפע השקל מגורמים מקומיים מנוגדים. מחד, הגורם העיקרי התומך בהיחלשות השקל הוא רכישת דולרים אפשרית על ידי בנק ישראל. מאידך, בין הגורמים התומכים בהתחזקות השקל ניתן למנות את הכלכלה היציבה בישראל והציפיות להעלאת ריבית נוספת ע"י בנק ישראל (אם כי בקצב מתון) ובעקבותיה, הרחבת הפער בין הריבית השקלית והדולרית.

לאור האמור לעיל, ממליצים להחזיק מט"ח בשיעור של כ- 10%, תוך פיזור מטבעי כולל באירו, ליש"ט ודולר, במטרה לצמצם את הסיכון.

[לאתר המט"ח]