הקרב על הדירות: שטייניץ לא תומך בביטול הפטור ממס שבח

(עדכון) - בועז סופר מרשות המסים הציע לאוצר לבטל את הפטור ממס שבח על מכירת דירות להשקעה כדי להוזיל את מחירי הדירות ■ באוצר הכינו קבלת פנים צוננת להצעה, שכבר הועלתה בעבר ולא קודמה

האם הקרב להוזלת מחירי הדירות יקבל תפנית נוספת? בועז סופר, סמנכ"ל ברשות המסים, הציע למשרד האוצר לבטל את הפטור ממס שבח על דירות להשקעה, כאשר המשמעות היא שמשקיעי הנדל"ן שימכרו דירה שנייה (או יותר) ייאלצו לשלם 20% מס על הרווחים שירשמו.

ואולם, שר האוצר יובל שטייניץ מיישר קו עם הפקידים במשרדו ואמר כי "לא נידונה ולא התקבלה כל החלטה בנושא". שטייניץ הודה אמנם שבאוצר בחנו את התוכנית, אך "מכאן ועד לשינויים במדיניות הקיימת ארוכה הדרך".

סופר הציג כאמור את התוכנית היום לאוצר, אולם פקידים במשרד סקפטיים לגבי ההצעה וטוענים שהתועלת היא פחותה מכל הבירוקרטיה הכרוכה בתהליך. יוזמה זו הופיעה גם בחוק ההסדרים האחרון, אך באגף התקציבים באוצר החליטו לא לקדם אותה השנה.

ההערכה היא שהרפורמה, אם אכן תצא לדרך, לא תהיה רטרואקטיבית, כלומר המס לא יושת על רווחים שנצברו עד כה אלא על הרווחים מרגע שתאושר הרפורמה. בעלי דירות למגורים (דירה יחידה) ימשיכו ליהנות מפטור ממס שבח, אולם משקיעים הנדל"ן כאמור יצטרכו לשלם את המס.

הצעה זו של רשות המסים מצטרפת לצעדים אחרים בהם נקטה הממשלה כדי לצנן את שוק הנדל"ן. שר השיכון אריאל אטיאס עומל על שיווק קרקעות מאסיבי על ידי מינהל מקרקעי ישראל, במטרה להגדיל את היצע הדירות ולהוזיל את המחירים. גם העלאת ריבית בנק ישראל נועדה לקרר את השוק הרותח, שקיבל תנופה בין היתר בעקבות כניסה מאסיבית של משקיעי נדל"ן עקב הריבית הנמוכה שהונהגה במשק במהלך המשבר הכלכלי הגדול.

לפי נתוני הלמ"ס, מחירי הדירות בישראל זינקו בכמעט 20% בשנה האחרונה, אולם לפי נתוני האוצר המחירים החלו לרדת מנובמבר האחרון. מנתונים ששחרר האוצר בחודשים האחרונים עולה, כי משקיעי הנדל"ן החלו לסגת מהשוק עקב התחלת תהליך העלאות הריבית והראלי בבורסה, מה שתרם לירידה במחירי הדירות.

מהנתונים העדכניים ביותר של האוצר שפורסמו בשלהי חודש מארס עולה, כי משקל הדירות שנרכשו להשקעה מסך העסקאות באזור ת"א ירד בפברואר בשיעור חד לרמתו הנמוכה ביותר בשנים האחרונות. "לירידה זו השפעה רבה על מכירת דירות על ידי קבלנים באזור זה", מסרו כלכלני האוצר בחודש שעבר.