הבורסה רכבה על גל האופטימיות העולמי וסיימה בעליות שערים

המעו"ף עלה ב-0.9% ■ טאואר זינקה ב-7.2% על רקע חוזה במיליוני ד' עם ספקית של איירבוס ■ כת"ב טיפסה ב-6.3%; עשויה להרוויח עד 330 מ' ש' מעסקת מדיוונד ■ דיבידנד של 800 מ' ש' בבינלאומי

המסחר בתל אביב התנהל היום (ד') במהלך כל שעות המסחר בעליות שערים על רקע הסנטימנט החיובי שמאפיין היום את המסחר בשוקי העולם: אסיה ננעלה הבוקר בעליות שערים, אירופה נסחרת במגמה חיובית והחוזים על מדדי וול סטריט מאותתים על פתיחת מסחר חיובית ברקע דו"ח מצוין של ענקית השבבים האמריקנית אינטל אמש ודו"ח חזק של בית ההשקעות JP מורגן-צ'ייס שעקף את התחזיות. המעו"ף טיפס ב-0.9% ומדד התל-טק בלט בעלייה של 1.7%, כאשר מחזור המסחר היה נמוך מהממוצע והסתכם ב-1.61 מיליארד שקל.

ברקע למסחר בבורסה נציין את שוק המט"ח שסער היום באופן מיוחד כאשר בנק ישראל התערב במסחר בהיקף ענק של 600 מיליון דולר על מנת לספוג היצעים של הבנקים הזרים. עם קביעת השערים היציגים הצליח פישר לשמור על הדולר מעל לרמה של 3.7 דולר.

עוד נתון שיכול היה למשוך את המשקיעים הזרים לבורסה הישראלית הוא הדו"ח השנתי של היחידה לניהול החוב הממשלתי באוצר ל-2009 שפורסם היום וממנו עולה כי יחס החוב הממשלתי לתוצר בישראל עלה ב-3% ל-78%. הדו"ח מציין כי ממוצע מדינות ה OECD לסוף 2009 עמד על 90%, ומדינות כמו אירלנד וספרד רשמו עליה של 15%-20% ביחס החוב לתוצר במהלך 2009. עוד עולה מן הדו"ח כי למרות שהיקף תיק החוב הממשלתי גדל לסכום חסר תקדים של 596 מיליארד שקל ב-2009 הגידול בהיקפן של הוצאות הריבית בתקציב המדינה היה נמוך יחסית והסתכם בכ-2%.

אמש נחשף ב"גלובס" כי נציגי חברת הדירוג Standard and Poor's הגיעו אתמול לארץ לביקור בן שלושה ימים. כמדי שנה, בסוף הביקור ייכתב דו''ח מקיף על כלכלת ישראל ובו הודעה על העלאה, הורדה או אי שינוי של דירוג האשראי של ישראל, הן במט''ח והן במטבע מקומי, לטווחים ארוכים וקצרים. דירוג האשראי של המשק הישראלי על פי S&P הוא כיום A. הדירוג שמעניקות החברות הללו הוא קריטי למדינה לצורך גיוס הון בשווקים הבינלאומיים. כזכור, דירוג האשראי לא ירד גם בזמן המשבר, דבר המבטא אמון רב במשק.

עוד נודע כי נציגי חברת הדירוג נועדו אתמול עם מנכ''ל משרד האוצר, חיים שני, עם החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, ובסוף היום עם שר האוצר, יובל שטייניץ. היום ומחר ייפגשו הנציגים עם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, עם המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, עם הממונה על אגף התקציבים, אודי ניסן, עם המפקח על שוק ההון החדש, עודד שריג ועם יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל.

כור ונכסים ובנין השלימו את רכישת בניין HSBC

טאואר הודיעה היום על שיתוף-פעולה לפיתוח וייצור רכיבי RFID עם חברת Tego, ספקית מובילה של פתרונות תיוג, שמספקת בין השאר ליצרנית המטוסים איירבוס לצורך תחזוקה של חלקי המטוס. עפ"י חברת המחקר גרטנר, מכירות ה-RFID העולמיות יגיעו בשנת 2012 ל-3.5 מיליארד דולר. עפ"י הערכות בשוק, שיתוף הפעולה של טאואר בפתרונות ה-RFID עם Tego צפוי להניב לחברה הכנסות של מיליוני דולרים בשנים הראשונות.

כור ונכסים ובנין מקבוצת IDB הודיעו הבוקר כי השלימו את עסקת הרכישה של בנין המטה של בנק HSBC בשדרה החמישית בניו יורק. שתי החברות סיכמו לפני חודשים ספורים על רכישת הנכס תמורת 330 מיליון דולר. כמו כן דיווחו החברות על הסכמה על חתימת הסכם הלוואה עם בנק לאומי. הסכם העקרונות שנחתם מול בנק לאומי יספק לכור ונכסים ובנין 64% מהסכום - 210 מיליון דולר, לתקופה של 10 שנים, ובמסגרתו תעמיד כל אחת מהחברות ערבות של 52.5 מיליון דולר.

הבנק הבינלאומי אישר הבוקר בהודעה לבורסה את חשיפת "גלובס" והודיע כי יחלק לבעלי המניות דיבידנד בהיקף של 800 מיליון שקל. כמו כן, יבצע הבנק הליך של איחוד הון.

ברקליס קפיטל מעודדים מהנעשה בנובל אנרג'י, שותפתן של ישראמקו , דלק קידוחים ואבנר בקידוח "תמר" והעלו היום את מחיר היעד שלהם למניה ל-85 דולר, עלייה של כ-11% ממחיר הנעילה של נובל אמש בניו יורק. כלכלני ברקליס מותירים המלצתם למניית החברה על "תשואת יתר". עם זאת, לא הכל ורוד: ברקליס הפחית את המחיר למניה, אותו הוא צופה ל-2010 כולה, ב-10 סנט ל-3.3 דולר למניה ואת מחיר המניה ל-2011 ב-0.35 סנט למחיר מניה של 4.15 דולר.

רגע לפני הכנס שעורכת החברה היום בתל אביב, מעדכנת כלל ביוטכנולוגיה (כת"ב) שבשליטת כלל תעשיות כי בהמשך לדיווח שלה מיום ב' האחרון כי תכניס משקיעים לחברה הבת שלה מדיוונד, מהלך שיגרום לירידה בהחזקות כלל ביוטכנולוגיה במדיוונד מתחת ל-50%, הרווח ה"מהותי" כלשון ההודעה הקודמת ינוע בטווח שבין 210 ל-330 מיליון שקל. החברה מבארת כי הרווח ה"מהותי מאוד" לדבריה יירשם על בעיקר בהתבסס על שוויה ההוגן של יתרת ההשקעה במדיוונד. בכנס אמר מנכ"ל כת"ב, ראובן קרופיק על החזקה מרכזית נוספת של החברה, די פארם, כי "הניסוי הרפואי שלה - כמו בקופקסון"

"גלובס" חשף אמש כי בי קומיונקיישנס (לשעבר 012 סמייל) עשויה להתמודד על רכישת תדרים להקמת רשת UMTS (תדרי דור שלישי), ולא להסתפק בכניסה לשוק הסלולר במודל של MVNO (מפעיל סלולר וירטואלי שרוכב על גבי רשתות קיימות). בימים אלה החברה קיבלה רוח גבית חזקה בעקבות הפרסומים על הצניחה המסתמנת בתעריפי הקישוריות, ולפיכך ממתינה לקבל הבהרות ממשרדי התקשורת והאוצר לגבי האפשרות להקים רשת עצמאית. גם החברה האם, אינטרנט זהב , צפויה לרכז עניין.

בהמשך להחלטת שר האוצר מאתמול למנות "ועדה לבחינת המדיניות בנושא משאבי נפט וגז בישראל", שותפות קידוח תמר אמרו בתגובה כי "על פי עמדתנו, המדינה צריכה לעודד את המשך ההשקעות בתחום ואת התנופה שקיימת בו, וכל ניסיון לשינוי בסטטוס הקיים במערכת הפיסקאלית יגרום לפגיעה קשה במשק האנרגיה ובהתפתחות הכלכלית של מדינת ישראל, ויביא לחוסר ודאות שיגרום לאובדן האמון של משקיעים זרים ומוסדות פיננסיים בינלאומיים במדינה". ישראמקו , דלק קידוחים ואבנר מגיבות להתפתחויות.

אמש נחשף ב"גלובס" כי הליך גישור שערך שנה עומד להסתיים ככל הנראה בלי הסכמות, וכעת גילת וקבוצת המשקיעים שתכננה לרכוש אותה יעברו להליכים משפטיים. נזכיר כי גילת הייתה אמורה להירכש על ידי קבוצת "גלקטיק אחזקות" תמורת 475 מיליון דולר, אך העסקה התפוצצה בקיץ 2008. בהסכם הרכישה נקבע קנס בגין ביטול העסקה שגובהו כ-47 מיליון דולר, וגילת תבעה את הרוכשים במטרה לקבל את הסכום. ובתוך כך דיווחה גילת היום על עסקה חדשה להספקת רשת תקשורת לווינית למספר מדינות במערב אפריקה בהיקף של מליוני דולרים, זאת לאחר שאתמול דיווחה על עסקה נוספת באתיופיה.

אספן גרופ דיווחה היום כי חתמה על הסכם לרכישת מבנה מסחרי הממוקם בסמוך לעיר קאסל שבגרמניה בתמורה לכ-14.5 מיליון שקל. המבנה הנרכש מושכר לשוכר עוגן (82%) - רשת הסופרמרקטים REWE לתקופה של 10 שנים והיתרה מושכרת במלואה לבית מרקחת בתמורה לשכר דירה שנתי כולל בסך של כ-1.3 מיליון שקל, המשקפים תשואה של כ- 8.8% על מחיר הרכישה.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]