הצרכנות עדיין באופנה

בינתיים, בניגוד למה שמדווחים אמצעי התקשורת, הצרכן האמריקני דווקא עושה את העבודה ורשתות האופנה והקמעונאות מתאוששות *בעתיד, המוקד ממילא יעבור למה שקורה במזרח / זיו סגל

בתקופה שחלפה מאז פרסום הטור האחרון ביליתי שבועיים ביפן, כשבמקביל נפתח פתח להעשרת הקניון במידע על חברות סיניות ואוסטרליות. פתח עליו ארחיב כששיתוף הפעולה עליו אני עובד יבשיל.

הסיור ביפן והשיחות שניהלתי שם יובילו להרחבת האופקים שלנו לאסיה, והם גם שינו קצת את הפרספקטיבה בה אני רואה את עתיד השווקים הפיננסיים. השורה התחתונה היא שאני ממשיך להיות חיובי ושורי ביחס לשוקי המניות, זאת מתוך הבנה עמוקה, שהתחזקה, לפיה התעצמות המזרח תאפיל על התלות של כלכלת העולם בצרכן האמריקני.

אולי אפשר להבין זאת רק ממספרים ונתוני צמיחה, אבל עובדה היא שרבים לא חושבים כך וסופרים את הימים עד לנפילת השווקים הבאה, שתבוא על רקע נתונים עגומים שיגיעו מארה"ב (וגם בזה שנתונים כאלה יגיעו, אני כלל לא משוכנע). אבל כמי שעיקר השכלתו הפיננסית וזיקתו הפיננסית היא מארה"ב, החשיפה המרוכזת לעוצמת המזרח, חשיפה שאני בהחלט הולך להעמיק, סייעה לי להבין כי נדרש שינוי מיקוד.

אבל על כך נרחיב בעתיד, שכן היום הטור יוקדש לסגירת פערים ביחס לניהול התיק. רק לפני שנעבור לכך אסיים עם תובנה אחרונה: תורת הניתוח הטכני שהיא הבסיס לכל תהליכי ההשקעה שאני מעורב בהם, היא תורה ששורשיה ביפן, בתרשים הנרות שמשמש היום כל סוחר ומשקיע. אם ניקח עובדה זו ונחבר אותה לרלוונטיות של תובנות מספרים כמו "להב היהלום", ולעליית משקלו של המזרח בכלכלה העולמית, נראה שיש לנו עוד הרבה מה לחפש שם. עבור מודל שעיקרו כיום הוא השקעה בארה"ב, מדובר בשינוי כיוון איטי אבל משמעותי.

תשואה כפולה מה-P&S

ואחרי כל זה, בינתיים הצרכן האמריקני דווקא עושה את העבודה. בסקירה שהעביר לנו סרגיי וסצ'ונוק מאופנהיימר הוא כותב: הרבה נכתב בימי המשבר על היחלשותו של הצרכן האמריקני ועל השלכות תהליך זה על מצבו של מגזר צריכת המותרות (consumer discretionary). יחד עם זאת, על אף נתוני האבטלה והורדת מינוף דרמטית של הצרכן, הפוגעת בצריכה הפרטית, ראינו בחודשים האחרונים, ובמיוחד מתחילת השנה, ביצועים מרשימים של מניות מגזר הצריכה. המגזר הזה הציג מתחילת 2010 תשואה של כ-13%, שהיא כפולה מזו של מדד ה-S&P 500 הרחב.

איך ניתן להסביר את הסתירה בין מצבו העגום של הצרכן לבין ביצועי יתר של מניות הסקטור? סקירה של מחלקת המחקר של אופנהיימר מספקת מבט על נתוני מכירות חנויות בנות השוואה (SSS - Same Store Sales) לחודש מארס 2010 שהתפרסמו לאחרונה, ועשויים להסביר את התנהגותן המרשימה של מניות המגזר.

סקירת אופנהיימר מתייחסת לשלושה תתי תחומים במגזר הצריכה הפרטית: רשתות ביגוד ואופנה (softlines), רשתות קמעונאות גדולות (discounters) ורשתות הכל-בו (department stores). שלושת התחומים הללו מפגינים התנהגות שונה, אך מה שמאחד ביניהם זו המגמה החיובית שצוברת תאוצה לאחרונה.

תחום רשתות האופנה הפתיע לטובה ובגדול, כאשר מי שבלטו לטובה היו רשתות העודפים (value retailers) כגון ROST ,TJX ו-ARO, שרשמו עליות דו ספרתיות בקצב המכירות השנתי. החברה היחידה בין המסוקרות על ידינו שפספסה את תחזית המכירות הייתה Abercrombie & Fitch (ANF), רשת יוקרתית שבלטה לעומת מרבית מתחרותיה בעקשנותה שלא להוריד מחירים, וחוותה פגיעה קשה במהלך המשבר.

יחד עם זאת, הפספוס לא אכזב ולא עצר את המשקיעים, שהקפיצו את מניית ANF לאור השיפור הניכר מול הנתונים הקשים של החודשים הקודמים (המניה, נשארת לפיכך בתיק הקניון).

בהסתכלות על מגמה ארוכת טווח, מצב ענף האופנה לא נראה כה שלילי כפי שזה נראה מכותרות העיתונים. כשמסתכלים שנתיים אחורה ניתן לראות כי מכירות חניות האופנה (כגון GAP, Abercrombie או American Eagle) ירדו בכ-2% בלבד לעומת תחילת 2008, תקופת טרום המיתון בארה"ב.

המצב אמנם פחות טוב בקרב חניות הכל בו (כגון JCPenney, Nordstrom או Saks) המתאפיינות ברמות מחירים גבוהות שלא בהכרח מתאימות לצרכן במצבו הנוכחי (הן רשמו ירידה של כ-5% לעומת תחילת 2008), אך הרבה יותר טוב בקרב רשתות קמעונאיות מובילות (כגון Target או Costco). אלה מציעות דילים ומבצעים ש"אסור לפספס", ובכך נהנות מצמיחה מרשימה של כ-8% לעומת תקופת טרום המיתון.

המסקנה: הצרכן האמריקני חי ונושם אך כמובן הפך להיות בררן יותר ועקשן בחיפוש המבצעים והמחירים האטרקטיביים. גם תהליכי פשיטת רגל של שחקנים רבים בענף היטיבו עם פעילות החברות ששרדו, ואף הגדילו את נתח השוק ואת שיעורי הרווחיות.

עד כאן מצב מגזר הצריכה בארה"ב. הקניון שלנו אינו עמוס כיום במניות מתחום הצריכה כפי שהיה בעבר, אולי בגלל התחפרות שלנו - שמתבררת כשגויה - בתזה של צריכה במשבר. כשתיווצר ההזדמנות לא נהסס להגדיל את ההשקעה בתחום. כרגע, נציגות "צריכת המותרות" אצלנו הן CROX, ANF, SBUX, WFMI, WEN, VSI, MHGC, LVS, RGC, LGF, ו-KO. זאת בהגדרה רחבה של הסקטור.

סיבוב נוסף בספרינט נקסטל

פעילות בתיק הקניון: ב-7 באפריל נסגרה כל הפוזיציה שלנו ב-AEO משיקולי ניתוח טכני, ונפתחה פוזיציה ב-(S) Sprint Nextel Corp. המניה הזו כבר הייתה בקניון בעבר, אך לא פיתחה מומנטום ופינתה את מקומה. כך גם נעלם הייצוג למניות סקטור התקשורת אחרי שקודם לכן גם T יצאה ממנו.

התמונה השתנתה קצת בשבוע שעבר והחלטתי שכדאי לתת חשיפה לסקטור. S ממשיכה לקבלת המלצת 5 כוכבים ממורנינגסטאר והמלצת 4 כוכבים מ-S&P, כך שיש בסיס כלכלי מוצק להכנסתה. לחברה, שמספקת שירותי תקשורת אלחוטית בארה"ב, שווי שוק של כ-12 מיליארד דולר והיא כלולה במדד ה-S&P 500.

מבחינת הניתוח הטכני, המניה התמקמה יפה מעל הממוצע ל-200 יום, נראה שהיא צוברת עוצמה ויכולה לתת קפיצה יפה. מכל מקום, היא קרובה לתחתית ולתמיכה כך שהסיכון הטכני הנראה לעין לא גבוה.

הגנה על תיק הקניון: מתחת ל-1170 (S&P 500).

זיו סגל הוא A level 2 Chartered Market Technician -CMT, ויועץ לאקסיומה בית השקעות. דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), אלון גל (דאטה פרו), דיוויד סלומון ואלי אברמוביץ (PDM). לעדכונים בזמן אמת ולגרפים של מניות הקניון: אתר "גלובס", מדור ניתוח טכני. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו.

אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ני"ע ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בני"ע או נגזרי ני"ע המוזכרים כאן