יציבות במסחר במט"ח: הדולר היציג נותר ללא שינוי

נקבע ברמה של 3.701 שקלים ■ כלכלני הפועלים: השקל ייסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, בהשפעת התפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות בעולם

יום המסחר בשוק המטבעות נפתח ברגיעה יחסית כשהדולר נחלש ב-0.1% לרמה של 3.697 שקלים והאירו מאבד מערכו 0.2% ונסחר תמורת 5.002 שקלים. לאחר מכן שב הדולר והתחזק ובנק ישראל קבע את השער היציג החדש ברמה של 3.701 שקלים. האירו נקבע אף הוא ללא שינוי, ברמה של 5.011 שקלים. בעולם נסחר האירו בירידה של 0.25% לרמה של 1.353 דולרים לאירו.

כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירת סוף השבוע כי הדולר והיורו התחזקו השבוע מול השקל, בעקבות התערבותו של בנק ישראל במסחר בשוק המט"ח הישראלי. "השבוע הגדיל בנק ישראל את היקף הרכישות וניסה לשדר לשוק כי לא יאפשר התחזקות נוספת של השקל".

בפועלים מעריכים כי מתחילת החודש רכש בנק ישראל מט"ח בהיקף של 1.5 מיליארד דולר. בבנק מעריכים כי השקל ייסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, בהשפעת התפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות בעולם. בנוסף, יושפע השקל מגורמים המשפיעים בכיוונים מנוגדים בארץ. מצד אחד, בנק ישראל ימשיך ככל הנראה לרכוש דולרים על מנת לתמוך במטבע ומנגד הציפיות להמשך העלאת ריבית והעוצמה היחסית של המשק המקומי תומכים בהמשך התחזקות השקל.

בבנק לאומי מציינים כי שערו של הדולר יושפע בתקופה הקרובה מעונת הדו"חות לרבעון הראשון במשק האמריקאי שצוברת תאוצה. כך, פרסומם של דוחות טובים מהצפוי ימשיך לתמוך בירידת מפלס החששות של המשקיעים ולנטישת הדולר הנתפס כנכס בטוח יחסית. עם זאת, התגברות מחודשת אפשרית של החששות בנוגע למצבן הכלכלי של מדינות ה- PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד) עלולה לשנות מגמה זו. בטווח הארוך יותר, השטר הירוק צפוי להתחזק כתוצאה מהתאוששות הכלכלה האמריקאית.

אתמול, נזכיר, דיווחה הלמ"ס כי מדד מארס עלה ב-0.1% בהתאם לציפיות האנליסטים, כך מדווחת הערב הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מתחילת השנה, ינואר-מארס עומדת האינפלציה במשק על 0.9- וזאת לעומת רמתה בשנת 2009 בו הסתכמה האינפלציה ברבעון הראשון ב-3.2%.

שיעור האינפלציה השנתי (אפריל 2009-מארס 2010) הסתכם ב-3.2% , בגבול העליון של טווח יציבות המחירים שקבעה הממשלה (בין 1% ל-3%). אם כך, נשאלת השאלה האם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יחליט בסוף החודש להעלות שוב את הריבית הבסיסית במשק, העומדת כיום על 1.5%. כזכור, בחודש הקודם, החליט הנגיד להעלות את שיעור הריבית ב-0.25%, וזאת אחרי שלושה חודשים שנותרה על כנה. החזאים בשוק ההון חלוקים בדעתם כעת בנושא זה.