כלכלני הפועלים לא מתרגשים מהירידות: הבורסה תמשיך לעלות

גם כלכלני לאומי אופטימיים. "הסנטימנט החיובי בשוק המקומי יימשך גם במהלך החודשים הקרובים, זאת לנוכח השיפור בתמונה המאקרו-כלכלית ורווחיות החברות והתשואות הנמוכות הצפויות באפיקים הסולידיים"

כלכלני בנק הפועלים לא מתרגשים מהירידות החדות שנרשמו אתמול (ה') בשוק המניות התל-אביבי. "שוק המניות המקומי ממשיך להתבסס ברמותיו הגבוהות, כשמדדי המניות שוב קרובים לשבור את שיאם ההיסטורי. קביעת שיא חדש למדדי המניות הינה בעלת משמעות סמלית בלבד, לדעתנו, בעוד שמה שחשוב יותר זו המגמה הכללית שמאפיינת את המסחר בבורסה בתל אביב. מגמה זו ממשיכה להיות חיובית-מתונה, ואנו סבורים כי תימשך כך גם במבט לעתיד".

בפועלים מציינים כי הכלכלה המקומית ממשיכה להפגין איתנות, כפי שעולה משורה של מדדי מאקרו כגון המדד המשולב של בנק ישראל, תחזיות הצמיחה, ועוד, אם כי התמונה נפגעה במקצת בעקבות הירידה החדה במדד מנהלי הרכש במארס.

"במישור המיקרו, לאחר שהרבעון הרביעי התאפיין ברווחיות שיא של כלל חברות המעו"ף (אם כי יש לסייג ולומר כי רווחיות זו מושפעת מגורמים חד פעמיים, וכן משינוי הרכב המדד והחלפתן של חברות מפסידות בשותפויות הגז הרווחיות), אנו סבורים כי 2010 תשמור על מגמת השיפור בתוצאות החברות, בעיקר אלו המוטות לכלכלה המקומית".

לאור זאת, בפועלים ממשיכים לראות בחיוב את ההשקעה במניות, תוך חידוד ההמלצה להתמקד בעיקר במניות נבחרות, ופחות במדדים. זאת, בשל ההערכה כי השונות בין המניות תגדל, בהתאם לתמחור הספציפי של כל מניה ולביצועיהן העסקיים של החברות. כמו כן, חשוב להיות קשובים לנעשה מעבר לים, בעיקר במקרה של תיקון שעלול להירשם בשוקי המניות בעולם. כאמצעי הגנה לטווח ארוך מומלץ להשתמש בפקודות Stop loss.

בנוגע לשוק האג"ח ממליצים בפועלים על הגדלת נזילות, על רקע ציפיות לעליית ריבית בשנה הקרובה והשתטחות העקום. בפועלים לא רואים יתרון בולט להשקעה בגילונים וגם השחרים הקצרים, אינם אטרקטיביים להשקעה, לאור צפי להמשך עליית ריבית בשנה הקרובה. הכלכלנים ממליצים על השקעה בשחרים במח"מ הבינוני-ארוך אך "מדגישים את התנודתיות הצפויה באגרות אלו בשנה הקרובה וסבורים כי משקלו של רכיב זה בתיק ההשקעות צריך להיות נמוך".

לאור הציפיות האינפלציוניות הגבוהות והתשואה נטו השלילית באגרות החוב הממשלתיות הצמודות, צמודי המדד הממשלתיים לטווחים הקצרים והבינוניים אינם מומלצים אבל הארוכים הן (אם כי התנודתיות שלהם עלולה להיות גבוהה). מומלץ גם על השקעה בצמודי המדד הקונצרני בדרוג גבוה. השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, בהשפעת התפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות בעולם.

גם כלכלני לאומי אופטימיים. "להערכתנו, הסנטימנט החיובי בשוק המקומי יימשך גם במהלך החודשים הקרובים, זאת לנוכח השיפור בתמונה המאקרו-כלכלית ורווחיות החברות והתשואות הנמוכות הצפויות באפיקים הסולידיים אשר תומכות בו (הן בשל שיעורי ההיוון הנמוכים והן בשל העלייה בתיאבון לסיכון). עם זאת, נדגיש כי בטווח הקרוב יותר קיימת אפשרות ממשית למימוש, זאת על רקע רמת המחירים הנוכחית שמהווה שיא של כל הזמנים", אומרים בלאומי.

בנוגע לשוק האג"ח, הן באפיק השקלי והן באפיק הצמוד ממליצים בלאומי על מח"מ בעל טווח בינוני בתיק. אטרקטיביות ההשקעה באפיק הקונצרני נמוכה. בשוק המט"ח, שערו של הדולר יושפע בתקופה הקרובה מעונת הדו"חות לרבעון הראשון במשק האמריקאי שצוברת תאוצה. כך, פרסומם של דוחות טובים מהצפוי ימשיך לתמוך בירידת מפלס החששות של המשקיעים ולנטישת הדולר הנתפס כנכס בטוח יחסית. עם זאת, התגברות מחודשת אפשרית של החששות בנוגע למצבן הכלכלי של מדינות ה- PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד) עלולה לשנות מגמה זו. בטווח הארוך יותר, השטר הירוק צפוי להתחזק כתוצאה מהתאוששות הכלכלה האמריקאית.