ברק הצליח לדחות בשבוע את ההצבעה על חיבור בסיסי צה"ל לביוב

היום היתה אמורה לעלות להצבעת הממשלה החלטה לחבר 150 בסיסי צה"ל לתשתיות ביוב מסודרות, בעלות של 400 מיליון שקל ■ האוצר והג"ס סיכמו עם משהב"ט על הלוואה לצה"ל, אך ברק הודיע - הסידור לא מקובל עלינו

היום (א') היתה אמורה לעלות להצבעה בישיבת הממשלה הצעת החלטה ולפיה 150 בסיסי צה"ל יחוברו לתשתיות ביוב מסודרות, ויפסיקו להוות את מקור זיהום הקרקעות ומקורות המים החמור בארץ. עלות הפרויקט הוערכה ב-400 מיליון שקל. משרדי הגנת הסביבה והתשתיות יצאו בסוף השבוע בהודעות חגיגיות לקראת ההצבעה, אבל ביום שישי שר הביטחון, אהוד ברק, טרף להם את הקלפים. הוא הוציא מכתב לרה"מ בנימין נתניהו ולשורת השרים הרלבנטיים, ובו טען שאין ביכולתו לעמוד בהסדר הכספי המוצע.

ומהו ההסדר המוצע בהצעת ההחלטה? הפרויקט ייפרס על פני חמש שנים, החל מהשנה ועד 2014, כשמשרד הביטחון יקצה לטובתו 50 מיליון שקל בשנה והמשרד להגנת הסביבה יקצה לשם כך 30 מיליון שקל. ההלוואה (בריבית של 4.5%) תוחזר למשרד להגנת הסביבה במשך שלוש שנים לאחר תום הפרויקט בין השנים 2016-2018.

מדובר בגלגול של דיונים שהחלו בפעילות של ועדה בינמשרדית שהוקמה ב-2006 בנושא חיבור צה"ל למט"שים (מתקני טיהור שפכים). הוועדה סיימה את עבודתה כבר ב-2007 והמליצה על אותו פרויקט בעלות של 400 מיליון שקל. מאז ועד היום התנהל פינג-פונג של דיונים בין משרד הביטחון למשרדי הגנת הסביבה, התשתיות והאוצר. משרד הביטחון ניסה להשיג הלוואה כמה שיותר גדולה ובפריסה כמה שיותר ארוכה, והמשרד להגנת הסביבה התעקש על פריסה קצרה יותר ועל הלוואה מצומצמת יותר.

סלע מחלוקת מהותי נוסף היה שמשרד הביטחון מעוניין, עפ"י חשד משרדי הגנת הסביבה והאוצר, להשתמש בהלוואת המשרד להג"ס לשם הטיפול בכל מפגעי הסביבה שהוא גורם (כולל טיפול באזבסט ואחרים), בעוד שהג"ס מתעקש שהכסף יוקצה אך ורק לשם חיבור בסיסי צה"ל לתשתיות ביוב.

בסופו של דבר נמאס למשרדי הג"ס והתשתיות מהסחבת בנושא, ולכן הם החליטו להגיש הצעת החלטה להצבעת הממשלה, כשהיתה טיוטת הסכם שלטענתם היתה מוסכמת על משרד הביטחון.

אבל, לטענתם, שר הביטחון, אהוד ברק, הוציא בדקה ה-90, ביום שישי האחרון, מכתב הממוען לרה"מ נתניהו ולשורת השרים הרלבנטיים, ושטוען שהוא אינו יכול לעמוד בהסדר המוצע. במשרדי הגנת הסביבה והאוצר טוענים גם שברק מנסה להפוך את הסיכום על הלוואה למתן מענק.

בעקבות המכתב הודיע נתניהו בפתח הישיבה הבוקר כי הוא שולח את הצדדים לדיונים מזורזים לשם מציאת פתרון, ושאם כזה לא יימצא בתוך שבוע - תחליט הממשלה ביום ראשון הבא על גורל התקציב לחיבור בסיסי צה"ל למט"שים.

עכשיו השאלה היא איזה לובי יפעילו הצדדים בשבוע הקרוב ואיזה סיכום יושג בסופו של דבר.