לא רק על כר הדשא ברצלונה מככבת - גם על המגרש הכלכלי

לפי דו"ח ה-Money League של דלויט, המפרסם ב-13 השנים האחרונות את דירוג 20 קבוצות הכדורגל המכניסות באירופה, ברצלונה הכניסה בעונה הקודמת (2008/09) סך של 366 מיליון אירו - עלייה מטאורית של 242% בהשוואה להכנסותיה מתחילת העשור

קבוצת הכדורגל של ברצלונה עלתה לכותרות בשנים האחרונות בעיקר בגלל הכדורגל האטרקטיבי וההישגי שהפגינה על המגרש. אבל את הזכיות שלה באליפויות אירופה וספרד בעונה שעברה, תוך כדי הצגת כדורגל סוחף שריתק 106 מיליון צופים בעולם למסכי הטלוויזיה במשחק גמר ליגת האלופות מול מנצ'סטר יונייטד, היא יכולה דווקא לייחס לצמיחה הכלכלית האדירה שלה בעשור החולף.

לפי דוח ה-Money League של דלויט, המפרסם ב-13 השנים האחרונות את דירוג עשרים קבוצות הכדורגל המכניסות באירופה, הכניסה ברצלונה בעונה הקודמת (2008/09) סך של 366 מיליון אירו - עלייה מטאורית של 242% בהשוואה להכנסותיה מתחילת העשור. ההכנסות האלה הפכו אותה אשתקד לקבוצה השנייה הכי מכניסה בעולם, כשרק יריבתה הגדולה בספרד, ריאל מדריד, עוקפת אותה (401 מיליון אירו). כך, למרות חוב שעומד על 202 מיליון אירו, ברצלונה, באופן די חריג בעולם הכדורגל, הייתה ארגון רווחי בעונה שעברה, עם רווח נקי של 8.8 מיליון אירו.

הסיבה העיקרית לצמיחה הכלכלית הזו נעוצה קודם כול בטלוויזיה. בניגוד למדינות כדורגל בכירות כמו אנגליה, גרמניה ואיטליה, או זוטרות כמו ישראל, בספרד הקבוצות משווקות את זכויות השידור שלהן באופן עצמאי, ולא כחלק מחבילה קולקטיבית. פועל יוצא מהאטרקטיביות של ברצלונה לגוף המשדר הוא הסכם זכויות שידור מפלצתי ממש, של כ-150 מיליון אירו בשנה. רק לשם השוואה, מנצ'סטר יונייטד, שגם היא נהנית מאוהדים רבים ברחבי העולם, הסתפקה בעונה הקודמת בהכנסות של 79 מיליון אירו בלבד עבור זכויות השידור שלה.

סיבה נוספת להצלחה הכלכלית היא העובדה שבשנים האחרונות הצליחה ברצלונה להגדיל באופן ניכר את מאגר המפרסמים שלה. בעונה הקודמת היא הכניסה 112 מיליון אירו מספונסרים, מחסויות ומפרסום, כאשר נייקי, המייצרת את מדי המשחק של הקבוצה, היא התורמת העיקרית לכך (קרוב ל-40 מיליון אירו). השאיפות הגלובליות של המועדון מתבטאות גם בהסכמים עם גופים כמו Etisalat (חברת התקשורת המובילה באיחוד האמירויות), עם אאודי ועם טורקיש איירליינס, חברת התעופה הטורקית.

אגב, יש לציין כי ברצלונה, בניגוד ליתר הקבוצות המובילות בעולם, לא מכניסה כסף מספונסרית חולצה, ובמקום זה תורמת מדי שנה 1.5 מיליון אירו ליוניצ"ף, גוף התמיכה של האו"ם בילדים שהלוגו שלו מתנוסס על מדי המשחק של שחקניה. בכך, ברצלונה מוותרת במודע על שיתוף פעולה פוטנציאלי של עוד 20 עד 30 מיליון אירו בעונה, תמורת הזכות לשים את שם הפירמה על חזותיהם של ליאו מסי ושל חבריו.

על אף שריאל מדריד היא הקבוצה המזוהה יותר מכול עם בזבוזים על רכישות שחקנים (פרויקט הגלקטיקוס לדורותיו), הרי שגם בברצלונה ידעו במהלך השנים להכניס את היד עמוק לכיס. במהלך העשור האחרון הוציא המועדון כ-644 מיליון אירו על קניית שחקנים חדשים, ובמקביל הכניס כ-236 מיליון אירו בלבד ממכירת שחקנים.