יצרניות טלוויזיות הפלזמה תולות תקוות בשוק המתעורר של טלוויזיות תומכות תלת-מימד. היצרניות מקוות ששוק זה יאפשר להן להשיב לעצמן את נתח השוק שאיבדו לטובת מסכי ה-LCD הפופולריים. אלה הפכו לתחליף המוביל לטלוויזיות השפופרת הישנות (CRT), ודחקו את רגלי מסכי הפלזמה מהתחרות, בעיקר תודות לאפשרות הייצור של טלוויזיות LCD בסדרי גודל קטנים.
הפלזמה היא עדיין הטכנולוגיה המועדפת במסכים גדולים מ-40 אינץ', אך יצרניות מסכי ה-LCD סוגרות את הפער הזה במהירות. פרט לכך, מחירי טלוויזיות ה-LCD עם מסך 42 אינץ' ירדו בשנתיים האחרונות בכ-40%.
לדברי האנליסט וויל צ'ו מדייהו סקיוריטיז, "מסכי הפלזמה לא יוכלו להתחרות בשליטה של מסכי ה-LCD, שממשיכים בינתיים להשתפר. עם זאת, לפלזמות יש עדיין יתרון על פני ה-LCD, בייחוד בשוק התלת-מימד. ככל שהשוק הזה יתפתח, מצבן של יצרניות הפלזמה יהיה טוב יותר".
לפי נתוני חברת DisplaySearch, ב-2009 נמכרו 210 מיליון טלוויזיות LCD בעולם, ונתח השוק שלהן עומד על 70%. טלוויזיות ה-CRT מחזיקות בנתח שוק של כ-20%, וטלוויזיות הפלזמה מחזיקות בנתח שוק של 7% בלבד.
יצרניות טלוויזיות הפלזמה משקיעות מאמץ נואש בטכנולוגיית התלת-מימד, בתקווה שזו תמנף את הפופולריות של מוצריהן. חלק מיצרניות הטלוויזיות המובילות בעולם, בהן סמסונג, LG ופנסוניק, מייצרות גם טלוויזיות LCD וגם טלוויזיות פלזמה.
מבין השלוש, פנסוניק משקיעה את המשאבים הגדולים ביותר במחקר ופיתוח של מסכי פלזמה, ולכן אם אכן תפרוץ טכנולוגיית התלת-מימד אל עולם הטלוויזיה, היא זו שאמורה להרוויח מכך יותר מכולן.
דובר פנסוניק, טושיהיקו שיבויה, אומר כי "אנו מאמינים שמסכי הפלזמה הם המתאימים ביותר עבור טכנולוגיית התלת-מימד, בעיקר הודות לזמן התגובה המהיר שלהם. הדיבורים בתעשייה סביב ההגעה של התלת-מימד אל המסכים הביתיים בהחלט מעניקים לנו רוח גבית".
שיפורים טכנולוגיים
לפי נתוני סיטיגרופ, מחירה של טלוויזיית LCD בגודל 40 אינץ' נאמד בכ-340 דולר. מחירה של טלוויזיית פלזמה באותו גודל נמוך משמעותית, ונאמד ב-200 דולר. פרט לכך, תצוגת מסכי הפלזמה עדיפה על פני זאת של מסכי ה-LCD, ושיפורים טכנולוגיים צמצמו באופן משמעותי את עוביין של טלוויזיות הפלזמה.
ב-DisplaySearch צופים כי הביקוש לטלוויזיות עם טכנולוגיית תלת-מימד יגדל ביותר מפי 10 עד 2013, ו-27.4 מיליון יחידות מהן צפויות להימכר עד 2013, לעומת 2.5 מיליון יחידות מאז תחילת 2010. עוד מעריכים בחברת המחקר כי היחס בין טלוויזיות פלזמה לטלוויזיות LCD יגיע ל-1:3 ב-2013, כשבאותה שנה היחס הכולל בין טלוויזיות LCD לטלוויזיות פלזמה יגיע ל-1:15.
"טלוויזיות הפלזמה עדיין יותר פופלריות בגדלים של מעל 50 אינץ' ונחשבות כבחירה טובה יותר עבור צפייה בטכנולוגיות תלת-מימד", אומר ג'ייסון קים, דובר של סמסונג. לדבריו, בסמסונג שיפרו חלק מהתכונות של מסכי הפלזמה. "כך למשל, הצלחנו לצמצם את צריכת החשמל של המסכים הללו ב-50% בשנה האחרונה, ואנו מקווים להגיע לצמצום של 40% השנה", הוא אומר.
טכנולוגיה נעלמת
אנליסטים מעריכים כי יצרניות טלוויזיות הפלזמה יוכלו לעבור לתפוקת ייצור מלאה החל מספטמבר, אז יהפוך הגידול בביקוש לטלוויזיות עם טכנולוגית תלת-מימד למשמעותי. מרבית יצרניות טלוויזיות הפלזמה אמנם מגדילות את היקף הייצור, אך שומרות על זהירות. הן מודעות לכך שרובן ייתפסו כמוצרי נישה עבור שוק התלת-מימד, והן גם לוקחות בחשבון את האפשרות שטכנולוגיית הפלזמה תוחלף בטכנולוגיה אחרת בשנים הקרובות, דוגמת מסכי LED.
לדברי ליקוואן סופ, סגן נשיא LG, "מדובר בטכנולוגיה שתיעלם יום אחד. זה בטוח. גם הביקוש אליה הוא לא היסטרי, ולכן אנו לא מתכננים להגדיל את היקף הייצור של טלוויזיות הפלזמה".
אנליסטים מציינים כי הירידה במחירים והביקוש, שעודנו נמוך יחסית, יקשו על יצרניות טלוויזיות הפלזמה להפיק רווחים מהענף. בנוסף, טכנולוגית ה-LCD הולכת ומשתכללת, ומטמיעה לתוכה את טכנולוגית ה-LED, המאפשרת ייצור מסכים דקים יותר בעלי אורך חיים ממושך יותר וצריכת חשמל נמוכה יותר.
ב-DisplaySearch מעריכים כי היקף מכירות טלוויזיות הפלזמה יעלה ב-6% עד סוף 2010, ויימכרו מהן 15 מיליון יחידות, זאת לאחר ירידה של 2% במכירות ב-2009. מכירות טלוויזיות ה-LCD צפויות לזנק ב-24% ולהגיע ל-180 מיליון יחידות השנה, כשההיקף הכולל של שוק הטלוויזיות בעולם מוערך ב-228 מיליון יחידות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.