ספורט אלגנט: כמה עולים בגדים לריצה, ליוגה ולרכיבה על אופניים?

צו האופנה אינו פוסח על ביגוד הספורט - והיצרניות משיקות כל העת מכנסיים נמתחים במיוחד, חולצות קלות במיוחד וגרביים מנדפי זיעה במיוחד ■ המחירים נעים סביב מאות שקלים לפריט

בעוד שפעם היינו מתאמנים בחולצת הטי שירט של סיום מסלול או בטרנינג שקיבלנו חינם במבצע בסופרמרקט, היום אנחנו מתלבטים באיזו חולצת דרייפיט נלך לאימון הקרוב, ואין שום סיכוי שנקבל אותה חינם. קולקציית בגדי הספורט כבר איננה מורכבת מחליפה אחת, אלא תופסת קטגוריה שלמה בארון, והמחירים של פריטי הלבוש הספורטיביים לא פעם גבוהים בהרבה ממחיריהם של בגדים אופנתיים רגילים.

מעבר לחשיבות שמייחסים הספורטאים החובבים והמקצועיים לשיפור ההישגים באמצעות בגדים מאריגים קלים ומפחיתי חיכוך, הם מייחסים חשיבות רבה גם לעיצוב ולמראה אופנתי, כך שחידוש מתמיד של מלתחת בגדי האימון הוא מהלך מתחייב לפחות כמו חידוש המלתחה של הבגדים המיועדים לעבודה ולבילוי.

"עם העלייה במודעות להקפדה על אורח חיים בריא, חלה גם עלייה מתמדת בשימוש בבגדי ספורט העשויים מחומרים מתקדמים ובעלי טכנולוגיות מתקדמות", מסביר טוביאס ליבנה, מנהל סחר אסיקס ישראל. לדבריו, כיום ניתן לרכוש סט ביגוד מלא שמשדרג את החוויה ואת הביצועים, במחירים נוחים.

המלתחה הספורטיבית כשלעצמה גם היא מגוונת, והבגדים המיועדים לאימוני ריצה אינם אלה המיועדים לרכיבה על אופניים או לאימוני סטודיו. ככל שמתקדמת הטכנולוגיה המשולבת באריגים השונים, כך גדלה גם ההבחנה בין הפריטים המותאמים לסוגי הספורט השונים. "גלובס" עושה סדר במלתחה ובודק איזה סט לא יבייש אתכם באימון הבא.

בגדי ריצה: לרוץ עם ולהרגיש בלי

כמו בכל שנה, קולקציות בגדי הריצה מציעות חולצות, מכנסי טייץ, שורטים וגופיות. הפרמטרים העיקריים שמבטיחות החברות הם בדים נושמים, נידוף זיעה, סינון קרינה וכיסים רבים.

כמעט כל אחת מהיצרניות הגדולות מבטיחה כי היא פיתחה טכנולוגיה חדשנית, וכמעט לכל טכנולוגיה כזאת יש שם לועזי מרשים - כך למשל מצהירה חברת אסיקס כי הטכנולוגיה שלה - ביומורפיק קאט (Biomorphic cut) - מאפשרת תנועה מלאה וחופשית ומניעת חיכוכים מיותרים בזכות גזירות ותפירות ייחודיות, וחברת The North Face שמה דגש על נידוף זיעה באמצעות טכנולוגייה משלה (VaporWick), המעבירה את הלחות והזיעה אל צידו החיצוני של הבד: "הבגדים בטכנולוגיה זו יושבים על הגוף בצורה רפויה ובכך תורמים לתחושה יבשה ולקירור הגוף", מסבירים בחברה, שמדווחת על פיתוח מעניין נוסף: ציפוי כסף למכנסי ריצה, למניעת היווצרות ריחות לא נעימים כתוצאה מבקטריות בזמן ההזעה.

בנייקי מתמקדים בין היתר בשני היבטים - משקל הבגד והיותו ידידותי לסביבה: החברה משווקת גופיית ריצה קלה במיוחד, השוקלת רק 59 גרם, ועשויה מחומרים ממוחזרים בטכנולוגיית דריי-פיט: "בעזרת שימוש בסוגי בד שונים ומיפוי חכם של אזורי החום ותפרים מוחלקים למניעת חיכוך, הרצים מגיעים להישגים טובים יותר", מסבירים בחברה.

אגב, את השימוש בחומרים ממוחזרים ראינו בעבר, והוא מאפיין גם את קולקציית מוצרי הריצה של חברת "ממוט", הכוללת בדים אורגניים העשויים סיבי קוקוס שמשפרים את נידוף הזיעה. נידוף הזיעה, כאמור, מהווה מרכיב חשוב בחשיבה על תכנון הבגד, וכל היצרניות מתמקדות בו. "השילוב של פוליאסטר משפר את נידוף הזיעה ומאפשר מעבר מיטבי של לחות וויסות הטמפרטורה בתנאי חום או קור", מסבירים באנדר ארמור. "האריג שממנו עשוי הביגוד נמתח וקל, ומגיע ביחד עם רשת לאוורור מה שיוצר את התחושה כאילו רצים ללא בגדים. בנוסף הושקעה מחשבה בתכנון כיסים".

* גרביים: כף הרגל ללא ספק זקוקה להתייחסות מיוחדת לפחות כמו הרגליים עצמן, כך שרוב היצרניות משקיעות גם בפיתוח גרביים מנדפי זיעה שייתנו מענה לצרכי הרצים. בסקוני נמכרים גרביים ללא תפרים, ואסיקס מדגישה שיש גרב ייחודי לכל צד (ימין ושמאל) לצורך התאמה מרבית ותמיכה לכריות כף הרגל. גם בנייקי מתגאים בפיתוח הגרביים שהותאמו לנקודות הלחץ והחיכוך בזמן האימון, בעלי משקל מינימלי בזכות טכנולוגיית DRI, ואזורי חיזוק המצמידים את הגרב לרגל גם בשעת פעילות אינטנסיבית בכדי למנוע תזוזה של הגרב בשעת האימון.

* כובעי ריצה: הכובעים של אדידס אף הם מנדפי זיעה, הם בעלי מחזירי אור וכיסים ייחודיים לאחסון במהלך ריצה. אפשר למשל לאחסן את הג'ל האנרגטי בו משתמשים אתלטים בריצות ארוכות.

ספורט אלגנט
 ספורט אלגנט

אימוני סטודיו: בגד שלא מתבלה

פעילויות בסטודיו, כגון שיעורי אירובי, מדרגה, דאנס וקיקבוקס, הן בדרך כלל "המגרש הביתי" של הנשים. פעילות זו מצריכה ביגוד שיתרום לנוחות בתנועה, שיינדף זיעה, שיתרום לחיטוב ויחזיק את הגוף בתוך הבגד, וכמובן, איך לא, שיהיה אופנתי ובצבעים מתאימים.

"בפעילות מסוג זה, הדינאמיקה היא קצבית וריקודית יותר, לכן אני ממליצה להתאמן בגופיה ובמכנס בגזרה גבוהה, שניתן גם לקפל לגובה המותן הרצוי", מסבירה סיוון מורן, יבואנית בגדי ברזיל-סול בישראל.

יעקב גרייס, בעל חברת GRAVA המשווקת אופנת ספורט לנשים, שם גם הוא דגש על הנוחות שהבגד חייב לספק למתאמנת: "הבדים המיוחדים מיובאים מאיטליה לאחר שעברו תהליכים טכנולוגיים, וכך הם נושמים ומתייבשים במהירות, הם קלים ועמידים בפני שימוש אינטנסיבי".

גם מורן נותנת דגש לנושא ההתבלות של הביגוד: "הביגוד של שיעורי הסטודיו חשוף לבלייה מאוד גדולה, בגלל ההזעה באימון והכביסות הרבות. לכן ההרכב של הבדים האיכותיים מבטיח שהבגד ישמור על האלסטיות, ושהצבע והמרקם שלו ולא ייהרס".

* יוגה:

לא רק היוגה עצמה הפכה לטרנד סוחף בקרב קהלים רבים, אלא גם חברות הביגוד, המייצרות ביגוד ספציפי לענף ומציעות מכנסי טייץ, טוניקות חולצות ועוד.

"ביוגה מושם דגש על דיוק בתנועה ונשימות, התנועות מפעילות את כל חלקי הגוף, ולכן חשוב לבחור בגד אלסטי ונוח שחוסך למתאמנת "התעסקות" מיותרת עם הבגד, שמירה על המחשוף וכו'", מסבירה סיון מורן, "לכן אני ממליצה על אוברול: הוא "וואן פיס", מאפשר נוחות מקסימאלית, ובנוסף מחמיא מאוד לגוף".

בנייקי מסבירים כי קולקציית הקיץ של היוגה חנשים מתאפיינת בגזרות רפויות יותר ובבדים רשתיים ו"נושמים", שעוזרים להתמודד עם חום הקיץ: "שילוב השכבות תורם למראה אופנתי יותר. בנוסף ישנו שימוש בבדי רשת רכים ובמיקרופייבר".

אימוני סטודיו
 אימוני סטודיו

רכיבה על אופניים: אחסון ללא חיכוך

בזירה הצפופה פועלים שחקנים רבים, החל ממותגי ספורט ותיקים כמו סקוני, אדידס ונייקי, דרך מותגים המוכרים יותר לרוכבי אופניים חובבים, שלרוב משווקים בחנויות המקצועיות כמו טרק, מצמן את מרוץ ורוזן ומינץ.

כמו בענף הריצה, גם כאן שמות היצרניות דגש על נידוף זיעה, אבל זה בהחלט לא המרכיב היחידי שמאפיין את בגדי הרכיבה. היבטים נוספים וחשובים הם ההגנה על אברי הגוף מטלטולי הדרך, יכולת האחסון והבטיחות של הביגוד.

"ביגוד רכיבה מקצועי הינו ביגוד פונקציונאלי במספר מישורים", מסביר עדי פרומקין, מנהל פיתוח עסקי ברשת מצמן את מירוץ, "העיקרי שבהם הוא היכולת לווסת את הטמפרטורה והלחות בין הגוף למרחב החיצוני. לביגוד המקצועי יכולת נידוף גבוהה המגיעה מצינורות זעירים הנמצאים בסיבי הבד וגורמים לזיעה לעבור מהחלק הפנימי, המוצמד לגוף, לחלק החיצוני, ולהתנדף באוויר. כמו כן במכנסי רכיבה מקצועיים יש פד שמרפד את המפשעה ושומר עליה מפני פגישות וטלטולי הדרך".

חשיבות נוספת יש לכך שהאריג הינו צמוד לגוף ושומר על בטיחות הרוכב, כך שהבגד לא ייתפס בגלגלים וכו'.

כמו בענף הריצה כך גם ביגוד הרכיבה מציע פיתוחים מעניינים, כמו מכנסיים שיכולים לשמש לרכיבה ולשימוש יומיומי של RACE FACE, מדגם VO3, הנמכרים ברוזן את מינץ: הבטנה המתפרקת משמשת למעשה כמכנס רכיבה לכל דבר, והמכנסיים עשויים מבד נושם ועמיד בשחיקה.

כאמור, גם פתרנות אחסון מעניינים מוצעים בביגוד לרכיבה, למשל חולצות spiuke של סקוני, שהן בעלות כיסים מאחור ורוכסן מקדימה (אף הן מבד מנדף זיעה, או חולצת RXL, שנמכרת ברשת TREK וכוללת 3 כיסים אחוריים, כיס אטום למים עם רוכסן מלא, ואזורי לחץ בכתפיים להקלה על השרירים.

רכיבה על אופניים
 רכיבה על אופניים