האירו היציג ירד ב-0.6% ל-4.961 ש' בגלל יוון; איבד השבוע 1%

הדולר היציג עלה ב-0.1% ל-3.743 ש'; הוסיף השבוע 1.1% ■ פישר: "לא נפסיק רכישות המט"ח"משבר החוב ביוון חזר שוב לקדמת הבמה ■ לאומי: עלייה במפלס החששות תביא להתבצרות בדולר

השקל נסחר היום (ו') ביומו האחרון של המסחר הבין-בנקאי בזירת המט"ח המקומית בכיוונים מנוגדים ביחס לשני המטבעות הזרים המובילים - הדולר והאירו. שערו היציג של המטבע האמריקני התחזק בכ-0.1% ונקבע ב-3.743 שקלים, והאירו נחלש בכ-0.6% לשער יציג של 4.961 שקלים. בסיכום שבוע המסחר, הדולר הוסיף לערכו 1.1% בעוד שהאירו איבד 1%.

ברקע למסחר במט"ח היום, דבריו של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שאמר כי הבנק לא מתכוון להפסיק את רכישות המט"ח שהוא מבצע, ושהביאו את יתרות המט"ח להכפיל עצמן מאז 2008 - אז החל הבנק עם רכישות המט"ח. הדברים של פישר, בין השאר, מביאים את הדולר להתחזק מול השקל.

מנגד, האירו נחלש על רקע משבר החוב ביוון שחזר שוב לקדמת הבמה. בזירת המט"ח העולמית האירו נופל ל-1.3202 דולר לאירו - רמתו הנמוכה מזה שנה מול הדולר. על רקע החרדות מהגירעון העצום של יוון, מנהיגי קבוצת ה-G20 נפגשים היום בוושינגטון וצפויים לדון בנושא. יוון צפויה לבקש מהאיחוד האירופי ומה-IMF סך של 59.9 מיליארד דולר לצמצום הגירעון, לאחר שהיא מתקשה לגייס הון באג"ח ממשלתיות, וזאת בגלל שתשואותיהן זינקו לרמתן הגבוהה מאז 1998.

אתמול האיחוד האירופי ערך בדיקה נוספת לחובותיה של יוון והודיע כי הגירעון התקציבי שלה עלול לחצות את ה-14% תוצר. ראש ממשלת יוון, ג'ורג' פאפנדראו, העלה מיסים וקיצץ בהוצאות בניסיון להוריד את הגרעון, משימה שנראית כמעט בלתי אפשרית בעיקר עקב התנגדות קשה מאוד של האיגודים המקצועיים החזקים במדינה.

לאומי: עלייה במפלס החששות תביא להתבצרות בדולר

כלכלני בנק לאומי מעריכים כי שערו של המטבע האמריקני יושפע בתקופה הקרובה מרמת מפלס החששות של המשקיעים. מפלס חששות זה יושפע מהספקולציות בנוגע לרגולציה שתחול על ענף הפיננסים האמריקני וכן גם מתוצאות החברות שיפורסמו במסגרת עונת הדו"חות לרבעון הראשון בארה"ב. גם התעוררות מחודשת של ספקולציות בנוגע למצבן הכלכלי של מדינות ה-PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד) תשפיע על תפיסת הסיכון של המשקיעים. עלייה נוספת במפלס החששות תביא להתבצרות בדולר הנתפס כנכס בטוח יחסית, לדבריהם. בטווח הארוך יותר, הם מעריכים כי הדולר צפוי להתחזק כתוצאה מהתאוששות הכלכלה האמריקנית.

בבנק הפועלים מעריכים, כי השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, בהשפעת התפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות בעולם. כמו כן, יושפע השקל מגורמים מקומיים מנוגדים. מחד, רכישת דולרים אפשרית על ידי בנק ישראל. מאידך, ניתן למנות את הכלכלה היציבה בישראל והציפיות להעלאת ריבית נוספת ע"י בנק ישראל ובעקבותיה, הרחבת הפער בין הריבית השקלית והדולרית. בלאומי ממליצים להחזיק מט"ח בשיעור של כ-10%, תוך פיזור מטבעי כולל באירו, ליש"ט ודולר, במטרה לצמצם את הסיכון.

[לאתר המט"ח]