"מכרתי כמה אגרות חוב לאלמנות ויתומים - ואז ברחתי"

מיילים חדשים חושפים: פבריס טורה מגולדמן זאקס חזה מראש את התמוטטות שוק הסאב-פריים ■ השווה את השוק ל"פרנקישטיין הקם על יוצרו"

אי-מיילים חדשים שהותרו לפרסום בארה"ב חושפים כי פבריס טורה, הסוחר הבכיר בגולדמן זאקס שעומד במרכז פרשת הונאת משכנתאות הסאב-פריים, חזה מבעוד מועד את קריסת שוק הסאב-פריים והשווה את המכשירים הפיננסיים ששיווק גולדמן זאקס ל"פרנקינשטיין הקם על יוצרו".

גולדמן זאקס, כזכור, שיחק תפקיד מרכזי בשיווק ני"ע מגובי משכנתאות סאב-פריים ותרם בניפוח השוק הזה עד לפיצוצו בקיץ 2007, שהצית את משבר האשראי. אך בזמן שגולדמן שיווק ללקוחותיו את אותם מכשירים פיננסיים מסוכנים, הוא עצמו הימר נגד השוק וגרף הון עתק מקריסתו. ה-SEC (רשות ני"ע בארה"ב) מאשימה את גולדמן זאקס בהימור נגד לקוחותיו ובמרכז הפרשה עומד פבריס טורה.

לפני כשבוע נחשף כבר אי-מייל אחד של טורה שנשלח לחברו ב-2007. באותו מייל כתב טורה: "יש יותר ויותר מינוף במערכת, כל הבניין הזה עומד להתמוטט בכל רגע... רק שורד פוטנציאלי, פבריס טור הנפלא... עומד במרכזם של כל העסקאות המורכבות, האקזוטיות והמאוד-ממונפות האלה שנוצרו מבלי להבין את כל ההשלכות הזוועתיות!!!".

כעת נחשפים תכתובות מיילים נוספות שמראים כי טורה חזה מראש את התמוטטות שוק הסאב-פריים. פרסום המיילים מגיעה יומיים לפני עדותו של מנכ"ל גולדמן זאקס לויד בנלקפיין בפני הסנאט ביום ג', בגין החקירה המתנהלת נגד הבנק.

אחד המיילים שנחשפו נשלח מטורה לחברתו בחודש מארס 2007, בו הוא כתב כי הבום בשוק הסאב-פריים קרוב לסיום: "לפי ספארקס, העסק מת לגמרי, ונוטלי משכנתאות הסאב-פריים הקטנים והמסכנים לא יחזיקו מעמד עוד הרבה זמן!!!". ספארקס המצוין במייל הוא דן ספארקס, מנהל בגולדמן זאקס שהיה אחראי על שוק הסאב-פריים.

במייל אחר מינואר 2007 תיאר טורה את שוק הסאב-פריים כך: "מחליא לראות את זה נסגר כך באמצע הטיסה... זה דומה לפרנקישטיין הקם על יוצרו". ביוני 2007, זמן קצר לפני שבית ההשקעות בר סטרנס הקפיא 2 קרנות גידור שלו ושיגר בכך את יריית הפתיחה למשבר הסאב-פריים, כתב טורה לחברתו שהוא נחת בבלגיה והצליח "למכור כמה אגרות חוב לאלמנות ויתומים ואז ברחתי בחזרה לשדה התעופה".