החדשות מאירופה לחצו על וול סטריט; הנאסד"ק צנח 2%

S&P הורידה דירוג החוב של פורטוגל ל-'-A' מ-'+A' ואת דירוג החוב של יוון ל-'+BB' או סטאטוס "זבל" ■ מדד קייס-שילר: ירידת מחירים חודשית, עליית מחירים שנתית ■ מדד אמון הצרכנים הפתיע לטובה; עלה ל-57.9 נק'

המסחר בוול סטריט ננעל הלילה (ג') בירידות שערים חדות לאחר שסוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג החוב של פורטוגל ל-'-A' מ-'+A' ואת דירוג החוב של יוון ל-'+BB' או סטאטוס "זבל". ה-VIX ("מדד הפחד") המריא 25%.

ועדת השוק הפתוח של ה'פדרל ריזרב' התכנסה היום לישיבתה בת היומיים ובסופה יפרסם הבנק המרכזי את החלטת הריבית לחודש לחודש מאי. המשקיעים יחפשו רמזים מה'פד' לגבי ההתאוששות. עם זאת, השוק אינו מצפה להעלאה של הריבית לאחר הבטחותיו של הפדרל ריזרב להותיר את הריבית בשפל היסטורי ל"תקופה ממושכת". נזכיר כי לאחרונה צצים חברי 'פד' ניציים, הקוראים להעלאת ריבית ולריסון חששות האינפלציה.

נגיד הבנק המרכזי בן ברננקי נאם היום לגבי האתגרים של הממשל להגיע ליציבות פיסקלית. ברננקי הזהיר כי כישלון בריסון הגירעון התקציבי בארה"ב יוביל להשלכות חמורות ובכללן עליית הריביות. "השגת יציבות פיסקאלית בטווח הארוך תהיה קשה, אך השלכות הכישלון תהיינה חמורות", אמר ברננקי. "הגדלת רמות החוב הממשלתי ביחס לתמ"ג עלולה להוביל לריביות גבוהות יותר, אשר בולמות את יצירת האשראי ועלולות אף להעמיד את ההתאוששות הכלכלית הנוכחית בסיכון".

לראשונה זה יותר מ-3 שנים: עלייה שנתית במחירי הבתים בארה"ב

יום לפני פרסום החלטת הריבית החודשית של ה'פדרל ריזרב', שוחררו היום נתוני מאקרו חשובים לשוק. ב-16:00 שעון ישראל פורסם מדד מחירי הבתים קייס-שילר לחודש פברואר, אשר הפתיע לרעה כשהצביע על ירידה של 0.9% בחישוב חודשי לעומת צפי לירידה מינורית יותר של 0.3%, זאת לאחר ירידה של 0.4% בחודש ינואר השנה. עם זאת, בחישוב שנתי, מחירי הבתים בארה"ב עלו ב-0.6% וסימנו את סיומן של יותר משלוש שנים של ירידות מחירים (מאז דצמבר 2006, בחישוב שנתי).

"הנתון הנוכחי מפנה לסיכון ממשי כי מחירי הבתים יכולים להוסיף לרדת לפני שיבנו עליות מחיר של ממש", ציין דיויד בליצר, יו"ר ועדת מדד קייס-שילר ב-S&P.

ב-17:00 שעון ישראל פורסם מדד אמון הצרכנים לחודש אפריל, אשר הצביע על עלייה גדולה מהצפוי ל-57.9 נקודות לעומת צפי לעלייה ל-53.5 נקודות. במארס עמד המדד על 52.5 נקודות. נציין כי זוהי רמת המדד הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2008.

בלנקפיין: "לא הימרנו נגד הלקוחות שלנו"

גורם נוסף שהשפיע על המשקיעים הוא עדותו של לויד בלנקפיין, מנכ"ל גולדמן זאקס , בפני ועדה של הסנאט בנוגע להתנהלות החברה בעת משבר הסאב-פריים וההאשמות כי החברה ניצלה את המשבר לגרוף רווחים על חשבון לקוחותיה.

"לא פתחנו פוזיציות שורט מאסיבית נגד שוק הנדל"ן ולא הימרנו נגד הלקוחות שלנו. ניהלנו סיכונים כפי שבעלי המניות שלנו והרגולטורים מצפים מאיתנו". זהו קו ההגנה העיקרי של בלנקפיין, אותו הוא הציג היום בסנאט, במסגרת שימוע שייערך בנושא התביעה האזרחית שהגישה ה-SEC נגד בנק ההשקעות האמריקני.

כזכור, רשות ני"ע בארה"ב (SEC) מאשימה את גולדמן זאקס בהימור נגד לקוחותיו בעסקה מסוימת שנערכה ב-2007, בשיתוף עם קרן הגידור של ג'ון פולסון. הרשות מפנה גם אצבע מאשימה לעבר פבריס טורה, מנהל בכיר בגולדמן זאקס, שחזה מראש את התמוטטות שוק משכנתאות הסאב-פריים אך בכל זאת תרם לניפוח השוק על ידי שיווק ני"ע מגובי משכנתאות סאב-פריים ללקוחות. במקביל לשיווק האגרסיבי של ני"ע מגובי המשכנתאות, גולדמן זאקס הימר נגד שוק הסאב-פריים וגרף רווחים של 3.7 מיליארד דולר. בלנקפיין יעמוד היום בפני תת ועדה של הסנאט בנושא זה, בראשותו של הסנאטור קרל לווין. בלנקפיין יישא נאום מוכן מראש שהועלה לאתר האינטרנט של גולדמן זאקס.

"החזרנו את כל כספי הממשל שניתנו לנו במהלך המשבר תוך 8 חודשים בתוספת תשואה של 23%", אמר בלנקפיין, תוך שהוא הודף את הביקורת הציבורית נגד הבנק בארה"ב, ברוח הביקורת נגד וול סטריט בשנתיים האחרונות. "35 אלף עובדי גולדמן זאקס, רובם אמריקנים, עובדים קשה". בלנקפיין, שלאחרונה אמר כי עבודתו של גולדמן זאקס מבצעת את "רצונו של האל", אמר לסנאט כי הפונקציות שממלא הבנק "חשובות לכלכלת ארה"ב, לצמיחה וליצירת מקומות עבודה".

לידיעה מורחבת על עדות בכירי גולדמן זאקס בסנאט - לחצו כאן

פורד היכתה את התחזיות - הרוויחה 2.1 מיליארד דולר

פורד דיווחה לפני פתיחת המסחר כי רווחיה ברבעון הראשון היו 2.1 מיליארד דולר או 46 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 31 סנט למניה. הכנסות החברה עלו ב-15% ל-28.1 מיליארד דולר.

3M היכתה את התחזיות כשדיווחה על רווח של 1.47 למניה ברבעון לעומת צפי לרווח של 1.21 דולר למניה. הכנסותיה של 3M זינקו ב-24.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ענקית הכימיקלים דו פונט דיווחה על רווח של 1.24 דולר למניה לעומת ציפיות מוקדמות לרווח של 1.06 דולר למניה. הכנסותיה לעומת הרבעון המקביל עלו ב-23.5%.

IBM הודיעה כי תגדיל את הדיבידנד הרבעוני שלה ב-18% ל-65 סנט למניה וכן כי דירקטוריון החברה אישר להוסיף עוד 8 מיליארד דולר לתוכנית רכישת המניות החוזרת שלה.

AIG ריכזה עניין שלילי לאחר שבית ההשקעות Keefe Bruyette חתכו את המלצתם ל"תשואת חסר" ואת המחיר ל-6 דולר למניה.

מנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) הודיע היום כי ענקית הגנריקה הישראלית טבע כשלה בתיקון ליקויי ייצור במפעלה בקליפורניה - ליקויים אשר גרמו לזיהרומים בזריקות מאלחשות "פרופופול".

חברת התרופות פריגו צפויה לפרסם דוחות ביום חמישי. האנליסטית נתלי גוטליב מאיי.בי.איי אומרת כי הדוחות צפויים להיות טובים בהשוואה לרבעון מקביל, אולם חלשים מעט בהשוואה לרבעון קודם שהיה חזק במיוחד על רקע תחלואה גבוהה בשפעת החזירים, והעדר תחרות במוצרים הרווחיים. גוטליב מעריכה כי פריגו צפויה לסכם את הרבעון השני עם צמיחה של כ- 7% בהכנסות מול רבעון מקביל ל- 543 מיליון דולר ועם רווח נקי של 59.8 מיליון דולר (non-gaap). ייתכן כי ברבעון זה נתחיל לראות את הסימנים הראשונים לתחרות במוצר העיקרי שמשווקת פריגו - האומפרזול.

ברודקום צפויה לפרסם לאחר נעילת המסחר את דו"חותיה. הצפי הוא לרווח של 47 סנט למניה לעומת הפסד של 19 סנט ברבעון המקביל אשתקד.