"מזומן תמורת גרוטאה" - הגרסה הישראלית: משרד התחבורה פונה ל-30 אלף בעלי רכבים ישנים (בני 20 שנה ומעלה) ומציע להם לקחת את הרכב לגריטה ולקבל בתמורה 3,000 שקל במזומן.
מטרת התוכנית, לפי משרד התחבורה, הינה "להוריד מהכביש מדי שנה אלפי כלי רכב ישנים, הפולטים כמויות גדולות של זיהום אוויר ושבטיחותם נמוכה. הורדה מסודרת של כלי רכב אלו מהכביש תצמצם את זיהום האוויר בערים תפחית את הנזק מתאונות דרכים, תקטין את מספר גרוטאות הרכב המושלכות בערים ובצידי הדרכים תביא להגדלת מיחזור חומרי הגלם של הרכב".
את תוכנית הגריטה מקדמים משרד התחבורה, המשרד לאיכות הסביבה והאוצר. התוכנית תקפה לגבי כלי רכב פרטייים משנת ייצור 1990 ומטה. התוכנית מזכירה מאוד את זו שהושקה בארה"ב בשנה שעברה, במסגרתה קיבלו נהגים 3,000 דולר במזומן מהממשל האמריקני תמורת גריטה של כלי רכב ישנים, וזאת במטרה לעודד את מכירות הרכבים החדשים בארה"ב ולהניע מחדש את גלגלי תעשיית הרכב האמריקנית המקרטעת.
קצב הגריטה: 40 מכוניות ביום
מאז שיצאה תוכנית הגריטה לדרך בישראל לפני כ-4 חודשים נגרטו כ-3,500 מכוניות, קרי יותר מ-10% מכלי הרכב הנכללים בתוכנית זו. משרד התחבורה שילם עד כה לבעלי רכב אלה כ-10 מיליון שקל. בין המכוניות שנגרטו ישנם גם 30 כלי רכב בני 15 שנה ויותר שהורדו מהכביש על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה, לאחר שהתגלו בהן ליקויים בטיחותיים חמורים ובעליהן החליטו להשביתם.
מנתוני משרד התחבורה עולה, כי 35% מהמכוניות שנגרטו הן מדגם סובארו, 10% מדגם מיצובישי, 8% מדגם פורד ודייהטסו, 6.5% מדגם סוזוקי, 5% מדגם פג'ו ו-4.5% מדגם אופל. יתר המכוניות הן מדגמים נוספים, בהם רנו, וולוו, סיאט, פולקסוגן, אאודי וסיטרואן.
ממוצע הגריטה עומד על כ-40 כלי רכב ביום. 5 מגרשי גריטה פועלים היום בארץ - באשדוד, פתח תקווה, ירושלים, קרית אתא וחצור הגלילית, וזאת לעומת מגרש אחד באשדוד שפעל לבדו עד לפני חודשיים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.