משרד התקשורת בניסיון לבטל קנסות יציאה בסלולר: יציג מנגנון שיסייע רק ללקוחות בסוף התחייבות

משרד התקשורת בנה מנגנון מורכב שאמור כביכול לנטרל את השפעת הקנסות ■ המנגנון מביא בחשבון את תקופת ההתחייבות של הלקוח, כך שאם הוא נוטש בסוף התוכנית הוא כמעט ולא יצטרך לשלם - אבל אם הוא נוטש בתחילת התוכנית הקנס יהיה כנראה גבוה יותר

משרד התקשורת יפרסם בימים הקרובים מדיניות שאמורה לצמצם את הטלת הקנסות שמטילות החברות הסלולריות על לקוחות שרוצים לנטוש באמצע תקופת התחייבות. מדובר בעוולה צרכנית קשה שבאה למעשה "להעניש" את הלקוח ולנסות למנוע ממנו לנטוש לטובת חברה מתחרה.

נציין כי לא מדובר בחיוב הלקוח בתשלום בגין ההטבה שקיבל אלא בתשלום קנס מעבר לכך. בכך מצליחות החברות הסלולריות למנוע במקרים רבים מלקוחותיהן לנטוש אותן, משום שהם נרתעים מגובה הקנס שהם צריכים לשלם.

מפרטים שנודעו לקראת השימוע שאמור להתפרסם עולה כי משרד התקשורת בנה מנגנון מורכב שאמור כביכול לנטרל את השפעת הקנסות. מדובר במנגנון שמביא בחשבון את תקופת ההתחייבות של הלקוח, כך שאם הוא נוטש בסוף התוכנית הוא כמעט ולא יצטרך לשלם - אבל אם הוא נוטש בתחילת התוכנית תשלום הקנס יהיה כנראה גבוה יותר.

המנגנון נראה על פניו קשה ליישום ויותר מכך מסובך לאכיפה, ולכן לא בטוח שישיג את מטרתו.

יחד עם זאת, יש להמתין לפרסום השימוע כדי לראות מדוע המשרד לא אוסר לחלוטין על הטלת קנסות בגין יציאה מתקופת התחייבות כפי שציפו ממנו שיעשה. נזכיר רק כי הטלת הקנסות לא נהוגה באופן דומה אצל כל החברות הסלולריות, ואצל חלקן נהוגה מדיניות קשה מאד של קנסות.

נושא הקנסות עלה לדיון עוד בתקופתו של שר התקשורת דאז, אריאל אטיאס, שקיבל פנייה מחברת פרטנר למנוע הטלת קנסות. למרות זאת, רק לפני כחודשיים הוחלט במשרד לטפל בסוגיה, וכאמור בימים הקרובים יפורסם השימוע.

גם משרד האוצר רואה בנושא קנסות היציאה חסם מעבר בין חברות. חברת הייעוץ שלדור, שנשכרה לטובת בחינה של רמת התחרות בשוק הסלולרי ויצירת תנאים למפעיל חדש, נתנה על כך את הדעת.