בורסות אירופה התאוששו: יוון זינקה בכ-7.1% וספרד בכ-2.6%

בורסות אירופה נסחרו בעליות לאור דו"חות כספיים טובים של יוניליוור וסימנס ונתוני מאקרו חיוביים ■ הבורסות באסיה ננעלו בירידות קלות בלבד לאור הביטחון באשר לצמיחה הכלכלית החזקה באסיה

בורסות אירופה התאוששו היום (ה') וננעלו בעליות שערים לאור דו"חות כספיים טובים שפרסמו יוניליוור וסימנס ונתוני מאקרו חיוביים, כאשר המשקיעים שמו בצד את משבר החובות והמתינו לחבילת הסיוע ליוון שתושלם בימים הקרובים. ברקע לנעילה החיובית, היו גם עליות השערים במסחר בוול סטריט.

אמש חתכה חברת הדירוג S&P את דירוג האשראי של ספרד, ובכך היא הצטרפה ליוון ופורטוגל שהדירוג שלהן נחתך שלשום. בינתיים, האיחוד האירופי (בהובלת גרמניה) וקרן המטבע הבינלאומית מנסים להשלים במהירות את חבילת הסיוע ליוון כדי לשדר מסר מרגיע לשווקים.

עד להשלמת תוכנית הסיוע של האיחוד האירופי ליוון בימים הקרובים, מדינות ה-PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד) נדחקו היום הצידה והמשקיעים התמקדו בדו"חות הכספיים. בורסת יוון זינקה בכ-7.1% ובספרד נרשמה עלייה של כ-2.6%. הבנק הספרדי סנטנדר (סימול בבורסת ספרד: SAN) דיווח על עלייה של 5.7% ברווח הנקי הרבעוני שלו ל-2.22 מיליארד אירו ומניותיו קפצו.

סימנס, חברת התעשייה הגדולה בגרמניה, דיווחה על צמיחה של 48% ברווח הנקי שלה ברבעון הפיסקאלי השני של השנה, שהסתכם ב-1.5 מיליארד אירו. יוניליוור, יצרנית המזון ומוצרי הבית האנגלו-הולנדית, דיווחה על רווח נקי של 1.1 מיליארד אירו ברבעון הראשון של 2010, עלייה של 31% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה צמחו ב-6.7% ל-10.1 מיליארד אירו והיא ציינה כי הביקושים החזקים למוצריה מורגשים בכל האזורים בהם היא פועלת.

הנציבות האירופית פרסמה היום את מדד הביטחון הכלכלי לחודש אפריל, שעלה ל-100.6 נקודות מ-97.9 נקודות במארס. זוהי הרמה הגבוהה ביותר מזה כשנתיים והייתה מעל צפי האנליסטים שעמד על 99.4 נק'.

ירידות שערים באסיה

שוקי אסיה ננעלו היום בירידות שערים לאחר יומיים של מכירות אגרסיביות מצד המשקיעים, כאשר במזרח הרחוק בחנו בזהירות את התפשטות משבר החובות באירופה. המטבעות באסיה רושמות היום גם כן עליות מול הדולר והאירו, על רקע הערכות כי הצמיחה הכלכלית באסיה תהיה חזקה למרות הטלטלות מאירופה והאטה אפשרית בהתאוששות בארה"ב.

הבורסה ביפן סגורה היום לרגל חג, אך בשאר הבורסות נרשמות כאמור ירידות. קרן המטבע הבינלאומית מעריכה כי כלכלות אסיה יצמחו השנה ב-7.1%, למרות משבר החובות באירופה, וזאת בשל הביקושים החזקים לסחורות ובענף הייצור. ההערכות כי הצמיחה באסיה תחזיק מעמד למרות המשבר באירופה מייצבות את השווקים שם הבוקר, כמו גם העובדה שוול סטריט ננעלה אמש בעליות בעקבות הודעת הריבית המרגיעה של הפדרל ריזרב.

ה'פד' הותיר, כצפוי, את הריבית בארה"ב על 0-0.25% והמתיק את אוזני המשקיעים בצמד המילים לו הם ציפו: "תקופה ממושכת". הבנק המרכזי הדגיש כי הריבית תיוותר אפסית למשך תקופה ממושכת, למרות שבהודעת הריבית הפעם הוא נשמע מעט אופטימי יותר באשר למצב הכלכלי בארה"ב וציין כי שוק העבודה שם מתאושש.

המטבעות באסיה מתחזקים

"ההתייחסות לשוק העבודה הפכה אופטימית יותר", אומר רונן מנחם, אסטרטג ההשקות הראשי בבנק מזרחי טפחות. "כעת נכתב שהוא החל להשתפר, בעוד שבהודעה הקודמת, מה-16 במארס, נאמר שהיא התייצבה בלבד. אולם, אין שינוי בכך שמעסיקים לא ממהרים לשכור עובדים, כך שהמגזר העסקי עדיין לא סבור שההתאוששות הנוכחית אכן תתבסס. גם בתחום התחלות הבנייה אין בשורה ומודגש כי רמתן נמוכה. בסיכומו של דבר, לא ניתן לדווח על שינוי חיובי ממשי בסביבה הכלכלית מנקודת הריאות של ה'פד'".

הודעת הריבית בארה"ב תרמה לפיחות מסוים בשערו של הדולר מול המטבעות האסייאתיים. כך, למשל, נחלש הדולר מול הין היפני, הוון הקוריאני והרינגיט המלזי בשיעורים של 0.2-0.4%.

מבין המניות שבלטו היום באסיה נציין את Suning Appliance, קמעונאית מוצרי האלקטרוניקה הגדולה בסין, שרשמה עליות שערים לאחר שדיווחה כי הרווח הנקי שלה ברבעון הראשון של השנה זינק ב-86% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מניה נוספת שעלתה בעקבות דו"חות כספיים טובים היא זו של הבנק הסיני China Merchants.