אמנות בחיק הצבע: יריד האמנות "צבע טרי" ייפתח ביום רביעי הקרוב

לאספנים, שוחרי האמנות וחובבי הבילויים: יריד האמנות "צבע טרי" בנמל יפו ממשיך לחדש ולהפתיע ■ כל הפרטים על האמנים, האירועים והמכירות ביריד המסחרי לאמנות עכשווית בישראל

מתחדשים: נמל יפו, מחסן 1

חשיפה ראשונה למתחם המחודש בנמל

יריד האמנות צבע טרי ייפתח לקהל ביום ד' הבא (למוזמנים VIP ערב קודם) ויימשך עד סוף השבוע. היריד חוגג את שנתו השלישית וממשיך במסורת של חשיפת מתחמים חדשים ומחודשים לציבור.

בשנה הראשונה השתלטה האמנות על מתחם קסטיאל ברחוב אלפסי בתל-אביב, בטרם אוכלס; בשנה שעברה הייתה זו חשיפה ראשונה למתחם התחנה המשוחזר בגבול יפו ונווה צדק, ואילו הפעם יהיה זה מחסן 1 המחודש בנמל יפו, הפותח את שעריו לאחר ששופץ במהלך השנתיים האחרונות עד היסוד. המחסן הענק משמר משהו מאופי הבנייה המקורית מתקופת המנדט, ומספק תנאים של מבנה חדיש, מקורה ונעים, על מרחביו הפתוחים לעין, חלוקה למפלסים ולאזורי פעילות.

התקציב: 2 מיליון שקל

מצפים לעשרות אלפי מבקרים, שמתעניינים בזירת האמנות הישראלית

יריד צבע טרי הוא היריד המסחרי הראשון בישראל לאמנות עכשווית. הוא הוקם ונהגה ברוח ירידים דומים בעולם, ובראשם ארט באזל המבוסס. תקציב היריד כ-2 מיליון שקל, מגויס מחסויות, שיתופי פעולה ומהכנסות עצמיות (מחיר כרטיס 35 שקל). מאחורי היוזמה עומדות שרון טילינגר שפיר, המשמשת כמנכ"ל צבע טרי, ויפעת גוריון, המשמשת כמנהלת האמנותית.

השתיים יזמו את היריד כחלק מהתעוררות כללית שהורגשה בשנים האחרונות בזירת האמנות הישראלית, ומתוך כוונה להגיע לשוק משוכלל ולחולל פעילות שתמשוך לכאן גם עיניים זרות, של אספנים, כותבים, אוצרים וגופים מוסדיים, המתעניינים באמנות ישראלית עכשווית.

היריד נחל הצלחה גם בקרב הקהל הרחב. בשנתו הראשונה ביקרו בו 14 אלף איש ובשנה השנייה כבר נמנו 33 אלף מבקרים במהלך חמשת ימי היריד. השנה מצפים לעלייה נוספת בהתעניינות.

הגלריות: ותיקות לצד צעירות

מספר הגלריות המשתתפות - 28 - גם הוא מעיד על פריחת שוק האמנות המקומי

28 גלריות ישתתפו ביריד השנה, ביניהן גלריות ותיקות ומבוססות, לצד גלריות צעירות - שאף הן משקפות מגמת פריחה בשוק האמנות המקומי. העלייה במספר הגלריות המשתתפות מעידה על דעיכת החששות מהמשבר העולמי ועל אמון גובר של הגלריסטים ביריד ובתרומתו לשוק. בין המשתתפים: אלון שגב, בינט, ברוורמן, גבעון, גורדון, גלריה 39, דביר, זומר, טבי דרזדנר, נגא, נלי אמן, עינגע, רוזנפלד, רו ארט, שלוש, שי אריה, ארליך, גל-און, גלריה משרד בתל-אביב, החדר, הראל מדפיסים, פלורנטין 45, וכן גלריות חדשות שנפתחו בשנה האחרונה, כמו חזי כהן, קונטמפוררי וקיימא.


עבודה של אלי פטל (גלריה דביר)

עוד נוספה לרשימה קבוצה של גלריות המייצגות קולקטיב אמנים, הוותיקה שבהן היא אגריפס 12 הירושלמית והחדשות ממנה: d&a גלריה שיתופית לצילום ו-P8 היפואית.

מגוון: חממת אמנים עצמאיים

66 אמנים צעירים, שאינם מיוצגים על-ידי סוכנים וגלריות, יפעלו ביריד

בנפרד ממתחם הגלריות, פועל ביריד מתחם אמנים צעירים ומוכשרים שאינם מיוצגים על-ידי סוכנים וגלריות. מתוך 1,250 פונים נבחרו 66 אמנים בתהליך מיון אנונימי על-ידי ועדת קבלה מקצועית, אשר חבריה מתחלפים משנה לשנה, על מנת לאפשר ריבוי קולות וטעמים בבחירה.

בין חברי הוועדה מנהלי מוזיאונים ואוצרים עצמאיים, כוכבים כמו ג'יימס לינדון, מנהל גלריה PaceWildenstein המייצגת את מיכל רובנר בניו-יורק, האמן יאיר גרבוז, מריון נגר, אספנית ופילנתרופית בתחום האמנות מלונדון, שרית שפירא, אוצרת אוסף יגאל אהובי לאמנות, שהוא גם נותן החסות העיקרי ליריד.

במסגרת היריד, פרט למכירת עבודות, יזכו חלק מהאמנים בפרסים ותערוכות מוזמנות, מטעם נותני החסות, ביניהם סותבי'ס, שתבחר עבודה למכירה פומבית בחו"ל.

מיוחד: חממת וידיאו

עבודות וידיאו עכשוויות יוצגו בחללים שונים

מגזר מיוחד ביריד מוקדש לתערוכה של אמני וידיאו. עבודות וידיאו עכשוויות של אמנים עצמאים יוצגו בחללים שונים ב"חממת הווידיאו", בתוכנית שאוצרת עדנה מושנזון.

החממה כוללת 13 אמנים עצמאיים בולטים, בעיקר מבוגרי המדרשה לאמנות ובצלאל מהשנים האחרונות. תוכנית הווידיאו מוצגת בשיתוף פעולה עם חברת הקריאיטיב והפוסט פרודקשן גראוויטי.

אמנות רחוב: ונדליזם או טרנד

אמנות רחוב / צלם איתן ויתקון
 אמנות רחוב / צלם איתן ויתקון

אמנות רחוב במחסן 2

תערוכה שמכניסה את האמנות האורבנית להקשר חדש

מחסן 2 בנמל יפתח את שעריו לתערוכת אמנות אורבנית, שאצרה יעל ניר. התערוכה מכניסה את אמנות הרחוב להקשר חדש. מצד אחד, נותנת לה מקום ומגוננת עליה. מצד שני, שוללת את עצם קיומה כמדיום חתרני וספונטני, המשתמש במרחב העירוני כחומר גלם ליצירה ולדיאלוג עם אנשי העיר.

מכירת מחווה: לאה ניקל


עבודה של לאה ניקל

עבודה של כלת פרס ישראל במכירה פומבית שקטה

עוד במסגרת הפרויקטים למען הקהילה ביריד, תימכר עבודה של האמנית הישראלית המוערכת, כלת פרס ישראל (1995) לאה ניקל, במכירה פומבית שקטה (ללא התמחרות).

בנוסף יופק פוסטר של העבודה במהדורה מוגבלת, במחיר 90 שקל. כל ההכנסות מהמכירה ייתרמו באדיבות הקרן ע"ש לאה ניקל למימון סדנאות אמנות לילדים חולי סרטן בבית החולים שיבא, תל-השומר.

למען הקהילה: הגלויה הסודית


מי צייר? גלויה סודית

תמורת 180 שקל ניתן לרכוש יצירה שאולי תתגלה כיוקרתית

יצירת אמנות מקורית ב-180 שקל - בפרויקט הגלויה הסודית. 1,400 יצירות מקוריות בגודל גלויה, שיצרו אמנים ידועי-שם וגם סטודנטים לאמנות בשלבים שונים בדרכם, עומדות למכירה בשיטת הניחוש והגילוי. משלמים בקופה, ניגשים לבחור, ורק לאחר מכן ניתן לגלות אם זכיתם להיות בעליה הגאים של יצירה יוקרתית של בועז ארד, דוד טרטקובר, יהודית סספורטס, יאיר גרבוז, ציבי גבע או אולף קונמן, או של אמן אנונימי שיום אחד עוד יתגלה כפיקאסו הבא.

ההכנסות ממכירת "הגלויה הסודית" מיועדות למלגות לימודים לנוער מוכשר ממשפחות מעוטות יכולת, במסגרת "נוער שוחר אמנות" - תוכנית למצטיינים של מרכז מאירהוף לחינוך לאמנות במוזיאון תל-אביב. בעבר נאספו בירידי צבע טרי 320 אלף שקל ממכירת הגלויות.

במסגרת היריד תתקיים תוכנית פתוחה של דיונים מקצועיים, הרצאות וסדנאות ללא תשלום, במרכז "נא לגעת", הסמוך למחסן 1. התוכנית מזמנת מפגשים חד-פעמיים עם דמויות מרתקות מעולם האמנות והעסקים בתחום. בין אלה, למשל, פאנל על אספנות והשקעה באמנות, בהשתתפות גיל ברנדס, עמליה דיין ומארק פלטשר, מנהלי קרן ההשקעות באמנות ארט פרטנרס. מזווית אחרת, יתקיים רב-שיח "חשיפה לדרום", במקביל לתערוכה הנושאת שם זה במסגרת היריד - על תוכנית לימודי האמנות במכללת ספיר שבשדרות, בראשותה של האמנית מיכל שמיר.

אלטרנטיבי: ארטי-פארטי

מסיבות מדי ערב לקראת השקיעה

להקת מריה קונג

כנהוג בעולם הגדול, איך אפשר בלי מסיבה טובה לסיום היום. מסיבות אמנות אלטרנטיביות יתקיימו מדי ערב, לקראת השקיעה, בשיתוף פעולה עם מיזם Art Attack. במסיבות ינגנו DJ's מובילים ולא שגרתיים, כמו השף ישראל אהרוני, קבוצת "בומבה קאלט" והצלם אמן עדי ברנדה; להקת המחול הצעירה מריה קונג, שהקימה קבוצת יוצאי להקת בת-שבע בתמיכתו של איש העסקים בני לנדא, תספק הצצה לעבודתה החדשה, שטרם עלתה על הבמות, ועבודות וידיאו-ארט של עומר גולן, סיון סבג ואמנים נוספים יוקרנו בחלל המחסן.

מסיבות Art Attack בימים רביעי, חמישי ושבת 18:00-23:00, שישי 15:00-20:00.