הירידות באירופה חתמו רצף של שלושה שבועות שליליים

האיחוד האירופי עובד במהירות על חבילת הסיוע ליוון והמשקיעים ממתינים לפרטיה בסופ"ש ■ יוון השיקה "תוכנית צנע" של 24 מיליארד אירו ■ האבטלה בספרד מעל ל-20% ■ בורסות אסיה סגרו בעליות

בורסות אירופה נסחרו היום (ו') בתנודתיות כאשר בסיום מחקו מרבית השווקים את העליות עימן פתחו את יום המסחר וחתמו בכך 3 שבועות רצופים של ירידות שערים. המשקיעים ממתינים לפרטים אודות חבילת החילוץ של יוון שככל הנראה תפורסם במהלך סוף השבוע. הפוטסי הלונדוני נפל ב-1.2%, ירידות מתונות יותר איפיינו גם את הבורסות בפריז ובברלין, לעומת זאת דווקא הבורסאות החבוטות של ספרד ופורטוגל סיימו את המסחר בעליות של 0.5% ו-0.9% בהתאמה, וזאת על אף נתוני התעסוקה הקשים שפורסמו בספרד אשר הראו כי האבטלה שם זינקה אל מעל ל-20%.

ירידות חדות נרשמו במגזר הפיננסים לאחר שהבנק הבריטי ברקליס איכזב את המשקיעים עם פרסום דו"חותיו ואיבד כ-6.5% ולאחר הורדות ההמלצות לגולדמן זאקס ע"י S&P ובאנק אוף אמריקה על רקע הפרסום כי כנגד הנק מנהלים התובעים הפדראלים חקירה פלילית באשמה של הונאה. גם מגזר מניות הנת ובראשם BP גררו את השוק לירידות על רקע האסון האקולוגי שגורם כתם הנפט במפרץ מכסיקו.

המדד הפאן-אירופי פוטסי יורופירסט 300 איבד היום 0.9% וסגר ברמה של 1,060 נקודות. את השבוע החולף סיים המדד בירידה של 2.9% לאחר שבשבועות הקודמים של אפריל איבד 1.6% ו-2.9%.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וקרן המטבע הבינלאומית התחייבו אמש להאיץ את הטיפול במשבר החוב של יוון, כאשר ההערכה היא כי בסוף השבוע תושלם חבילת הסיוע המיידית שתוענק למדינה. עזרה עצמית מיוון היוותה, לפי דיווחים, מכשול מסויים במו"מ על חבילת החילוץ, אך ה"פייננשל טיימס" מדווח היום כי יוון הסכימה ל"תוכנית צנע" בהיקף 24 מיליארד אירו.

נתונים קודרים שפורסמו היום בספרד ממחישים את הבעייתיות בה נמצאת אירופה בהתמודדותה עם משבר החובות של מדינות ה-PIGS. שיעור האבטלה בספרד זינק ל-20.1% ברבעון הראשון של השנה לעומת 18.8% ברבעון הרביעי של 2009. שיעור האבטלה בספרד הוא הגבוה ביותר באיחוד האירופי והוא כפול מהאבטלה הממוצעת באיחוד.

באירופה עקבו בדריכות גם אחר וול סטריט שעברה לירידות לאחר שפורסמו שם נתוני הצמיחה של ארה"ב ברבעון הראשון, אשר היו נמוכים מעט מהציפיות בשוק שהיו לצמיחה של 3.3% בתמ"ג ברבעון הראשון, עיקר הצמיחה הגיעה מכיוון הצריכה הפרטית.

מניות הפיננסים נסחרו במגמה מעורבת, בעוד שמניותיהן של ING ו-סוסייטה ג'נרלה עלו, מניית בנק ברקליס לא הצטרפה למגמה זו לאחר שהבנק הבריטי אמנם דיווח על עלייה של 29% ברווחי הרבעון הראשון, אך פספס במעט את תחזיות האנליסטים.

ענקית הנפט BP בלטה לשלילה, זה היום השני, בעודה ממשיכה במאמציה להשתלט על כתם הנפט שנשפך ממתקניה במפרץ מקסיקו.

אסיה: נקטע רצף של 4 ימי ירידות

הבורסות באסיה רשמו היום עליות שערים לראשונה מזה 4 ימים, על רקע דו"חות כספיים טובים שפרסמו חברות מובילות וכן לאור סימנים להקלה במשבר החוב של יוון וציפיות להאצת ההתאוששות הכלכלית העולמית. השווקים במזרח ננעלו לפני פרסום נתוני התמ"ג בארה"ב, כאשר ההערכות היו לצמיחה של 3.4% בכלכלה הגדולה בעולם, מה שתרם לסנטימנט החיובי באסיה.

ביפן, הבנק המרכזי הותיר את הריבית על כנה ברמה של 0.1% והתחייב לנקוט בצעדים נוספים על מנת לאושש את הצמיחה הכלכלית, כמו למשל להרחיב את כלי ההלוואה המיוחדים לבנקים שנודעו להזין את שוקי האשראי.

לפי נתוני EPFR Global, קרנות האג"ח החשופות לשווקים המתעוררים נהנו השבוע מגיוסים של כ-5 מיליארד דולר, כאשר במקביל נרשמו פדיונות בקרנות האג"ח באירופה על רקע הורדות דירוג האשראי של יוון, פורטוגל וספרד על ידי S&P.

מבין המניות הבולטות היום נציין את מניית סמסונג שנסחרה בעליות לאחר שפרסמה דו"חות כספיים טובים, כאשר הרווח הנקי הרבעוני שלה זינק כמעט פי 7 (בהשוואה לרבעון הראשון של 2009) והסתכם ב-3.6 מיליארד דולר - הרבעון הרווחי ביותר של החברה אי פעם. בכירי החברה אף מסרו בשיחת ועידה עם המשקיעים כי הם צופים שהרבעון השני של השנה יהיה טוב יותר מהראשון.