וול סטריט סגרה בשפל היומי; חתמה שבוע שלילי וחודש חיובי

הנאסד"ק איבד 2% ■ כלכלת ארה"ב צמחה ב-3.2% ■ נפתחה חקירה פלילית פדראלית נגד גולדמן זאקס וב-S&P המליצו למכור את המניה ■ מדד ה-VIX זינק בכ-20% ■ אובמה: "הכלכלה נמצאת במסלול הנכון"

יום המסחר האחרון של השבוע והחודש בוול סטריט הסתיים ברמות הנמוכות של היום ובכך חתם שבוע שלילי בו ירדו שלושת המדדים המובילים בשיעור החד ביותר מאז ינואר, לעומת זאת, בסיכום חודש אפריל כל המדדים רשמו עליות. המסחר התאפיין במהלך מרבית שעות הערב בירידות שהלכו והחריפו לקראת הסיום, בעוד שמדד הפחד זינק הערב ביותר מ-16%. בירידות בלט הערב מגזר הפיננסים על רקע צניחתה של גולדמן זאקס. השוק הושפע היום גם ממספר נתוני מאקרו חשובים ובראשם צמיחת התמ"ג ברבעון הראשון של 2010.

סיכום שבועי: הדאו ג'ונס איבד 1.75%, S&P 500 ירד ב-2.55% והנאסד"ק בלט בירידה של 2.7%.

סיכום חודש אפריל: הדאו ג'ונס וה-S&P 500 עלו בכ-1.4%, הנאסד"ק עלה ב-2.7%.

ההתפתחויות בעניינה של גולדמן זאקס השפיעו במידה רבה על המגמה השלילית לאחר הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" על פתיחת חקירה פדרלית פלילית כנגד הבנק המואשם בהונאה. על רקע הפירסום חתכה גם סוכנות הדירוג S&P את המלצתה למניית הבנק הריווחי ביותר בארה"ב ל"מכירה" ואתה מחיר היעד ל-140 דולר. גולדמן זאקס מושכת את מגזר הפיננסים מטה. גם המדדים באירופה סגרו בירידות לאחר פרסום דו"חות חלשים מהציפיות ע"י ברקליס ובתוך כך ממתינים בשוק לאישור חבילת הסיוע ליוון במהלך הסופ"ש.

הכלכלה האמריקנית התרחבה ב-3.2% במהלך הרבעון הראשון של 2010 - הצמיחה הרבעונית השלישית ברציפות. הנתון היה חלש במקצת מהצפי שהיה לצמיחה של 3.3% במונחים שנתיים ברבעון הראשון. הגורם המרכזי שהוביל לצמיחה היה ההתאוששות בהוצאות הצרכנים שמהווה כ-70% מהתמ"ג ותרמה לו בכך שעלתה ב-3.6%. עם זאת היו לא מעט "בורות" בסעיפים השונים של הנתון כגון הירידה החדה בשיעור של 10.9% שנרשמה בהשקעות בתחום הדיור. וההאטה בקצב הייצוא ובהיקפי הממלאים.

על רקע נתוני הצמיחה בתמ"ג אמר הנשיא אובמה "הנתונים מהווים עדות לכך שהכלכלה נמצאת במסלול הנכון והיא במקום טוב בהרבה מזה בו היתה לפני שנה", עם זאת ציין הנשיא כי עדיין יש עבודה רבה. "'קיבלת את העבודה' - אלו החדשות שמחכים לשמוע אמריקנים רבים" אמר הנשיא בבית הלבן.

נשיא הנציבות האירופית, חוזה בארוסו, אמר היום שהוא סמוך ובטוח שחבילת החילוץ לממשלת יוון תושלם בימים הקרובים. לדבריו, קרן המטבע הבינלאומית, הבנק האירופי המרכזי והאיחוד האירופי מתקדמים במהירות בנוגע לחבילה הזו. "יוון נשארת הסוגייה המרכזית", אמר ז'ק פורטה מ-Ofi Patrimoine שבפריז. "זו בעיה גדולה. נתוני התמ"ג יעניקו אופטימיות לשוק, ואני לא חושב שתהיה הפתעה שלילית בגזרה הזו".

עונת הדו"חות מסתמנת כחזקה במיוחד

ובתוך כך, נמשכת עונת הדו"חות לסיכום הרבעון הראשון. רווחי החברות במדד ה-S&P 500 זינקו ב-176% במהלך הרבעון האחרון של 2009, הצמיחה הגדולה ביותר מאז 1998, ואנליסטים צופים גידול של 44% ברווחי הרבעון הראשון של שנה זו. רווחי הרבעון הראשון מכים את התחזיות כמעט בקצב המהיר ביותר בהיסטוריה, כש-78.4% מהחברות שכבר דיווחו, עקפו את צפי האנליסטים. זאת, לעומת 79.5% ברבעון השלישי ו-72.3% ברבעון השני.

מלבד נתוני התמ"ג, פורסם ב-16:45 מדד מנהלי הרכש לאזור שיקגו לחודש אפריל, הנתון הפתיע כאשר זינק לרמתו הגבוהה ביותר מזה 4 שנים 63.8 נקודות לעומת צפי כי יעלה ל-59.9 נקודות, הנתון לחודש הקודם עודכן מטה ל-58 נק' לעומת הנתון שפורסם שהיה 58.8 נקודות במארס.

ב-16:55 פורסם מדד אמון צרכנים של אוניברסיטת מישיגן, נתונים סופיים, לחודש אפריל. הנתון ירד ל-72.2 למרמה של 73.6 נקודות בחודש הקודם, אך הצפי היה לירידה חדה עוד יותר ל-71.5 נקודות.

כתם הנפט הענק המתפשט במפרץ מכסיקו והגיע היום לחוף מפיל את מניות יצרניות הנפט. מחירו של החוזה העתידי על הנפט טיפס גם בשל החשש לירידה בייצור כתוצאה מהאסון במכסיקו, לאחר שבכירים בממשל אמרו כי נשקלת האפשרות לעצור קידוחים חדשים במפרץ, וגם כתוצאה מירידת שערו של הדולר כנגד האירו. הנפט עלה בכ-0.8% ונקבע ב-86.16 דולר לחבית. הזהב עלה ב-1% לסגר בשיא של 4 חודשים ב-1,180 דולר לאונקיה.

גולדמן זאקס מסתבך

חברת הנפט השנייה בגודלה בארה"ב, שברון , דיווחה לפני פתיחת המסחר כי רווחיה זינקו פי 2.47 ל-4.55 מיליאר דולר או 2.27 דולר למניה לעומת 92 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. השינויים בשערי החליפין הפחיתו מרווחי החברה כ-200 מיליון דולר - פי 4 מהירידה ברווחיות שנרשמה כתוצאה מהשינויים במט"ח בתקופה המקבילה. בניטרול סעיפים חד פעמיים אשר גרעו 9 סנט הרוויחה החברה 2.18 דולר למניה לעומת צפי האנליסטים לרווח של 1.88 דולר למניה. מכירות החברה זינקו ב-33% ל-48.2 מיליארד דולר על רקע העלייה במחירו של הנפט הגולמי, הגז הטבעי ותזקיקי הנפט. הייצור עלה ב-9% ל-734 אלף חביות ביום.

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", תובעים פדראליים מנהלים חקירה פלילית סביב השאלה האם גולדמן זאקס , או מי מעובדיו, ביצע הונאה בני"ע. העיתון דיווח כי החקירה נמצאת בשלבים מוקדמים וכי חקירות פליליות רבות אינן מגיעות ידי הגשת כתבי אישום. על רקע הפירסומים הודיעה הערב סוכנות דירוג האשראי S&P כי היא מורידה את המלצתה למניית הבנק ל"מכירה" מ"החזק" ואת מחיר היעד ל140 ד' לעומת מחיר קודם של 180 ד'. זמן קצר לאחר מכן הודיע גם בנק אוף אמריקה, מריל לינץ' כי הוא חותך את המלצתו לגולדמן ל"נייטרלי".

מניית חברת הכרייה, Massey (סימול: MEE) נפלה ביותר מ-10% לאחר דיווח על פתיחת חקירת FBI על רקע האסון במכרה החברה בוירג'יניה בו נהרגו 29 עובדים. החקירה בודקת אפשרויות למתן שוחד של גורמים רשמיים האחראיים על מתן רישוי בטיחות למכרות וכן לגורמים ממנהל הבריאות בארה"ב וכן האפשרות כי היתה הזנחה פושעת במכרות החברה.

לאחר סגירת המסחר אמש, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי UAL ו-קונטיננטל איירליינס עשויות להודיע על מיזוג כבר ביום ב' הקרוב. שני הדירקטוריונים צפויים להפגש בקרוב בכדי לגבש את הפרטים הסופיים. החברה החדשה תתפוס את מקומה של דלתא איירליינס כחברת התעופה הגדולה בעולם.

פריגו וסיוה מוסיפות לרכז עניין על רקע דו"חותיהן שפירסמו אתמול. אלווריון גם כן בולטת לאחר ש"גלובס" דיווח שהיא צפויה לפטר עשרות עובדים בשבוע הקרוב.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]