"אין בעיה של רוחב פס בישראל"

לפני שכחלון קופץ על ההזדמנות להתנגח בחברות הסלולר, כדאי שיצטייד בניירות מקצועיים

לעיתים, אצלנו בישראל אין שמחה כשמחה לאיד, ושוק התקשורת לא שונה, ואולי אף בולט בעניין הזה. ברגע שנוצרת הזדמנות להתנפל על חברה כלשהי, משרד התקשורת מנצל אותה. שר התקשורת, משה כחלון, באקט פופוליסטי מופגן, התנפל לאחרונה על חברות הסלולר בהצהרות מפוצצות על הענף. הוא גם עושה את זה, אם כי יותר בעדינות, כראוי, כלפי החברות הפועלות בשוק הטלפוניה הנייחת.

כחלון מזהה את הבטן הרכה בענף שעליו הוא מופקד, ומריח מה רוצה הציבור ומה טוב לו אישית. ושם הוא נותן את המכה החזקה ביותר. בדרך כלל, כחלון אומר דברים נכונים, אך הוא שוכח לעיתים כי חברות התקשורת בישראל אינן תעשיית שוליים, והתלהמות אינה במקומה. במילים אחרות, מצפים ממנו לקצת יותר ממלכתיות.

רבים מסכימים שכתוצאה ממחדלים של שנים, וכתוצאה ישירה של התנהלות שגויה מיסודה של הממונים על ענף הסלולר, נחלשה רמת התחרות בשוק. רבים, פרט לחברות הסלולר. בכל מקרה, כולם יודעים שיש בעיה בשוק, ושצריך לטפל בה, אך לשסות את הציבור בחברות הסלולר אינו מהלך מומלץ, אפילו לא לפוליטיקאי.

כחלון היה מקבל הרבה יותר נקודות זכות אם היה חושף נתון מקצועי אחד לפחות - על רמת המחירים בשוק בהשוואה בינלאומית, על רווחיות החברות, או כל נתון אחר שמאפשר הבנה טובה יותר של המצב. ההנאה שהוא מפיק מהשנאה של הציבור כלפי חברות הסלולר, וניצול ההזדמנות הזאת כדי להיבנות פוליטית, לא תורמת מאום לדיון המקצועי שצריך להיערך.

משום מה, מי שמקיים את הדיון המקצועי הזה הוא דווקא משרד האוצר, שצפוי להציג בימים הקרובים נתונים שהתקבלו מבדיקת רמת התחרות בשוק הסלולר בישראל בהשוואה בינלאומית. כדאי היה שכחלון יצטייד בכמה ניירות מקצועיים, שמציגים נתונים בדוקים, לפני שהוא משחרר הצהרות מתחת לכל עץ רענן.

"בשוק התקשורת יש הרבה אגדות"

ואם בהשוואות בינלאומיות עסקינן, נראה, לפחות לטענת מנכ"ל בזק אבי גבאי, כי מצבה של ישראל דווקא טוב מבחינת תשתיות התקשורת שלה, בניגוד לתמונה שמציג משרד התקשורת. בדיון בנושא השקעות בתשתיות תקשורת שנערך אתמול (א'), בהשתתפות גבאי, מנכ"ל הוט הרצל עוזר, מנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר ומנכ"ל משרד התקשורת עדן בר טל, תקף עוזר את כוונת משרד התקשורת להכניס את חברת החשמל לשוק.

לטענת עוזר, מדובר בשערורייה שהמדינה פועלת להגדלת התחרות בשוק הפרטי, שבו החברות משקיעות מאות מיליוני שקלים, ללא בדיקה רצינית אם באמת קיים כשל שוק ואם ישראל נמצאת בבעיה כלשהי, בהשוואה לעולם, שמחייבת להכניס דווקא את חברת החשמל. הוא קרא לעשות את הבדיקה הזאת לפני שמקבלים החלטה בעניין. מי שיצא לעזרתו, בלי כוונה ממש, היה גבאי. לדבריו, מצב תשתיות התקשורת הישראלי הוא טוב, וצריך רק לקרוא את הנתונים נכון, ולבחור מה רוצים להציג.

בשיחה עם "גלובס" אמר גבאי כי "אנו טוענים שבשוק התקשורת יש הרבה אגדות. הרבה פעמים הרגולטור ממציא אגדה, ואחרי זה עושה סביבה שימוע. אנחנו טוענים שבסך-הכל שוק התקשורת הגיע למקום מתקדם, ושהרגולטור, לפחות בתחום הנייח, מחפש סיבות לייצר עוד רגולציה, במקום לשחרר את השוק ממנה. כדי לעשות זאת, הוא צריך להסביר שיש בעיות גם כשאין בעיות. כשאומרים שאין מספיק תחרות בנייח, אנחנו מראים שבעצם יש יותר תחרות בשוק הנייח יותר מאשר בכל מקום אחר. כשאומרים שרוחב הפס בישראל נמוך, זה לא נכון. רוחב הפס בישראל הוא בין הגבוהים בעולם".

איך אתה מסביר את הסתירה בין הנתונים שלכם לבין אלה של משרד התקשורת?

"הם פשוט לא הבינו מה בכלל מציגים ב-OECD. או שהם הבינו, והיה להם לא נוח להציג את העובדות. נוח להם להציג את הנתונים כשיש בעיה, כי כשהם מציגים שיש בעיה אז הם מתחילים לייצר שימועים, ואז הם מתחילים לייצר רגולציה וכל מיני דברים כאלה".

"ישראל לא נמצאת ב-OECD. אנחנו לא בטבלאות שלהם. מה שמשרד התקשורת עשה היה לחשב מה המהירות בישראל ולהכניס את זה לתוך הנתונים של ה-OECD. רק שהוא עשה ניתוח לא נכון. הוא פשוט לא הבין את המתודולוגיה, או שלא רצה להבין את המתודולוגיה, וכשמסתכלים על המתודולוגיה של ה-OECD - מה הם באמת מודדים - רואים שאנחנו במקום שישי או שביעי. הטבלה של ה-OECD מראה מהירות ממוצעת של המהירויות המתפרסמות בכל מדינה. אצלנו לא נעשה אותו דבר, אלא פשוט לקחו את המהירות הממוצעת אצלנו והשוו אותה למהירות המתפרסמת ב-OECD".

דיברתם גם על העניין של ה-NGN, ואמרת שבעצם ישראל תהיה בין המדינות המתקדמות בעולם, על אף שהטענה היא שאנחנו נכנסים מאוחר לעולם הרשתות המהירות.

"כבר היום ישראל היא בין המדינות המתקדמות בעולם. לא רק בחלק שלנו, אלא גם בחלק של הוט. עוזר צודק בעניין הזה, כי גם להוט יש פריסה מאוד רחבה ביחס למה שמקובל בעולם. אין היום באמת בעיה של רוחב פס בישראל. אין בעיה של פריסת תשתיות חדשות. זה פשוט לא נכון עובדתית.

"אנחנו כבר היום נמצאים ב-30% פריסה, ונגמור את השנה ביותר מ-50%. אנחנו בין הראשונים בעולם. הבעיה היא בתעבורה בתשתיות הסלולר, שם יש קושי, ולדעתנו הפתרון יהיה רק באמצעות שילוב סלולר עם רשתות WiFi".