SBY הישראלית תרכוש מסין קולטני שמש ב-35 מיליון דולר

מדובר באחת העסקאות הגדולות מסוג זה שנחתמו עד כה בישראל ■ ישמשו להתקנת 18 מגה ואט לייצור חשמל סולארי על גגות בישראל ובאיטליה ■ מחקר של ET סולאר מצביע על עלייה של 5% במחירי הקולטנים מפברואר

חברת Solar By Yourself - SBY הישראלית תרכוש מסן-טק הסינית קולטנים פוטו-וולטאיים (PV) לייצור חשמל, בעסקה שהיקפה 35 מיליון דולר. מדובר באחת העסקאות הגדולות מסוג זה שנחתמו עד כה בישראל ובכמות קולטנים המספיקה להתקנת מתקנים לייצור חשמל בהספק כולל של 18 מגה ואט בישראל ובאיטליה, שבה החלה החברה לפעול לאחרונה. הקולטנים יסופקו במהלך המחצית השניה של השנה. סן-טק נחשבת ליצרנית הפאנלים הגדולה בסין ומהגדולות בעולם.

על-פי הנתונים המעודכנים שפורסמו אתמול באתר חברת החשמל מותקנים כיום בישראל כ-כ-22 מגה ואט סולריים וכ-29 נוספים נמצאים בשלבי אישור וחיבור לרשת.

SBY שמרכזה בניצני עוז התקינה עד כה 220 מערכות קטנות (עד 50 קילו ואט) על גגות מבנים. החברה שמרכזה בניצני עוז נוסדה ב-2008 על-ידי תמיר קפלינסקי המשמש כמנכ"ל החברה ומעסיקה כ-60 עובדים.

קצב ההתקנות הואט לאחרונה בעקבות התמלאות מכסת ההתקנות למתקנים קטנים והעיכובים באישור מכסה נוספת בסך 135 מגה ואט. התקנת מתקני PV בינוניים מתעכבת בשל הצורך בקבלת רישיונות לייצור חשמל והיתרי בנייה, בהתאם לתמ"א 10 שטרם אושרה. ואולם לדברי קפלינסקי, ההחלטה על ביצוע הרכישה באה על רקע ציפיות לשחרור המכסות עד הרבעון האחרון של השנה והעליות הצפויות במחירי הפאנלים בתקופה הקרובה.
ספקי המתקנים הסולריים טוענים כי בתקופה האחרונה מתרבות האינדיקציות להתהפכות מגמת הירידה במחירי הפאנלים. בשנתיים האחרונות צנחו מחיריהם בכ-40%, בעקבות כניסת יצרנים גדולים מסין, השולטים כיום ב-80 עד 90% מהשוק. ירידת מחירי הקולטנים היא אחת הסיבות העיקריות להפחתת התעריף המסובסד ליצרני המתקנים. ואולם על-פי מסמך מחקר של חברת ET-Solar מאז פברואר נרשמה עלייה של חמישה אחוזים במחירי הפאנלים ומגמה זו צפויה להימשך בחודשים הקרובים.

הסיבה העיקרית לעליות המחירים היא גידול ניכר בביקושים לקולטנים בגרמניה, הנחשבת לשוק הגדול במערב למתקני PV לקראת הורדת תעריפי רכישת החשמל מהיצרנים הסולאריים בסתיו הקרוב. לפי המסמך זמן ההמתנה לאספקת הקולטנים מרגע ההזמנה עומד כיום על 4 חודשים. מנכ"ל ET רפי קירשנבוים אמר כי עליות המחירים פוגעות באטרקטיוויות הכלכלית של הסקטור במיוחד על רקע כוונת רשות החשמל להפחית את תעריפי רכישת החשמל ממתקנים קטנים ל-1.55 שקל לקוט"ש.