הפאניקה הכריעה את הבורסה בת"א: המעו"ף נפל 1.8%

התל-טק איבד 4.1% ומדד הביומד צלל 6% ■ ביוון: שביתה ומהומות ■ דסק"ש הובילה את הירידות במעו"ף וצנחה 6% ■ אלווריון צללה ב-11.7% ■ לריכוז כל הידיעות מוועידת שוק ההון השנתית של "גלובס"

הבורסה בת"א שוב הושפעה היום (ד') מההתרחשויות באירופה בה גברו הנפילות, החששות והמהומות - או במילים אחרות - הפאניקה, כאשר מדד המעו"ף נפל בסיום ב-1.8% ובכך נקבע ברמה הנמוכה בכ-1% מהרמות בהן פתח את השנה ומחזורי המסחר היו עצומים והסתכמו בסיום ב-2.91 מיליארד שקל. "המסחר בת"א עצבני ותנודתי והסוחרים עוקבים בשבע עיניים אחר המשבר המתפשט מעבר לים" אמר ל"גלובס" סוחר בכיר בשוק. על רקע קריסתו של האירו, הודעתה של מודיס' כי היא שוקלת להוריד את דירוג החוב של פורטוגל והמהומות ברחובות אתונה בה מושבת היום המגזר הציבורי המתנגד לתוכנית הצנע - שבה והשתלטה על שווקי אירופה האווירה הפאסימית ואיתה גם החריפו הירידות בבורסה באחד-העם שננעלה ברמות הנמוכות של היום. החוזים בוול סטריט שהיו היום למשך רגעים חיוביים, מאותתים כעת על המשך הירידות בפתיחה, לאחר שאמש נרשמו בוול סטריט ירידות השערים החדות ביותר מזה שלושה חודשים כשמדד הנאסד"ק איבד 3% מערכו ובמדד ה'פחד' נרשם זינוק של 24%.

סטנלי פישר התייחס היום בוועדת הכספים למשבר המתפשט באירופה ואמר "לפי קרן המטבע הבינלאומית, ארה''ב תצא ראשונה מהמשבר וההתאוששות באירופה תהיה איטית מאוד. לפני שלושה שבועות, כאשר הם עדכנו את התחזיות כלפי מעלה, הם ידעו שמדינות אחרות ייגררו אחרי יוון. אני לא חושב שהם תיארו לעצמם את היקף התופעה". פישר גם העריך כי "יש סכנה לישראל במשבר באירופה, אם זה יתפשט לארה"ב".

המשקיעים בת"א המשיכו להתמקד גם היום בשוק הנדל"ן ובשוק התקשורת, לאחר שאתמול דווח על זינוק חד במחירי הדיור בארץ ברבעון הראשון, בניגוד להבטחות שמפזר שר הבינוי והשיכון להורדת המחירים. בשוק התקשורת הכריז אתמול השר כחלון על צעד אמיץ של הפחתת דמי הקישוריות, מה שצפוי להועיל ללקוחות אך לפגוע בחברות הסלולר. עוד נציין כי בין המדדים בולטים היום לשלילה מדד התל-טק ומדד הביומד, לעומת זאת מדד הבנקים שרשם בחודש שעבר את הירידות החדות ביותר ניסה היום להתאושש ולרגעים אף עבר לטריטוריה החיובית, אך לא עמד בנטל בסיום.

נציין כי המסחר היה תנודתי במיוחד ובמהלך היום התמתנו הירידות וחלק מהמדדים בת"א אף עברו לעליות בעקבות העליות שנרשמו בחלק מהבורסות באירופה, לאחר שבכיר באיחוד אמר כי "האיחוד לא יגיש לספרד סיוע - היא לא צריכה אותו" ובנוסף העלה האיחוד האירופי את תחזית הצמיחה לשנתיים הקרובות. זאת בעוד הקנצלרית הגרמנית מאיצה בחברי הפרלמנט לאשר במהירות את חבילת הסיוע של גרמניה ליוון.

מבחינה טכנית, נפל אתמול מדד המעו"ף אל מתחת לרמת התמיכה של 1,163 נקודות לאחר שירד ב-1.7% ל-1,153 נקודות. בתחילת השבוע ציין זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס" כי "מהלך מתחת ל-1,120 נקודות יחשב סימן דובי ארוך טווח".

ועידת שוק ההון של ישראל 2010 של "גלובס"

יו"ר רשות ני"ע, זהר גושן אמר הבוקר בוועידת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט כי הוא מטפל בבעיה השכר הגבוה של הבכירים בחברות הציבוריות. "שכר חמשת הבכירים בחברה יועבר לאישור האסיפה הכללית, לאחר שיתקבל אישור הדירקטוריון".

שוקי אורן, החשב הכללי במשרד האוצר, הזהיר מפני הגירעונות התופחים של הממשלות בעולם המערבי וטוען כי משבר החובות הוא הסכנה האמיתית בעידן פוסט משבר האשראי. אורן הזהיר גם מפני אופטימיות מוגזמת בבורסות וטען כי חלק גדול ממנה נבע מהמדיניות המוניטארית המרחיבה של הבנקים המרכזיים בעולם, וכי הכלכלות הריאליות טרם סגרו את הפער מול השווקים.

פרופ' אמיר ברנע התייחס למצבה של המערכת הבנקאית ואמר כי "מניות הבנקים אינן זולות אך גם לא יקרות". בתשובה לשאלה שהעלה ברנע כיצד הבנקים יכולים לשפר את הרווחיות? הוא ענה: "הפתרון הוא מדיניות נוסטרו אגרסיבית".

ורד דר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות, מעריכה כי "תוכנית הסיוע ליוון תתפרק והמדינה בדרך להסדר חוב. משבר ליהמן יחוויר מול המשבר באירופה".

לנצל את ההזדמנות או לברוח?

בשוק הישראלי, אשר קשור קשר הדוק לשווקי העולם מחד ומאידך מפגין עוצמה מרשימה בכל הקשור לפרמטרים הכלכליים ודו"חות החברות, מתלבטים המשקיעים מה כדאי להם לעשות עכשיו עם הכסף? והאם מדובר בהזדמנות כניסה לשוק או שכדאי דווקא לברוח? "גלובס" שאל מספר בכירים בשוק האם לדעתם התגובה של השוק היא מופרזת? והאם כדאי להכנס או לצאת מהשוק? ושמע מגוון דעות.

"אירופה בבעיה וצריך לזכור שחובות לא מורידים ביום אחד, כך שהמשקיעים לא מפריזים בתגובתם" אמר חיים ישראל, ראש מחלקת המחקר במריל לינץ' והוסיף "אנו עומדים בפני תקופה לא קלה, ועוד לנו בישראל יש את נושא השדרוג לסטאטוס "מפותח" ב-MSCI שנמצא ברקע". לעומתו היה נשמע צבי סטפק, יו"ר ומנהל ההשקעות הראשי של מיטב, אופטימי יותר כשאמר "אני חושב שנכון לנצל כל ירידה כזו להגדלת הפוזיציה המנייתית, כיוון שהאלטרנטיבות (בגלל הריבית הנמוכה במשק) טובות לשוק המניות. ככל שהשווקים יורדים יותר - כך ההזדמנויות גדלות".

נזכיר כי גם אתמול נרשמה פאניקה בשווקי אירופה שגררה את העולם כולו לאחר שבשוק פשטו השמועות כי ספרד תאלץ לקבל סיוע בהיקף אדיר של 280 מיליארד אירו היוו את הטריגר לירידות החדות שהפילו את הבורסה במדריד ביותר מ-6%. גם ניסיונות ההרגעה המעטים והמאוחרים מדי של רה"מ ספרד, זפטרו שהתייחס לשמועות כאל "טירוף מוחלט" וכן הודעתן של סוכנויות פיץ' ומודי'ס כי לא יחתכו את דירוג האשראי של ספרד, לא הספיקו אתמול. בשוק נשמעו התבטאויות חריפות כגון זו של פרופ' שטיגליץ שהעריך כי "המשבר עלול לבשר את סופו של האירו", ובניו יורק טיימס כינו את ספרד "גוררת רגלים" בכל הנוגע לרפורמות הפיננסיות הנדרשות בה. שר האוצר הגרמני אמר כי "אירופה זקוקה בדחיפות למנגנון שיאפשר ארגון מחדש של המדינות במקרה שיגיעו לחדלות פירעון".

אלוביץ' מתחיל ברגל ימין

בזק הפתיעה אתמול בערב לטובה כשפרסמה את דו"חותיה לרבעון הראשון של השנה, לראשונה לאחר רכישת השליטה על ידי שאול אלוביץ'. הכנסות הקבוצה הסתכמו ב-2.915 מיליארד שקל, עלייה של 4.4% לעומת הרבעון המקביל ב-2009. הרווח הנקי הרבעוני הסתכם ב-642 מיליון שקל, עלייה של 5.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. נראה כי השורה התחתונה מפתיעה לטובה, שכן קונצנזוס הכלכלנים בשוק נע בין רווח של 500 מיליון שקל לרווח של 600 מיליון שקל בתרחיש האופטימי. עם זאת הפסדיה של yes המשיכו לגדול.

בעקבות החלטת משרד התקשורת על הורדת דמי הקישוריות חתך בית ההשקעות דש ברוקראז' את המלצתו לחברות הסלולר. האנליסטים העריכו כי שיעור הרווחיות מהכנסות דמי הקישוריות בחברות הסלולאר, עומד על כ- 18.5%-15.5% ומסתכם בכ- 550-450 מיליון שקל. כאשר הפגיעה המיידית ב- EBITDA מסתכמת בסלקום בכ- 185-200 מיליון שקל, בפרטנר בכ- 190- 150 מיליון שקל ובפלאפון בכ- 130-160 מיליון שקל.

כבר היום הודיעה סלקום לבורסה כי היא צופה לפגיעה של כ-300 מיליון דולר ברווחיה השנתיים כתוצאה מהפחתת תעריפי קישוריות. סלקום הודיעה כי בכוונתה להתנגד נחרצות להפחתת תעריפי הקישוריות במתווה שמתכנן משרד התקשורת. שתי מתחרותיה נמנעו מלפרסם את היקף הפגיעה הצפוי להן.

טבע , שהצליחה לאזן אתמול מעט את השוק המקומי לאחר שפירסמה דו"חות חזקים, שבה לת"א עם פער שלילי בשיעור של 1.8%. טבע דיווחה כי הרוויחה 830 מיליון דולר ברבעון הראשון ועקפה את התחזיות בעוד שההכנסות צמחו ב-16% ל-3.7 מיליארד דולר, בהתאם לתחזיות. החברה שוב שברה שיא במכירות הקופקסון שהסתכמו ב-796 מיליון דולר ברבעון ודיווחה על צבר ענק של תרופות בעלות מכירות של 133 מיליארד דולר.

אלווריון המשיכה ליפול לאחר שצללה אמש בוול סטריט ב-17%, ושבה לת"א עם פער שלילי של 11%, זאת לאחר שהחברה איכזבה בדוחותיה ופיטרה יום קודם לכן כ-150 מעובדיה.

אפריקה נכסים דיווחה כי השלימה הנפקת זכויות בהיקף 380 מיליון שקל. לאחר הנפקת הזכויות, חל גידול בהונה העצמי של אפריקה נכסים, אשר מסתכם בכ-2.75 מיליארד שקל. מנכ"ל אפריקה ישראל אמר כי "הצלחת הנפקת הזכויות מעידה על האמון של אפריקה ישראל ושל בעלי המניות מקרב הציבור בעתידה של החברה".

מניית דסק"ש ומניית חברת הבת כור , בלטו בירידות מאחר וכור חשופה לתגובת קרדיט סוויס למשבר החוב המחריף באירופה.

אורכית נפלה לאחר שדיווחה על תוצאות חלשות ברבעון הראשון. אורכית רשמה ברבעון הכנסות של 1.6 מיליון דולר בלבד, בהשוואה ל-4.1 מיליון דולר ברבעון המקביל. בשורה התחתונה רשמה אורכית הפסד של 6.1 מיליון דולר, שכלל רווח הון חד פעמי של 1.6 מיליון דולר ממכירת אחזקות בחברה ציבורית. החברה דיווחה בימים האחרונים על פתיחת משרד חדש בגרמניה "הגברת הנוכחות באירופה הינה צעד אסטרטגי חשוב, זאת משום שהיבשת אחראית לכשליש משוק האת'רנט העולמי" מסרה החברה. פתיחת המשרדים בגרמניה מתווספת למשרדים חדשים שפתחה החברה לאחרונה בברזיל, הודו, בפיליפינים ובתאילנד.

[לאתר המעו"ף][לפורטל הפיננסי]