יוון עולה בלהבות: צפו בהפגנות ההמונים; 3 הרוגים ועשרות פצועים

(עדכון) ‎‎קטעי וידיאו מהמהומות זורמים ליו-טיוב ■ משטרת יוון פיזרה את המפגינים בגז מדמיע ■‏‎‎‏ ירידות חדות בבורסות אירופה ■ ירידות גם בת"א ■ מסחר תנודתי מאוד בוול סטריט ■ מט"ח: האירו ממשיך לאבד גובה מול הדולר ■ ורד דר בכנס "גלובס": משבר ליהמן יחוויר מול זה

היום (ד') התקיימה באתונה ההפגנה הגדולה ביותר של מתנגדי הקיצוצים מאז פרץ משבר החוב של יוון. המוני אזרחים יצאו לרחובות במחאה על תוכנית הצנע שהממשלה נאלצה לאמץ בתמורה לסיוע. המפגינים התעמתו עם שוטרים באתונה ובערים נוספות. חלק מהמפגינים יידו בכוחות המשטרה אבנים ובקבוקי תבערה. ‏

באתונה התאספו עשרות אלפי מפגינים מול בניין הפרלמנט. מספר מפגינים ניסו לפרוץ לתוך שטח הפרלמנט והשוטרים ירו לעברם גז מדמיע. ההפגנות בערי יוון הן חלק משביתה כללית של יומיים שיזמו איגודי העובדים במדינה. ‏נודע כי 3 מפגינים נהרגו בהפגנה שנערכה ליד בנק באתונה.

‎‎עדיין מודאגים

‎‎אנליסטים אמרו היום שתגובת השוק לתוכנית החילוץ המורחבת של יוון בהיקף 110 מיליארד אירו מקרן המטבע הבינלאומית וממדינות מרחב האירו היתה ברורה. "השווקים נשארו מודאגים מאי הוודאות ביחס ליכולת הפירעון של יוון בטווח הארוך, ובייחוד מההשלכות של המשבר הזה על מרחב האירו בכלל", אמר דרק הולפני מבנק טוקיו מיצובישי ‏UFJ‏.

לדבריו, מה שהפתיע את שוקי ההון הוא היקף תוכנית הצנע שיוון הוכרחה לאמץ כתנאי לקבלת חבילת החילוץ שלה. אנליסטים מעריכים שכלכלת יוון תתכווץ בכ-4%, כאשר אתונה מקצצת בהוצאות כדי לרסן את הגירעון התקציבי שלה.

גם ספרד, אירלנד ופורטוגל התחייבו להפחית בצורה דרסטית את הגירעונות שלהן. ביחד, ארבע הכלכלות הללו מהוות כ-18% מסך התוצר של מרחב האירו הכולל 16 מדינות.

"גם בהנחה שלא יהיה משבר חובות נוסף במרחב האירו, תהיה עדיין השלכה שלילית מסיבית לכך שכמעט חמישית מהתוצר של מרחב האירו עוברים כעת דיאטה תקציבית חריפה", אמר הולפני. "הנמכנו את תחזית האירו שלנו ל-12 חודשים מ-1.25 דולר ל-1.20 דולר".

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, התייצבה היום מול הבית התחתון של הפרלמנט לקראת ההצבעה על אישור הסיוע ליוון. "תוכנית החילוץ הבינלאומית ליוון חייבת להצליח, אחרת מדינות אחרות באירופה יסבלו מגורל דומה ויאיימו על עתידו של גוש האירו", אמרה מרקל.