באנרגיות חיוביות

בימים שבהם שוקי העולם שוב רועדים והבהלה של המשקיעים גוברת, אנחנו דווקא אופטימיים לגבי המצב בארה"ב בכלל, וסקטור האנרגיה בה בפרט / זיו סגל

שוקי העולם מטלטלים על פי אירועים דרמטיים הרודפים אחד את השני. סין, אירופה, ארה"ב, תזכורות איוב מנוריאל רוביני וחוזר חלילה. קשה מאוד להבין מה הולך ומה עומד לקרות ולהרכיב את תמונת הפאזל. הניתוח הטכני תופס משקל משמעותי יותר בניווט הרכב המניות בתיק. כך, למשל, הגדלנו את ההחזקה במניות אנרגיה בשל סימני ההתחזקות של הסקטור. האנליסטים של אופנהיימר מנסים ככל יכולתם לעזור לנו בהבנת התמונה והמשמעויות של האירועים.

בסך הכל, הסקירות שקבלנו מאופנהיימר לאחרונה הן אופטימיות ביחס לשוק המניות. אמיר ארגמן מבית ההשקעות כותב לנו: ביום רביעי שעבר פורסמה החלטת הריבית בארה"ב, ונגיד הבנק המרכזי החליט להותיר אותה על כנה. ציינו כי הריבית תישאר על רמה נמוכה לתקופה ממושכת, והבנק המרכזי משתמש בביטוי הזה כבר 13 חודשים. השאלה היא כמה זמן נמשכת תקופה ממושכת.

התשובה אינה ברורה אך סביר שהתקופה תהיה ארוכה יותר מאשר צופים מרבית האנליסטים כיום. אם מנסים ללמוד משנת 2003 על התנהגות הפד והטרמינולוגיה שלו אז ניתן להסיק כי מרגע שהוא מפסיק להשתמש במונחים כגון: "תקופה ממושכת/ניכרת" יחלפו לפחות עוד 6 חודשים עד שתהיה העלאת ריבית בפועל.

המשמעות היא כי אם הפד יחליט בישיבתו הבאה, ביוני 2010, כי הוא מפסיק להשתמש במונח "תקופה ממושכת", אז על פי ניסיון העבר העלאת הריבית לא תגיע לפני דצמבר 2010. יתרה מכך, הפד מייחס חשיבות רבה למגמה של שיעור האבטלה על מנת לקבוע את מועד תהליך העלאת הריבית. ב-2003 הוא חיכה שנה שלמה מהנקודה שבה הגיע שיעור האבטלה לשיא, ורק אז החל להעלות את הריבית.

אם נניח - ואני לא בהכרח מסכים לכך - כי שיעור האבטלה רשם שיא באוקטובר 2009, אז ניתן להסיק כי לא סביר שהפד יחל בתהליך העלאות הריבית לפני תחילת שנת 2011. הערכתי האישית, כותב לנו ארגמן, היא כי הפד יכול להמשיך ולשמור בנסיבות מסוימות (בייחוד אם יחל ריסון בגירעון התקציבי ובהעלאות מיסים) על רמות ריבית נמוכות ביותר, גם למשך תקופה ממושכת יותר.

מחפשים נפט בבית

אם אלה הם פני הדברים, אז לפחות מכיוון הריבית לא צפוי בקרוב לחץ על שוק המניות. אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק מאופנהיימר מתייחסים השבוע לסוגיית התמחור של השוק האמריקני וכותבים כי לדעתו של בריאן בלסקי, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות, הטענה שהשוק האמריקני מתומחר תמחור יתר אינה נכונה.

בלסקי מציין שבהסתכלות ארוכת טווח ה-S&P 500 נמצא 23% מתחת לקו המגמה, ויש לו פוטנציאל לתשואה של 20% ב-12 החודשים הקרובים. לדבריו, על פי תשואות האג"ח והאינפלציה הצפויה, המכפיל המתאים למניות הוא 20 ולא 15. לבסוף מציין בלסקי שהשיפור בכלכלה האמריקנית יימשך ושערי המניות יעלו בהתאם.

וסצ'ונוק מעדכן אותנו לגבי ענף האנרגיה: המשך מגמת העלייה במחירי הנפט דוחף את חברות האנרגיה הגדולות לחיפוש מקורות נפט חדשים. תהליך זה קורה במקביל למדיניות הגבלת הפעילות של חברות האנרגיה הרב לאומיות במדינות המתפתחות, הגורמת לחברות האנרגיה האמריקניות להתמקד בחיפושי נפט בגבולות ארה"ב.

התהליך מעודד את פיתוח מרבצי הנפט והגז הטבעי הנמצאים מתחת למבנה סלעי. התקדמות טכנולוגיות הקידוח במהלך העשור האחרון, עם פיתוח שיטת הקידוח האופקי הובילה להוזלה משמעותית של עלויות הפקת נפט וגז טבעי, ולירידת מחירי הגז הטבעי (הנמצא בשפע בשדות הפיתוח הללו). כעת הדגש הוא על פיתוח עתודות הנפט הנמצאות לצד עתודות הגז הטבעי, והנושא עומד בראש סדר היום של חברות האנרגיה המובילות בעולם.

היקף של פי 30 מקידוח תמר

הסקירות שפורסמו באופנהיימר מתייחסות לשני שדות האנרגיה המובילים: איגל פורד (Eagle Ford) ובאקן (Bakken). להלן תיאור קצר של כל אחד מהם, תוך דגש על חברות ההפקה הבולטות.

איגל פורד: זהו מרבץ אנרגיה בדרום טקסס, בעל עתודות גז של כ-150 טריליון רגל מעוקב (לשם השוואה, מדובר בהיקף גדול פי 30 מהעתודות של קידוח תמר הישראלי). מרבית העתודות הן של גז הטבעי, שאינו זוכה לתשומת לב גבוהה מדי מצד חברות ההפקה, אך הנפט מהווה נתח מכובד של בין 20% ל-40% מסך העתודות, כאשר מחירי הנפט הגבוהים מובילים להגברת העניין לפיתוח המרבץ. עלויות ההפקה הן זולות יחסית, כ-4-6 מיליון דולר לאתר קידוח - נמוך משמעותית מעלויות הפקה של מרבצי הנפט התת ימיים.

החברות הפועלות בהפקת הנפט באזור ומסוקרות על ידי אופנהיימר הן: Pioneer Natural Resources (PXD) שמדורגת Outperform עם מחיר יעד של 80 דולר (המניה נמנית גם על רשימת המומלצות החודשית), ו-EOG Resources (EOG) שמדורגת אף היא Outperform עם מחיר יעד של 130 דולר.

באקן: מרבץ האנרגיה בצפון ארה"ב, בגבול עם קנדה, שמהווה אחד ממרבצי הנפט הגדולים ביבשת. פוטנציאל העתודות הכולל מוערך בכ-200 מיליארד חביות נפט, היקף דמיוני המספק את צריכת הנפט בארה"ב לתקופה של 50 שנה.

אולם הקושי בהפקת המרבץ והפיזור של משאבי האנרגיה בשטח גדול מצמצם את פוטנציאל ההפקה בפועל לכ-4 מיליארד חביות - עדיין היקף עתודות מכובד. עלויות ההפקה הן גבוהות יחסית ועומדות על כ-40 דולר לחבית, אך נמצאות במגמת ירידה לאור ההתקדמות בטכנולוגיות קידוח, והן כמובן אטרקטיביות ברמות מחירי הנפט הנוכחיים.

החברות הפועלות בהפקת הנפט בבאקן ומסוקרות על ידי אופנהיימר (מלבד EOG שפועלת גם כאן, וכבר הזכרנו אותה כאחת החברות שפועלות באיגל פורד), הן Hess Corporation (HES) שמדורגת Outperform עם מחיר יעד של 70 דולר, ו-Marathon Oil (MRO), בעלת דירוג זהה עם מחיר יעד של 39 דולר.

באופנהיימר מעריכים כי תהליכי הקונסולידציה בענף האנרגיה יימשכו, לצד הגברת העניין מכיוון מובילות הענף לפוטנציאל הגלום בעתודות האנרגיה בארה"ב. מגמות אלה צפויות להיטיב עם חברות הפקה בעלות פרופיל צמיחה גבוה עם שליטה על עתודות הנפט האטרקטיביות, ולהוביל לתשואת יתר של מניותיהן על פני מדד האנרגיה ומדד ה-S&P 500 הרחב.

לקניון בחרנו להכניס את XTO שאזור ה-48 דולר אמור לשמש לה תמיכה, נכון למועד הכניסה; את WFT מתחום שירותי האנרגיה שירדה הרבה והומלצה ברשימת ה-40 של אופנהיימר לאפריל; ואת SOLF, חברת תאים לאנרגיה סולארית מסין, שגם היא מומלצת על ידי אופנהיימר. כך ניתנה פרישה רחבה לסקטור.

זיו סגל -A level 2 Chartered Market Technician(CMT) . יועץ ניתוח טכני לאקסיומה בית השקעות. דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), אלון גל (דאטה פרו), דיוויד סלומון ואלי אברמוביץ (PDM). יועצת להשקעות בסין:Jay Yang . לעדכונים בזמן אמת ולגרפים של מניות הקניון: אתר גלובס, מדור ניתוח טכני. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בניירות ערך או נגזרי ניירות ערך המוזכרים כאן.