כלכלני לאומי: נתוני שוק הנדל"ן עדיין משקפים לחץ לעליות

"עליית המחירים היא תוצאה של שילוב בין השפעות הן של הביקוש והן של ההיצע בשוק הדיור. לכן, כדי למתן את עליות המחירים הגבוהות (יותר מ-20% בשנה האחרונה עפ"י הלמ"ס), נדרשת פעילות משולבת של אמצעי מדיניות שונים"

ברבע הראשון של השנה נרשמה התייצבות בהיקף מכירת הדירות החדשות ביחס לרבע האחרון של השנה שחלפה. עם זאת, רמה זו של מכירת דירות, גבוהה מהרמה שהייתה בשנים 2003-2008. באשר למלאי הדירות החדשות שנותר למכירה, הרי שהוא התייצב ברמה הגבוהה במקצת מ-9,000.

משמעות הנתונים הללו היא שמספר חודשי ההיצע (היחס בין מספר הדירות שנותרו למכירה למספר הדירות שנמכרו באותו חודש) מצוי כיום סביב 7, נתון המשקף עדיין לחץ לעליות מחירים. כך אומרים כלכלני בנק לאומי בסקירה שפרסמו היום (ה').

ברקע הדברים ישנם גם גורמים המשפיעים באופן חיובי על הביקוש לדיור, כמו הריבית הנמוכה במשק והשיפור בפעילות הכלכלית תוך ירידת שיעור האבטלה. גורם בולט המשפיע על היצע הדירות נוגע לנושא הקרקעות: בסקר החברות של בנק ישראל, נשאלו לראשונה חברות הבניה עד כמה חמורה מגבלת הקרקעות. מתשובותיהן ניתן ללמוד כי מגבלה זו היא החמורה ביותר מבין מגבלות ההיצע וכי הביאה לעליה במחירי הקרקעות.

מכל האמור לעיל, "ניתן ללמוד כי עליית המחירים היא תוצאה של שילוב בין השפעות הן של הביקוש והן של ההיצע בשוק הדיור. לכן, כדי למתן את עליות המחירים הגבוהות (יותר מ-20% בשנה האחרונה, על פי נתוני הלמ"ס) נדרשת פעילות משולבת של אמצעי מדיניות שונים".

לגבי הגרעון בתקציב, בלאומי מעריכים כי השנה צפוי הגירעון להסתכם ב-4% תוצר, בקירוב.