השבוע בוול סטריט: ההתרחשויות באירופה יקבעו את כיוון השוק

בעקבות הסערה באירופה, בורסות ארה"ב רשמו בשבוע החולף את הירידות השבועיות החדות מאז אוקטובר 2008 ■ בכוונת האיחוד האירופי להשיק קרן סיוע חירום מיוחדת שמטרתה למנוע התפשטות משבר החובות

וול סטריט תנסה השבוע למצוא קרקע יציבה לעמוד עליה, לאחר שחזרה לתנודתיות שליוותה את המשבר הפיננסי ב-2008. המניות בארה"ב סופגות חבטות מזה כשבועיים, לנוכח התגברות החששות שאירופה אינו עושה די על מנת לשמור על המדינות בעלות החובות העצומים מפני קריסה.

בעקבות הסערה באירופה, האירו צנח בשבוע שעבר ב-4.3% מול הדולר - שיא שלא נראה מאז אוקטובר 2008. בורסות אירופה וארה"ב רשמו בשבוע החולף תשואות שליליות של כמעט 10%; אירופה ירדה בשיעור השבועי החד ביותר מזה שנה וחצי ובוול סטריט נרשמו הירידות השבועיות החדות מאז אוקטובר 2008.

בליל שבת, לאחר סגירת הבורסות, הודיעו מנהיגי האיחוד האירופי כי בכוונתם להשיק קרן סיוע חירום מיוחדת שמטרתה למנוע את התפשטות משבר החובות מיוון למדינות אחרות. מנהיגי האיחוד נעמדו על רגליהם האחוריות והבטיחו להגן על האירו בכל מחיר ולא לבזבז זמן,

"בשבוע הקרוב, הכל תלוי במה שיקרה היום", אמר ג'אסטין גולדן, אסטרטג ב-Macro Risk Advisors. מנהיגי המדינות בגוש האירו נפגשים היום בבריסל כדי לגבש סופית את חבילת הסיוע ליוון ולדון במשבר החובות, בעוד שבקרן המטבע הבינלאומית יצביעו היום בנוגע לבקשתה של יוון להלוואה בהיקף 40 מיליארד אירו.

עדויות להאצת הצמיחה

ואם נחזור לארה"ב, בשבוע הקרוב, לו"ז נתוני המאקרו דל יחסית, ויגיע לשיאו ביום ו', עת יפורסמו המכירות הקמעונאיות לחודש אפריל, שצפויות הוסיף לעלות.

העלייה במכירות הקמעונאיות מוכיחה שהצריכה הפרטית בארה"ב נמצאת בסימן עלייה, נתון חיובי בהתחשב בעובדה שהצריכה הפרטית מהווה כ-70% מסך צמיחת התמ"ג בארה"ב. כלכלנים רבים בעולם חששו כי ההתאוששות הכלכלית בארה"ב נבעה בעיקר מתוכניות התמרוץ הפיסקאליות ובניית מלאים מחדש של החברות, אך הנתונים המראים על התגברות הצריכה הפרטית תומכים בהערכה כי ההתאוששות הכלכלית מתרחבת. גם וורן באפט, המשקיע האגדי החולש על אימפריית ההשקעות ברקשייר הת'אווי, אמר בשבוע שעבר באסיפה השנתית של ברקשייר, כי ההתאוששות הכלכלית קפצה מדרגה בחודשיים האחרונים.

"להערכתנו, ארה"ב צפויה להיות הקטר שיוביל להאצה של הכלכלה העולמית (כפי שקורה כבר קרוב ל-100 שנה). לכן, סביר להניח שהבורסות בארה"ב תחזורנה לעלות וכלכלת העולם לא תפגע באופן משמעותי, בוודאי לא ממדינות קטנות כמו יוון ופורטוגל". כך כותב היום ד"ר יעקב שיינין.

צפי להתרחבות בגירעון המסחרי

■ ביום ג' יפורסם דו"ח שעניינו המלאים הסיטונאיים לחודש מארס. כלכלנים צופים עלייה של 0.5% בהמשך לצמיחה של 0.6% בחודש פברואר.

■ ביום ד' יפורסם המאזן המסחרי של ארה"ב לחודש מארס. הגרעון צפוי להתרחב ל-40 מיליארד דולר מ-39.7 מיליארד בפברואר.

■ ביום ה', הדו"ח השבועי בדבר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה צפוי להצביע על ירידה ל-440 אלף תביעות חדשות, מ-444 אלף תביעות בשבוע שלפני כן.

■ במקביל, יפורסם מדד מחירי היבוא והיצוא לחודש אפריל.

■ ביום ו' יפורסמו המכירות הקמעונאיות לחודש אפריל, כשהן צפויות לגדול ב-0.2%, לעומת צמיחה של 1.9% במארס. להוציא מכוניות, כלכלנים צופים עלייה של 0.5% בחודש זה, לעומת עלייה של 0.9% בחודש לפני כן.

■ בהמשך תפורסם התפוקה התעשייתית לחודש אפריל, שצפויה להצביע על צמיחה של 0.6%, לעומת עלייה של 0.1% בחודש מארס. מדד ניצולת הייצור צפוי לעלות לרמה של 73.8%.

■ כמו כן יפורסם מדד הסנטימנט של אוניברסיטת מישיגן, נתונים מקדימים, לחודש מאי. הצפי הינו לעלייה ל-73.5 נקודות מ-72.2 נקודות באפריל.

■ בנוסף, יפורסמו המלאים העסקיים לחודש מארס, הצפויים לעלות ב-0.4%, בהמשך לצמיחה של 0.5% בחודש פברואר.

ענקית המדיה, וולט דיסני , תפרסם דו"חות ביום ג', כשהצפי הינו לרווח של 45 סנט למניה, בהשוואה ל-43 סנט ברבעון המקביל אשתקד.

רשת בתי הכלבו, מייסי'ס , צפויה להציג ביום ד' מעבר לרווח של סנט בודד למניה ברבעון הראשון של 2010. לאחר הנעילה, סיסקו צפויה לדווח על רווח של 38 סנט למניה עבור הרבעון הפיסקאלי השלישי שלה, לעומת רווח של 30 סנט מניה ברבעון המקביל.

אורבוטק צפויה לדווח מחר על צמצום בהפסדיה ברבעון הראשון ל-4 סנט למניה, לעומת הפסד של 22 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. שמיר אופטיקל תדווח גם כן.

גילת צפויה להציג ביום ג' רווח של סנט למניה ברבעון הראשון, בדומה לרבעון המקביל, ואילו נייס צפויה להציג רווח של 37 סנט למניה, לעומת 35 סנט ברבעון הראשון של 2009. הפסדי אלוט ברבעון הראשון צפויים להצטמצם לסנט בודד למניה, אל מול הפסד של 4 סנט למניה ברבעון המקביל.

טאואר , שתדווח ביום ד', צפויה לעבור ברבעון הראשון לרווח non-GAAP של 3 סנט למניה. ריטליקס , קמטק ו-וראז תדווחנה גם כן ביום זה.

אלביט מערכות תפרסם דו"חות ביום ה' כשצפי האנליסטים הוא לרווח של 1.07 דולר למניה ברבעון הראשון, לעומת 1.02 דולר ברבעון המקביל.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]