שפל של 19 חודשים: האירו צנח ב-2.3% ל-4.762 שקלים

(עדכון) - בכיר בקרן המטבע הבינלאומית אמר כי "קרן הייצוב אינה פתרון לטווח ארוך" - ומכביד על השווקים ■ הדולר היציג הוסיף 0.2% ל-3.757 שקלים ■ בעולם: האירו מחק את מרבית העלייה מול הדולר

האירו חזר היום (ג') לסורו ונחלש בעולם ובישראל, כאשר בשוק המקומי הוא נופל ב-2.3% ושערו היציג נקבע ב-4.762 שקלים - שפל שלא נראה מאז ה-6 באוקטובר 2008. במקביל, הדולר מתחזק מול השקל בהתאם למגמה בעולם, בשל הירידות בשוקי המניות.

הדולר היציג הוסיף 0.24% ל-3.757 שקלים. בנק ישראל התערב היום באופן זניח בשוק ורכש, לפי הערכות בשוק, עשרות מיליוני דולרים סביב שער 3.755 שקלים. הסיבה לתיקון היום בשווקים נובעת מאזהרה של בכיר ב-IMF, שהדגיש כי קרן הייצוב האירופית הינה פתרון זמני ולא ארוך-טווח.

הראלי בשוקי המניות אתמול החליש את הדולר בעולם. מדדי המניות - מאירופה ועד וול סטריט - זינקו בשיעורים חדים של כ-4-8%, הודות ל"קרן הייצוב" שהשיק האיחוד האירופי, אשר תספק הלוואות בהיקף של עד 750 מיליארד אירו למדינות הפריפריה בגוש האירו שיזדקקו לכך.

אך היום המשקיעים מממשים רווחים, בין היתר בגלל נתוני אינפלציה שליליים שפורסמו בסין ומכבידים על המניות אך בעיקר בגלל דבריו של מארק בלקה מה-IMF. החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט מאבדים כ-0.9% וירידות של כ-1% נרשמות הבוקר בבורסות אסיה. בהמשך לקורלציה ההפוכה הידועה בין הדולר למניות, הדולר מתחזק היום מול המטבעות המובילים בעולם. האירו נחלש ב-0.7% ל-1.269 דולרים ולמעשה מחק כ-62% מהעלייה קצרת הטווח שרשם עם ההודעה על קרן הייצוב האירופית.

קרן המטבע מצננת את ההתלהבות

מארק בלקה, דירקטור בקרן המטבע הבינלאומית (IMF), אמר כי קרן הייצוב האירופית אינה "פתרון לטווח ארוך" למשבר החובות באירופה. בלקה דיבר בפאנל כלכלי שנערך אמש בבריסל, ואמר כי "לקרן הייצוב יש את הפוטנציאל להרגיע את השווקים לעת עתה", אך הדגיש כי "ללא שום ספק אני לא חושב שמדובר בפתרון ארוך טווח, אז אל תתייחסו לכך כאילו מדובר בתרופה לבעיות באירופה. הקרן היא בבחינת מורפיום כדי לייצב את החולה, והטיפול האמיתי עוד יגיע".

בלקה רמז בכך כי על המדינות עמוסות החובות באירופה (ספרד, פורטוגל, אירלנד, איטליה ויוון) לקצץ באופן מהותי בתקציבים הממשלתיים ולהוריד את הגירעונות באופן ניכר. אחרת, קרן הייצוב האירופית תהיה בבחינת העמסת חובות ותו לא.

ג'ון ליפסקי, דירקטור נוסף ב-IMF, אמר גם הוא שקרן הייצוב היא "צעד חשוב" אך במקביל הדגיש כי המדינות עמוסות החובות באירופה צריכות להעמיק את הקיצוצים להם הן נדרשות, על מנת להפחית את הגירעונות שלהן. ליפסקי אמר בראיון לסוכנות בלומברג, כי "יש להמתין ולראות כעת מה יעשו מדינות אחרות שצריכות לנקוט בצעדי קיצוצים".

פעילים בשוק המט"ח המקומי מעריכים כי השקל ימשיך לעקוב אחר הנעשה בעולם ולהגיב בהתאם למגמה בשוק המט"ח העולמי. מבחינת נתוני מאקרו, בצהריים פרסמה הלמ"ס את נתוני סחר החוץ של ישראל לחודש אפריל, שהעידו על ירידה של 19% בייצוא בחודש זה.

[לאתר המט"ח]