לקנות רגע לפני המיזוג

אחרי קיפאון ממושך - שוב הגיע הזמן לאתר מניות קטנות, רגע לפני שהן נבלעות בחברות ענק

התכנסותן של חברות בתוך עצמן לאורך השנתיים שחלפו מאז פרוץ המשבר הכלכלי גרמו להאטה קיצונית בהיקף המיזוגים והרכישות. בשוק האמריקאי, לדוגמה, היקף המיזוגים והרכישות היה הנמוך ביותר בחמש השנים האחרונות, וגבוה רק במעט מהיקף המיזוגים שהתרחשו ב-2002 וב-2003, שנים שלאחר התפוצצות בועת הדוט-קום.

למרות השיפור המסוים בנתוני המקרו בארה"ב, מקורו בעיקר בתוכנית הסיוע של אובמה, ולא בצמיחת חברות. אפשרות חלופית נהדרת לצמוח היא באמצעות רכישות או מיזוגים עם חברות אחרות. כך אפשר הן להגדיל את ההכנסות המקומיות והן להתרחב לשווקים חדשים על-פני הגלובוס.

המיתון בארצות הברית, כמו גם במקומות אחרים בעולם, הכריח את החברות להתייעל ולהחזיק בקופות מזומנים גדולות יותר, למקרה שהמיתון יתארך יותר מהצפוי. מטבע הדברים, לחברות גדולות קל יותר לבצע מהלכי התייעלות שכאלה.

בנוסף, מיתון משמעו גם ירידה חדה בצריכה, המחייבת את החברות להוזיל מחירים על מנת למשוך בכל זאת את הצרכן אל החנויות. גם מהלך שכזה קל יותר לביצוע לחברות המובילות במשק. כתוצאה מהדברים הללו, חלק נכבד מהענקיות האמריקאיות נהנות ממאזנים דשנים במזומנים ומתזרים מזומנים גבוה יחסית, שיכולים לשמש קרקע מוצקה למהלכי רכישות.

מרבית החברות האמריקאיות המובילות אינן נסחרות במחירים זולים, ולכן ככל הנראה לא נחזה בזמן הקרוב במיזוגים בין חברות מובילות. מנגד, יש עדיין מספיק חברות קטנות הנסחרות במחירים אטרקטיביים, ולכן סביר להניח שמשם יגיעו מרבית הרכישות.

בדרך כלל, כאשר חברות קטנות נסחרות בזול, רכישתן מתבצעת בפרמיה משמעותית מעל לשווי שבו הן נסחרות, ולכן הן עשויות להוות השקעה מעניינת ורווחית מאוד. לא ניתן לדעת בוודאות אם אנו צפויים להתגברות של קצב הרכישות בקרב החברות האמריקאיות, אך הנסיבות שתיארתי רומזות שזה אכן מה שיקרה. מובן שקשה לקלוע בדיוק אל החברות שיירכשו. יחד עם זאת, אין ספק שאלה יהיו החברות הקטנות שמציגות בשנים האחרונות איתנות פיננסית, צמיחה שנתית משמעותית ותזרים מזומנים יציב.

בשביל לנסות לאתר אותן, חיפשתי חברות הנסחרות בארצות הברית, בעלות שווי שוק נמוך מ-2 מיליארד דולרים, שרווחיהן גדלו בהתמדה בחמש השנים האחרונות, שיש להן רווח נקי ותזרים מזומנים חיובי ב-12 החודשים האחרונים, שתחזית המכירות והרווח שלהן לשלוש השנים הקרובות חיובית, ואשר נסחרות במכפיל שווי מאזני (שווי השוק לחלק בסך הנכסים המוחשיים, פחות כל ההתחייבויות) נמוך מ-1. הסינון הניב עשר חברות מעניינות, שאחת מהן צדה את עיני.

מדובר בחברת שירותי הבריאות NovaMed, המחזיקה ומפעילה 37 מרכזים אמבולטוריים (טיפולים שאינם דורשים אשפוז) ברחבי ארצות הברית.

בצד החיובי ניתן לציין את העובדה שהחברה הקטנטנה הזו נסחרת בשווי שוק של כ-85 מיליון דולרים, השווה למחצית מהמכירות שלה ב-12 החודשים האחרונים, וקצת פחות מההון שלה. היא גם צומחת בשיעור מרשים, ומשיגה תזרים מזומנים חופשי חזק. בצד השלילי, חשוב להזכיר את החוב שלה, שגדל בשנתיים האחרונות, על אף שאינו מסכן את יציבותה הפיננסית.

יכול להיות שהיא עדיין קטנה מכדי לעניין את השחקניות הגדולות בתחום, אבל נראה לי שבבוא היום היא עשויה להיבלע על-ידי אחת מהן. בכל מקרה, קחו אותה כרעיון ראשוני וערכו את הבדיקות שלכם לפני שאתם לוחצים על כפתור הקנייה.

  • הכותב אינו מחזיק באף אחד מניירות הערך המוזכרים. אין לראות במדור המלצה לרכישה/למכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.
  • yinon@bursa4u.com