מעלים את התיק על שולחן הניתוחים

בימים שבהם המדדים משתוללים ומתנדנדים, מתעצם היתרון המובנה של הניתוח הטכני שמתמקד בהווה ומפגין גמישות לשינויים *המשקל שלו בתהליך קבלת ההחלטות של תיק הקניון יהיה מעתה מכריע / זיו סגל

לפני כחודשיים התחלנו לקיים פעילות של קבוצת השקעות לשיפור מיומנויות ותהליכים, שבסיס העבודה שלה הוא תיק קניון המניות. הליך העבודה הוא דו כיווני כאשר חברי הקבוצה שהם גם קוראי הטור תורמים לחשיבה ולהתפתחות של התיק. כך גם תורמים חברי הקבוצה להעמקת ההכרות עם החברות.

יפה רוזן, שהצטרפה לקבוצה כדי להעמיק את הלמידה של שוק ההון, הכינה דו"ח על OZM, אחת ממניות הקניון שנראה שתהפוך להיות החזקה ארוכת טווח. אני מביא כאן את המידע שלה, בשילוב הערות והתייחסויות שלי.

להרוויח מתעשיית קרנות הגידור

Och-Ziff Capital Management (OZM) היא חברה העוסקת בניהול קרנות גידור, השקעות פיננסיות ונכסים. החברה נוסדה ב-1994 ומקום מושבה בניו יורק. שם החברה נגזר משמות מייסדיה: דניאל אוך (Daniel Och) בכיר לשעבר בבנק ההשקעות גולדמן זקס, ומשפחת Ziff - בעלת חברת מדיה דיגיטליתZiff Davis Media. לחברה שלוחות בלונדון, הונג קונג, טוקיו, באנגאלור שבהודו ובייג'ין.

OZM הונפקה כחברה ציבורית בשנת 2007, במחיר 32 דולר (עובדה שמפחיתה במידת מה את יכולת הניתוח הטכני, בשל היעדר פרספקטיבה היסטורית מספיקה). תשואת הדיבידנד של המניה היא 13%, וזה היה הטריגר לכניסתה לתיק, במקביל להתאמתה לקריטריונים של החזקה ארוכת טווח בהתבסס על כישורי הנהלה.

OZM מנהלת נכסים בשווי 26 מיליארד דולר עבור 600 משקיעים. הפריסה העולמית של החברה מספקת לה גישה, מידע ויכולת לזהות הזדמנויות השקעה בעולם. לחברה השקעות מגוונות ובסקטורים רבים תוך דגש על טווח ארוך ומינוף נמוך. היא משקיעה גם בחברות הנמצאות במצוקה, בפשיטת רגל או בתהליך הבראה. בנוסף, היא מנהלת 4 קרנות גידור וקרנות השקעה בנדל"ן בהיקף של 408 מיליון דולר. קרנות אלה משקיעות בנדל"ן מסחרי ובדיור באמריקה הצפונית. הכנסות החברה נובעות מדמי ניהול שנתיים של 1.5% עד 2.5% ומ-20% מרווחי הקרנות.

אוך הוא איש מפתח בחברה. הוא המשקיע המקצועי הראשי - לצידם של 135 אנשי מקצוע אחרים בחברה - והמשקיעים רשאים למשוך כספים אם הוא מפסיק לנהל את הקרנות והחברה.

ויש גם זווית ישראלית: בעבר התעניינה החברה גם בהשקעות בארץ. בכתבה שפורסמה ב"גלובס" ביולי 2008 דווח כי בנק הפועלים נמצא במו"מ על ישראכרט עם קרן הגידור Och-Ziff המעוניינת לקנות 25% מהתשלובת. הקרן גם השקיעה 61 מיליון אירו במי עדן הולנד.

ביום רביעי, ה-5 במאי, הוגדלה הפוזיציה ב-OZM בשל העוצמה הטכנית שהמניה הפגינה. בהמשך פרסמה החברה דו"חות כספיים, מהם התברר כי הרווח שלה עלה כתוצאה מזרימת הון לתעשיית קרנות הגידור. הצפי הוא להמשך הגידול בענף.

חיזוק בתחום הפיננסים

כפי שניתן להבחין, בשבוע שעבר בוצעה פעילות ענפה בתיק הקניון, ללא קשר לטלטלות בשווקים (ובעיקר לפניהן). פעילות זו נבעה משינוי משקלות הסקטורים ומהרצון לשמור על נמרצות התיק. כמובן שגם אנחנו סבלנו מירידות שערים אבל עדיין הצלחנו לשמור על היתרון היחסי שלנו.

כל המכירות, פרט ל-AWC, נעשו משיקולי ניתוח טכני בלבד כאשר העניין הכלכלי בחברות נשאר תקף, וישנה אפשרות שנראה מניות אלו בתיק בעתיד. AWC, לגביה גיליתי סבלנות יתרה, נמכרה גם בלחץ "קבוצת המשקיעים" שדרשה בצדק לשים גז, ובעיקר משום שהקונספט הכלכלי (חברת חומרי גלם אוסטרלית) לא נהנה כרגע מומנטום. נמשיך לעקוב אחרי המניה.

בתחום הפיננסים יש לנו חיזוק עם החזקות חדשות שיש להן סיכוי להפוך לארוכות טווח. הן מצטרפות ל-OZM ו-BAM. מדובר בהגדלת הפוזיציה ב-TROW ופתיחת פוזיציה ב-KCAP. הראשונה מגיעה מהצד הסולידי, השנייה מהצד היותר מאתגר.

ביחס ל-TROW עדכנתי כשנכנסה לתיק. KCAP Kohelberg Capital) (Corporation היא חברת פרייבט אקוויטי והון סיכון המתמחה ברכישות ובמימון עסקים. החברה משקיעה בסקטורים מגוונים למעט תעשיות מחזוריות. מדובר בחברה קטנה במונחים אמריקאיים, כ-110 מיליון דולר שווי שוק, ועל פי הגדרות קונבנציונאלית זו השקעה בתחום הגבוה של הסיכון.

טכנית, הירידה שלה לכיוון 4.8 דולר (תמיכה משמעותית נכון לסוף השבוע) יצרה הזדמנות קנייה. בשפל היא אמנם נסחרה בדולר (נכון, היו פאניקות גרועות יותר מזו של יום חמישי שעבר), אך בשיא היא הייתה ב-11.5 דולר. הונפקה בסוף 2006 התבצעה באזור ה-9.5 דולר.

חשיפה חריגה קצת היא זו שפתחנו לענף הספנות. הסוגיה עלתה במפגש האחרון של קבוצת ההשקעות, בה דובר על התעוררות הדרגתית של הענף וציפייה לעלית מחירים. כמה רעיונות כבר עלו על שולחני מאז, אבל התמהמהתי מכיוון שמדובר בענף חבוט.

אבל ההמלצה שהגיעה ביום שישי מאופנהיימר גרמה לי לעשות צעד קטן בכיוון. בבית ההשקעות המליצו על EXM, ואותה קנינו. כלכלית אני מסתמך על אופנהיימר שכן אין לי תובנות עצמאיות על הענף. טכנית, ניתן להבחין באיסוף של המניה וברמות השפל בהן היא נמצאת, אפשר לנסות. מהלך מעל 6.75 ילמד על התפתחות מומנטום.

ביל גרוס נגד חברות הדירוג

נסיים בקטע מעניין ששלח לנו שמעון פוטר מאופנהיימר: "לא אחת נכתב על תפקידן של סוכנויות הדירוג במשבר. לא אחת גם דובר על כך שהן מתפקדות בצורה לקויה - הורדת דירוג מאוחרת, מושפעות מהשווקים ועוד. הגדיל לעשות השבוע ביל גרוס כשפרסם את הדו"ח החודשי שלו בו הוא מבקר קשות את אותן סוכנויות. שימו לב לציטוטים הבאים: 'ציבור תמים ובור קונה את השקרים של חברות דירוג האשראי'; 'האמון העיוור של חברות דירוג האשראי בכושר הפירעון של מדינות הוביל להפרזות גסות ביוון ואצל שכנותיה בדרום אירופה'; 'אין עוד שום שימוש בר תוקף עבור חברות השקעות שאינן כפופות למגבלות רגולטוריות'.

"ומה היה לגרוס לומר על הורדת הדירוג של ספרד? 'איזה קשוחים. חברות כמו פימקו עם צוותי אשראי גדולים משלהן, יכולות לעקוף ולצפות מראש את כל שלוש חברות הדירוג שסובלות מביישנות והיעדר היגיון בריא'".

תחשבו על זה בפעם הבאה שאתם קונים אג"ח ואומרים לכם שהיא בעלת דרוג גבוה ולכן התשואה נמוכה. יתרה מכך, הכאוס בשווקים הפיננסים וההפתעות מחייבים כל אחד לעשות בדק בית בדבר יסודות קבלת ההחלטות שלו. אם מתודולוגיות מסוימות לא עבדו בעבר, למה להניח שיעבדו בעתיד?

כמובן שכעת הניתוח הטכני הופך משמעותי יותר ויותר בתהליך קבלת ההחלטות, וזאת מהסיבה הפשוטה שהוא מתמקד במה שקורה וגמיש לשינויים, ובמהירות רבה יותר מכל מודל אחר. משקל הניתוח הטכני בתהליך קבלת ההחלטות של הקניון עלה, ולראיה הפעילות המוגברת, יחסית, שנעשתה בתיק.

זיו סגל- A level 2 Chartered Market Technician(CMT) . יועץ ניתוח טכני לאקסיומה בית השקעות. דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), אלון גל (דאטה פרו), דיוויד סלומון ואלי אברמוביץ (PDM). יועצת להשקעות בסין: Jay Yang. לעדכונים בזמן אמת ולגרפים של מניות הקניון: אתר גלובס, מדור ניתוח טכני. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בניירות ערך או נגזרי ניירות ערך המוזכרים כאן.