כשהשווקים בין פאניקה לאופוריה: 6 חוקים לשמירה על התיק

אחרי למעלה משנה של שוק שורי, נראה כי התקופה הקרובה הולכת להיות הרבה יותר מסובכת בכל הקשור לקבלת ההחלטות של המשקיעים ■ הדבר החשוב ביותר הוא להיצמד לכללי ההשקעה המסורתיים, ובמיוחד כשהמגמה בשווקים הופכת תנודתית והפכפכה

הטלטלה בשווקים בשבוע שעבר הזכירה לכולנו שהשוק יכול להיות תנודתי, ואף תנודתי מאוד. ליבם של המשקיעים שמיהרו למכור בשיא הפאניקה בוול סטריט ביום חמישי ה-6 במאי בוודאי נחמץ, לנוכח התיקון המהיר שרשמו המדדים בשבוע החולף. אחרי למעלה משנה של שוק שורי, נראה כי התקופה הקרובה הולכת להיות הרבה יותר מסובכת בכל הקשור לקבלת ההחלטות של המשקיעים. אז איך מתמודדים עם תקופות כאלה בשווקים? לפניכם מספר חוקי יסוד וכללי השקעות, שכדאי לזכור תמיד, ובמיוחד כשהמגמה בשווקים הופכת תנודתית והפכפכה.

1. הוציאו את האמוציות מהמשוואה - העצה הזו נכונה לא רק בשוק תנודתי אלא בכל מצב. משקיעים רבים נוטים לקבל החלטות השקעה על סמך תחושות בטן אקראיות. לא פלא שמרבית המכירות בשבוע שעבר היו מצד קרנות נאמנות שספגו פדיונות גדולים. מי שהיה בצד הקונים היו המקצוענים, השחקנים המוסדיים, שלא נוטים להיכנס לפאניקה וחושבים לטווח ארוך. קשה לבטל את הגורם הפסיכולוגי, אבל ניתן ורצוי להקטין אותו למינימום, כפי שמציע חוק הבסיס הבא.

2. בדקו את עצמכם - אם גם אתם נלחצתם מהירידות בשבוע שעבר, אתם ככל הנראה נמצאים במקום הלא נכון. כל משקיע מוגדר על פי פרופיל סיכון, שלפיו נקבעים המשקלות השונים בתיק ההשקעות. פרופיל הסיכון מוגדר על פי הכנסות המשקיע, גילו, אופק ההשקעה שלו ומידת הסיבולת שלו לתנודתיות בשווקים. אם אתם משקיעים לטווח קצר, ייתכן ששוק המניות אינו המקום עבורכם, כי כגודל הסיכוי להניב תשואה גבוהה יותר, כך גדול הסיכון שבפרק זמן קצר ערך התיק שלכם ייפגע.

אם אתם משקיעים לטווח ארוך, עליכם להיות ערניים להתרחשויות בשוק, אך לקחת אותן בפרספקטיבה הנכונה. לאורך ההיסטוריה שוק המניות הניב תשואה חיובית של 6%-7% ולרוב הכה את יתר אפיקי ההשקעה. בהנחה שמה שהיה הוא שיהיה, לטווח ארוך עדיפה חשיפה למניות, אך צריך לזכור שבדרך עלולות להיות גם ירידות.

במילים אחרות, אין טעם שתבדקו את ביצועי התיק שלכם והרכבו על בסיס יומי. פרופיל הסיכון שלכם אמנם משתנה עם הזמן, אך מומלץ לבדוק אותו בתדירות של פעם בשנה, או כאשר חל שינוי באחד הגורמים שממנו מורכב פרופיל הסיכון.

3. אזנו את התיק - אחת השיטות הבדוקות להקטנת התנודתיות בתיק ההשקעות היא איזון המשקולות בו אחת לתקופה. למשל, אם הקצאת הנכסים שלכם קובעת משקל של 20% למניות ו-80% לאג"ח, סביר שבשוק עולה, איגרות החוב יעלו, אך המניות יעלו יותר, כך שהמשקלות ישתנו לטובת המניות. במצב כזה, מכרו את המניות העודפות בתיק, כדי להגיע חזרה לחשיפה של 20%.

במצב הפוך, בו השוק יורד, משקל האג"ח עשוי לגדול על חשבון המניות. מכירת חלק מהאג"חים ורכישת מניות בתמורה, עשויה לייצר עבורכם רווחים עתידיים, שכן סביר שהמחירים בהם תקנו יתגלו בטווח הארוך כנמוכים יחסית.

4. חפשו את המציאות ותנו דגש לאיכות - לאחר תקופה של עליות חדות, כפי שחווינו בשנה האחרונה, מספר ההזדמנויות "לעשות מכה" קטן, ולכן חיפוש ההזדמנויות הופך למשימה מורכבת ביותר. מרבית ההזדמנויות יהיו במניות הקטנות, שמשקיעים אחרים פספסו לאורך הדרך, אך המחיר הוא אינו הפרמטר היחיד. חשוב לחפש את המניות האיכותיות יותר מביניהן, כלומר, אלו שיש להן בסיס פיננסי איתן ואופק עסקי יציב בטווח הנראה לעין.

דגש נוסף חשוב לתת גם למשקלן של המניות הללו בתיק. חשיפה מוגברת אליהן עלולה להיות הרת אסון, במקרה של תיקון חד בשווקים, ולכן כל משקיע צריך להיחשף אליהן במידה שמתאימה לפרופיל הסיכון שלו. יתר הרכיב המנייתי צריך להיות מושקע בחברות גדולות ומבוססות, שגם משבר כלכלי חריף לא צפוי לאיים על עצם קיומן.

5. מזומן הוא המלך - חוששים מירידות קרובות? היצמדות למזומן אינה פעולה שצריך לפסול. גם לשקט נפשי יש ערך, ולעיתים הוא יכול להיות שווה עבור המשקיע הממוצע יותר מהפסד תשואה פוטנציאלית. זכרו רק שזה המחיר שאתם עשויים לשלם.

בנוסף, שמירת מזומנים בתיק ההשקעות עשויה לסייע לכם לנצל הזדמנויות כשאלו נקרות בדרככם, לאחר תיקונים חדים שנרשמים בשוק, ואלה עשויות להניב לכם בעתיד רווחים שיחפו על אובדן התשואה בהווה.

6. שתפו והתייעצו - חלק מהמשקיעים אולי אינו סומך על יועציי ההשקעות בבנקים או על מנהלי ההשקעות שמנהלים את כספו, אך ניסיונם ובעיקר הזמן שהם מקדישים לשוק ההון הוא נכס שמומלץ לנצל. שתפו את היועצים בלבטים שלכם והתייעצו עימם לגבי פעולות רצויות בתיק ההשקעות. אין חובה כמובן לאמץ את המלצותיהם במדויק, וכדאי לבחון גם אותן בעין ביקורתית, אך לעיתים מבט מקצועי ומרוחק על תיק ההשקעות שלכם, עשוי להוות תוספת מועילה ומשמעותית.

roee-b@globes.co.il