בכיר ב'פד': "אסור להתנשא ולומר שמשבר חוב לא יקרה אצלנו"

תומס הואינג בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל": הריבית האפסית יוצרת תנאים נוחי להיווצרות בועות

תומס הואינג, חבר בפדרל ריזרב, אומר בראיון לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי הותרת הריבית ברמה אפסית לפרק זמן כה ארוך עלולה ליצור תנאים נוחים להיווצרות בועות בשווקים.

הואינג מכהן כיו"ר דלוחת ה'פד' בקנזס סיטי, ובראיון הוא ציין כי ברור מדוע היה צריך לחתוך את הריבית בחדות במהלך המשבר, אולם כעת משהחלה ההתאוששות הכלכלית, יש לפחות לשקול מחדש את המדיניות המוניטארית המרחיבה.

"עברנו את המשבר", אמר הואינג. "לא יצאנו לגמרי מכלל סכנה, הכלכלה לא 'מתפוצצת', אך כעת אנו במצב שמאפשר לנו לחשוב יותר לעומק על הטווח הארוך. זה מה שבנקים מרכזיים צריכים לעשות".

הואינג נחשב לקול ניצי במיוחד בקרב ועדת השוק הפתוח של ה'פד', המקבלת את החלטות הריבית. ב-3 הפגישות האחרונות הוא הביע אי נוחות מהותרת הריבית ברמה של 0-0.25% למשך "תקופה ממושכת", כפי שהודגש בהודעה הריבית.

"אינני חושב שאנחנו צריכים לערוב לוול סטריט על ידי הותרת הריבית ברמה אפסית", הוסיף הואינג.

יו"ר ה'פד' בן ברננקי רמז לאחרונה כי העלאת הריבית תהיה קשורה בקצב התאוששות שוק העבודה. שיעור האבטלה בארה"ב עומד על 9.9% - קרוב לשיא של 26 שנה - ולמרות ההתאוששות השוק עדיין חלש.

הואינג התייחס גם למשבר החוב ביוון וטוען כי משבר דומה עלול להתפתח גם בארה"ב, אם הממשל לא יפעל לצמצום הגירעון שלו.

"אסור לנו להיות יהירים ולומר שמשבר כזה לא יתפתח אצלנו; יש לנו מזל שאנחנו כלכלה הרבה יותר גדולה והמטבע שלנו הוא מטבע רזרבות עולמי", אמר הואינג.