השבוע בוול סטריט: העיניים יהיו נשואות להתפתחויות באירופה

ביום ד' יפורסם מדד המחירים לצרכן ■ דוחות שיפורסמו השבוע: וול-מארט, HP וסלקום ■ חבר הפד', הואינג: "הותרת הריבית ברמה אפסית זמן כה ארוך עלולה ליצור תנאים נוחים להיווצרות בועות בשווקים"

פתרון מהיר למשבר החוב באירופה אינו נראה באופק ואי לכך, התנודתיות בוול סטריט צפויה להמשך גם בימים הקרובים.

"אירופה חשובה. היא מייבאת ומייצאת הרבה, כך שיש לה השפעה רבה על המתרחש בעולם", אמר אוון פיצפטריק מדויטשה בנק. את חומרתו של המשבר ניתן להסיק גם מדברים שאמר אתמול נשיא ה-ECB, ז'אן קלוד טרישה. לדבריו, השווקים הפיננסיים באירופה נמצאים במצב הגרוע ביותר שלהם מאז מלחמת העולם השנייה, ואולי אף מאז מלחמת העולם הראשונה, אבל הוא הכחיש בתוקף כי ממשלות גוש האירו אילצה את הבנק המרכזי של אירופה להצטרף לתוכנית הסיוע בהיקף 1 טריליון דולר שאושרה השבוע, כדי למנוע ממשבר החוב של יוון להתפשט ברחבי הגוש ומעבר בעולם. "אלו שטויות, אנחנו לוקחים החלטות שלנו בעצמאות מוחלטת ובהרבה פעמים הן היו מנוגדות לאלו של ראשי הממשלות".

"אל תספידו את אירופה". זהו המסר העיקרי של רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, לאחר סוף שבוע של ירידות חדות בשווקים על רקע חששות מהתפשטות משבר החובות באירופה שעלול להביא לקריסת גוש האירו. אייכל מעודד מצעדי הקיצוצים עליהם הודיעו ספרד ופורטוגל זמן קצר לאחר ההודעה על "קרן הייצוב" של האיחוד האירופי. "השווקים בחרו לקבל את הדיווחים על מהלכי הצמצום הפיסקליים בצורה שלילית ולהקיש כי צמצום פיסקלי יגרור האטה כלכלית קשה, עד כדי התכווצות ארוכה של הכלכלות שפועלות לייצובן", כותב אייכל בסקירה שבועית על שוקי העולם. "אנו לא קונים חששות אלו כהווייתם, ובטח שלא כאשר ברקע נחלש האירו".

תומס הואינג, חבר בפדרל ריזרב, אומר בראיון לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי הותרת הריבית ברמה אפסית לפרק זמן כה ארוך עלולה ליצור תנאים נוחים להיווצרות בועות בשווקים. הואינג מכהן כיו"ר דלוחת ה'פד' בקנזס סיטי, ובראיון הוא ציין כי ברור מדוע היה צריך לחתוך את הריבית בחדות במהלך המשבר, אולם כעת משהחלה ההתאוששות הכלכלית, יש לפחות לשקול מחדש את המדיניות המוניטארית המרחיבה. הואינג התייחס גם למשבר החוב ביוון וטוען כי משבר דומה עלול להתפתח גם בארה"ב, אם הממשל לא יפעל לצמצום הגירעון שלו. "אסור לנו להיות יהירים ולומר שמשבר כזה לא יתפתח אצלנו; יש לנו מזל שאנחנו כלכלה הרבה יותר גדולה והמטבע שלנו הוא מטבע רזרבות עולמי", אמר.

אמנם, עיני המשקיעים נשואות לאירופה, אך הן ינדדו השבוע גם לעניינים מקומיים יותר, כגון לו"ז המאקרו, שאינו צפוף השבוע, אך הנתונים שיפורסמו חשובים דיים על מנת לגנוב אור זרקורים, וחברות מובילות יפורסמו דו"חות, כגון וול-מארט ו-HP.

צפי לעלייה בהתחלות הבנייה

■ ביום ג' יפורסמו התחלות ואישורי בנייה לחודש אפריל. התחלות בנייה צפויות לעלות ל-656 אלף יחידות בקצב שנתי, לעומת 626 אלף במארס. אישורי בנייה צפויים להיוותר על 680 אלף.

■ במקביל יפורסם מדד המחירים ליצרן לחודש אפריל, כאשר הצפי הוא לעלייה של 0.1%, לעומת צמיחה של 0.7% בחודש מארס. מדד הליבה צפוי לעלות ב-0.1%, בדומה למארס.

■ ביום ד' יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל, והוא צפוי להצביע על עלייה של 0.1%, בדומה לחודש מארס. מדד הליבה, שאינו כולל מחירי מזון ואנרגיה, צפוי להיוותר ללא שינוי, בדומה למארס.

■ כמדי שבוע, ביום ה' יפורסם הדו"ח השבועי בדבר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה, אשר צפויות לרדת ל-440 אלף, מ-444 אלף תביעות בשבוע שלפני כן.

■ בהמשך יפורסם מדד האינדיקטורים הכלכליים המובילים לחודש אפריל, הצפוי לעלות ב-0.2%, בהמשך לגידול של 1.4% במארס.

■ במקביל יפורסם מדד הפילדלפיה פד לחודש מאי, הצפוי לעלות ל-21.3 נקודות, מרמה של 20.2 נקודות בחודש אפריל.

HP צפויה לרשום קפיצה ברווחים

Lowe's צפויה לדווח מחר על רווח של 30 סנט למניה ברבעון הראשון, לעומת 32 סנט ברבעון המקביל.

וול-מארט , הקמעונאית הגדולה בעולם, תציג תוצאותיה לרבעון הראשון ביום ג', כשהצפי הוא לרווח של 85 סנט למניה לעומת 77 סנט ברבעון המקביל ב-2009, ורווחיה של רשת הום דיפו צפויים לגדול ל- 40 סנט למניה, אל מול 35 סנט ברבעון המקביל אשתקד.

לאחר הנעילה, HP תדווח, כשרווחיה למניה ברבעון הפיסקלי השני שלה צפויים לקפוץ ל-1.05 דולר למניה, אל מול 86 סנט למניה ברבעון המקביל.

ביום ד' יהא זה תורה של רשת טרגט לפרסם תוצאות לרבעון האחרון, כשצפי האנליסטים הוא לרווח של 86 סנט למניה, לעומת 69 סנט ברבעון המקביל.

לאחר תום המסחר תדווח אפלייד מטריאלס , והיא צפויה לעבור לרווח רבעוני של 21 סנט למניה.

סלקום צפויה לדווח מחר על רווח של 2.61 דולר למניה ברבעון האחרון, לעומת 2.48 דולר למניה ברבעון המקביל.

הכנסות ויליפוד ברבעון הראשון של 2010 עלו ב-15.5% לסך של 95 מיליון שקל, והרווח הנקי עלה בכ-31% ל-9.9 מיליון שקל. החברה תחלק דיבידנד ביניים בסך של 2 מיליון שקל.

איציק בן אליעזר, לשעבר מנכ"ל בזקום וסמנכ"ל פיתוח עסקי בבזק בינלאומי, צפוי להתמנות כמנכ"ל חברת 018 אקספון, כך נודע ל"גלובס". היום הודיע איש העסקים חזי בצלאל על השלמת העסקה לרכישת אקספון , תמורת 31 מיליון שקלים, מידי בעליה אברהם קינן ומשפחת ניסנזון. בצלאל הודיע על כוונתו להיכנס לשוק הסלולר ולבקש רישיון למפעיל סלולרי במודל של MVNO.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]