נפילת האירו ומחירי הסחורות הובילו לסגירה מעורבת באירופה

האירו יורד ב-0.3% לרף ה-1.23 דולר ■ אסיה ננעלה בירידות שערים חדות ■ היצואניות היפניות ריכזו עניין שלילי רב ברקע המשך חולשת האירו ■ מנהל השקעות בסידני: "אירופה היא סיפור הבלהות התורן כרגע"

למרות העליות שאפיינו את מרבית הבורסות האירופיות במהלך היום הראשון של שבוע המסחר, סגרו מרביתן בירידות על רקע המשך נפילת שערו של האירו וירידה בשעריהן של מניותיהן של יצרניות הסחורות על רקע המשך ירידות המחירים של הנפט והמחצבים השונים (יוצא הדופן הוא הזהב). ביבשת גוברים החששות ממשבר החוב, כאשר השפעתה של חבילת החילוץ בהיקף של קרוב לטריליון דולר, אשר הוצעה על ידי האיחוד האירופי בתחילת השבוע החולף, נראית כעת רחוקה. המשקיעים אשר עיכלו את עצם עובדתה והזניקו את שוקי העולם ביום ב' האחרון בשיעורים ניכרים, מתקשים כעת למצוא בה נחמה.

האירו המשיך להיחלש מול הדולר וירד מולו ב-0.5% לרף ה-1.23 דולר -שפל של 4 שנים. קניצ'י היראנו, אסטרטג ב-Tachibana Securities הגיב הבוקר להתפתחויות המט"ח וציין כי "הסוחרים נמצאים בשוק שכן הם חשבו שהגרוע מכל כבר נמצא מאחורי מטבע האירו. הם טעו כמובן".

ענקית הקרנות הגרמנית מאן נפלה בכ-8.8% לאחר שהודיעה כי תרכוש את חברת קרנות הגידור GLG פרטנרס בבעלות הישראלי נועם גוטסמן בעסקת מזומן ומניות המשקפת ל-GLG שווי של כ-1.6 מיליארד דולר.

מניית BP רשמה עליות בעקבות ההתקדמות עליה דיווחה החברה בעצירת הדליפה שלה במתקן הקידוח במפרץ מקסיקו.לעומת זאת ענקיות הכריה והמחצבים כגון ריו טינטו ואקסטרטה בלטו בירידות של כ-3%, כאשר מחיר הנחושת נפל ב-19.4 סנט ל-2.94 דולר לפאונד בניו יורק.

אסיה ננעלה הבוקר בירידות שערים חדות, החדות ביותר מאז תחילת פברואר השנה. "אירופה היא סיפור הבלהות התורן כרגע", ציין הבוקר ג'ייסון טה מ-Investors Mutual. "חובות התאגידים היו הסיפור ב-2008 ועתה זה סיפור של חובות מדינות".

מניות הייצוא היפניות ריכזו עניין שלילי רב לאור חולשת האירו בעולם - נציין את סוני , אשר 21% מהכנסותיה מקורן באירופה וואת קאנון , אשר מקבלת 31% מהכנסותיה מאירופה.

מניות השבבים בקוריאה רשמו ירידות שערים - נציין את סמסונג . הסיבה המרכזית היא חששות מפני ביקושים חלשים על רקע המשבר המתהווה באירופה. כמו כן, עיתון ה"הארדל ביזנס" ציין במהדורת סוף השבוע שסמסונג עשויה לדווח על תוכנית השקעות מקיפה, בין היתר בעסקי השבבים והמסכים שלה.

"למרות שרשת ביטחון פיננסית נמצאת במקומה באיזור האירופי, זה לא מפחית את החששות הכלכליים אשר מטילים עול על האיזור כולו", ציין הבוקר ג'יימי ספיטרי, ראש מחלקת המסחר ב-Shaw Stockbroking בסידני אוסטרליה. "אני חושב שאנחנו בפתח של תקופה שאינה עקבית, כאשר המשקיעים מוטרדים גם מאי יציבות פוליטית בכמה איזורים משמעותיים בעולם", הוסיף ספיטרי.

במסחר באוסטרליה, ענקיות הכרייה ריו טינטו ו-BHP Billiton נסחרו בירידות חדות ברקע החולשה לאחרונה במחירי הסחורות.