נעילה שלילית בוול סטריט למרות העלאת תחזית הצמיחה

S&P 500 ירד ב-0.5% ■ מדד המחירים לצרכן הפתיע בירידה של 0.1% באפריל ■ האירו זינק ב-1.5% ל-1.239 ד' ■ תחזית הצמיחה הועלתה ל-3.2%-3.7% ■ פער הארביטרז' התיאורטי:1.1%-

המדדים המובילים בבורסות של וול סטריט נסגרו הערב בירידות. בפתיחה אמנם נרשמו עליות קלות אך בהמשך התבססו המדדים בטריטוריה השלילית והירידות התעצמו לקראת סגירת הבורסות באירופה ולאחר שפורסמו נתונים קשים משוק המשכנתאות. מאוחר יותר התמתנו הירידות על רקע העלאת תחזית הצמיחה של הפדרל ריזרב. הרגעים החיוביים היום היו על רקע פרסום מדד המחירים לצרכן שהפתיע לטובה כאשר הצביע על ירידה של 0.1% באפריל ובכך הצביע על כך שההתאוששות הכלכלית בארה"ב מצליחה גם ללא עלייה במחירים. כל זאת כאשר ברקע ממשיך להחריף משבר החוב האירופי ומוסיף להיות במרכז תשומת הלב של המשקיעים בשוק, בורסות אירופה רשמו ירידות חדות, הטריגר לירידות היום היה הודעתה של גרמניה לראשונה בהיסטוריה על איסור לביצוע עסקאות "שורט עירום" על אג"ח הממשלתיות שלה ועל מניותיהם של 10 גופים פיננסים מובילים בגרמניה, הודעה שהוסיפה לחששות מפני יכולת ההתמודדות של אירופה עם המשבר.

הערב פורסמו הפרוטוקולים של ישיבת ועדת השוק הפתוח שהתקיימה בסוף אפריל ובה הוחלט להותיר את הריבית על כמה עוד זמן ממושך. מהפרוטוקולים עולה כי רוב חברי הפד' לא רוצים להתחיל במכירת נכסים מגובי משכנתאות אשר הצטברו במאזני הפד' לכדי 1.25 טריליון דולר, כל עוד לא חלה התייצבות בהתאוששות הכלכלית. בנוסף העלה הפד' את תחזית הצמיחה ל-3.2%-3.7% לעומת התחזית הקודמת שפורסמה בינואר ונעה בטווח שבין 2.8% ל-3.5%. חברי הפדרל ריזרב גם התייחסו למשבר החוב היווני ואמרו כי הוא "עלול לסכן את השווקים בארה"ב".

לא רק בשווקי המניות שורר בימים אלו אי-שקט, גם בשוק המטבעות סוער, כאשר בניו יורק מזנק שערו של האירו בכ-1.5% כנגד הדולר ושב לרמה של 1.239 דולר לאחר שנפל לשפל של 4 שנים. העלייה החדה היום הינה על רקע הערכות בשוק כי על מנת להגן על האירו - כפי שקראה גם היום הקנצלרית מרקל - יהיה חייב הבנק המרכזי לבצע התערבות בשוק המטבעות.

בשוק הסחורות סוער לא פחות, כאשר מחירו של החוזה העתידי על הנפט למסירה ביוני המשיך ליפול במרבית שעות היום אך בסיום רשם עלייה קלה ובכך קטע רצף של שישה ימי ירידות. החוזה הקצר עלה ב-0.5% ונקבע ב-69.87 דולר לחבית, לעומת זאת החוזה ליולי הנחשב לפעיל ביותר רגע לא הצליח לעלות בסיום וסגר בירידה של 0.3% ב-72.48 דולר לחבית. מוקדם יותר נפל החוזה הקצר לשפל של 8 חודשים ונסחר ברמה של 68 על רקע החששות מהירידה בביקושים לנפט ומוצריו ובשל התחזקות הדולר, אך בסיום עם עזרה התחזקות האירו לשפר את המצב. נציין כי הזהב סגר בירידה של 1.7% ומחיר הפלדיום צלל ב-9.3%.

מנתונים שפורסמו היום ע"י איגוד הבנקים למשכנתאות עולה כי משבר המשכנתאות נמשך וקובע שיאים חדשים כאשר יותר מ-10% מבעלי הבתים בארה"ב אינם מצליחים לעמוד בהחזרי המשכנתא. כמו כן דווח כי יותר מ-4.6% מבעלי הבתים בארה"ב נמצאים כיום בהליכי עיקול ביתם - גם זה שיא. בנוסף פורסם הסקר השבועי של MBA ממנו עולה כי הביקוש למשכנתאות נפל לשפל של 13 שנה. וכן כי בחודש האחרון הסתכמה נפילת מדד הרכישות ב-20%, למרות ששיעור הריבית על משכנתאות ל-30 שנה המשיכו ליפול לרמתן הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2009. כל אלה מצביעים על כך שמשבר המשכנתאות בארה"ב עדיין רחוק מסיום.

נציין כי בעקבות הקריסה שהתרחשה לפני שבוע וחצי בבורסות ארה"ב הסיקו בוול סטריט מסקנות, והבורסות הודיעו על הפעלת מנגנות "מנתקי זרם" על מניות מדד ה-S&P 500בהן תירשם צניחה של 10% תוך 5 דקות, למשך 5 דקות. המנגנון החדש יופעל באמצע יוני ויבחן במשך חצי שנה.

האינפלציה בארה"ב מרכינה ראש

בזירת המאקרו בארה"ב, פורסם בשעה 15:30, שעון ישראל, מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל, שהפתיע לטובה כאשר ירד ב-0.1% לעומת צפי כי יעלה ב-0.1%. בכך נרשמה לראשונה מאז מארס 2009 ירידה במדד המחירים לצרכן בארה"ב. שיעור האינפלציה השנתית הסתכם ב-2.2% בשנה בה נרשמה התאוששות כלכלית מרשימה בארה"ב שיצאה מהמיתון החריף ביותר מאז שנות ה-30' של המאה שעברה. מדד הליבה נותר ללא שינוי לעומת צפי כי יעלה ב-0.1%. נציין כי מדד הליבה השנתי שהסתכם באפריל ב-0.9% היה הנמוך ביותר שנרשם בארה"ב מאז 1966. את עיקר הירידה במדד המחירים מייחסים במשרד העבודה שפרסם את הנתון לירידת מחירי הדלקים, הבתים והביגוד.

מניות במוקד המסחר

מניית ענקית המחשבים העולמית HP בלטה לחיוב, זאת לאחר הדו"חות הטובים שהציגה אתמול לאחר סיום המסחר. החברה היכתה את התחזיות כשרשמה גידול של 28% שהסתכם ב-2.2 מיליארד דולר או 91 סנט למניה ברבעון הכספים השני של החברה, שהסתיים בסוף אפריל. בהשוואה ל-1.7 מיליארד דולר או 71 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד.

מניית טויוטה הגיבה לדיווח על הריקול של 11,500 מכוניות מהדגם היוקרתי לקסוס ברחבי העולם עקב תקלה במערכת ההיגוי.

עוד במדווחות, רשת טרגט , רשת הדיסקאונט השניה בגודלה בארה"ב, שפרסמה היום את תוצאות לרבעון הראשון בו עקפה את תחזיות הרווח ודיווחה על עלייה של 29% ל-671 מיליון דולר או 90 סנט למניה לעומת צפי ל-86 סנט למניה. המכירות עלו ב-5.5% ל-15.16 מיליארד דולר.

לאחר תום המסחר תדווח אפלייד מטריאל , והיא צפויה לעבור לרווח רבעוני של 21 סנט למניה.