ת"א סגרה בירידות חדות: אפריקה צנחה ב-15.6%

המעו"ף צנח השבוע ב-4.6% ■ בכיר בשוק: "יש מלחמה בבורסה על ה-1,100 נק' במעו"ף. אם נשבור את הרמה הזו השורטיסטים עלולים להיכנס לפעולה" ■ ירידות חדות נרשמו בכי"ל ומכתשים אגן בשל צלילת האירו והסחורות ■ מדד הביומד נפל ב-7% ■ המחזור הסתכם ב-3.1 מיליארד ש'

שבוע המסחר המקוצר בת"א הסתיים בירידות שערים חדות, לאחר שהמשקיעים שבו מיומיים של חופשת חג והצטרפו לגל הירידות החדות הפוקד את שוקי העולם על רקע אי-הודאות לגבי יכולתה של אירופה להתמודד עם משבר החוב והחשש ממשבר מטבע. המשקיעים זרקו היום סחורה מכל הבא ליד והירידות שאפיינו את כל שעות המסחר התגברו משעות הצהריים, אז עברו גם הבורסות באירופה לירידות חדות זה היום השישי, ואליהם הצטרפו גם החוזים העתידיים בוול סטריט שמאותתים על ירידות חדות בפתיחת המסחר. מדד המעו"ף בחן את הרמה הפסיכולוגית החשובה של 1,100 נקודות והצליח בסיום להישאר נקודה מעליה, בחישוב שבועי נפל המדד המוביל בת"א ב-4.6%. מחזורי המסחר היו גבוהים והסתכמו בכ-3.1 מיליארד שקל.

"הבעיות באירופה כנראה יותר חמורות מכפי שחשבנו", אומר ל"גלובס" פעיל בכיר בשוק. "יש מלחמה פה בבורסה על ה-1,100 נקודות במעו"ף. אם נשבור את הרמה הזו השורטיסטים עלולים להיכנס לפעולה ולהוריד את המדד לכיוון ה-1,060 נקודות". כעת בוחן מדד את הרמה המדוברת כשהוא רושם ירידות של כ-2.65%. ירידות השערים ההולכות וגוברות לקראת סיום המסחר מקיפות את מרבית המניות בשוק הישראלי, כאשר כל המדדים בבורסה יורדים היום, כולל מדדי התל-בונד. מדד הנדל"ן נופל יותר מ-5% ומדד הביומד צונח ב-7.8%.

זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", מזהיר במסגרת סקירתו העדכנית מפני התנודתיות החריפה בשווקים. סגל מציין כי קשה מאוד לתפוס כיוון לטווח הקצר בימים אלו ולפיכך צריך להתמקד בכיוון הכללי. לדעתו, נראה שהתמיכה למדד המעו"ף ב-1,130 נקודות כבר לא רלבנטית משום שהממוצע הנע שהגדיר אותה נמצא כרגע גבוה יותר ולמעשה הוא כבר נחצה כלפי מטה. 1,136 נקודות היה השער שלו ביום ב', כך שבשביל להמשיך את הקו השורי של יום שני, על מדד המעו"ף לעלות מעל רף ה-1,136 נקודות.

סגל מעריך כי בשביל לחזור למגמת עלייה, על המדד לעלות מעל 1,180 נקודות. היה והמדד לא יעלה מעל 1,136 נקודות, סגל מגדיר את המגמה כמגמת ירידה לטווח הבינוני כאשר מהלך מתחת ל-1,096 נקודות יאשר המשך ירידה.

נתוני מאקרו מטרידים

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפכה היום דלי נוסף של מים קרים על הכלכלה הישראלית. נתונים שפרסמה הלשכה היום מעלים כי הייצור התעשייתי בחודש מארס (נתונים מנוכי עונתיות) רשם האטה כשעלה ב-0.2% בלבד בחישוב חודשי לאחר עלייה של 0.7% בפברואר וזינוק של 2.4% בינואר השנה. הייצור התעשייתי בניכוי ענפי ההיי-טק רשם ירידה של 0.8% במארס לאחר עלייה של 1% ו-1.5% בפברואר ובינואר, בהתאמה. הייצור התעשייתי במגזר ההיי-טק במארס דווקא התאושש מפברואר כשהצביע על עלייה של 1.4% לאחר עלייה מינורית יותר של 0.3% בפברואר. בינואר השנה רשם הייצור בהיי-טק זינוק של 3.7%.

עוד פירסמה הלמ"ס כי מדדי פדיון בענפי המסחר והשירותים רשמו במארס עלייה של 1.7% כשענפי המסחר הסיטונאי והקמעונאי רשמו עדנה בביצועיהם, כשטיפסו 0.7% ו-1.4%, בהתאמה. כרגיל, שירותי האירוח והאוכל רשמו צניחה של 4.9% במארס.

ובנק ישראל פרסם את המדד המשולב למצב המשק בחודש אפריל עלה ב-0.1%. העלייה במדד, בהמשך לעליה בו בחודשים האחרונים, מצביעה על המשך ההתאוששות בפעילות הכלכלית של המשק, תוך התמתנות בקצב ההתאוששות.

לאומי מזהיר מהתמתנות בצמיחה

כלכלני בנק לאומי הזהירו היום מפני התמתנות בצמיחה בשנה הבאה, בין היתר בשל משבר החובות האירופי. הם מעריכים שהצמיחה עלולה לרדת ל-3% בלבד, בעוד שתחזית בנק ישראל לשנת 2011 עומדת על 4%.

"גם בארה"ב צפויה האטה בצמיחה לעומת שני הרבעונים האחרונים (5.5% ברבעון האחרון של 2009 ו-3.2% ברבעון הראשון של 2010), אך האטה זו צפויה להיות מתונה יחסית לזו שבאירופה". בבנק לאומי מעריכים כי המשק הישראלי יצמח ב-3.8% ובשנה הבאה הצמיחה תואט ל-3%. לשם ההשוואה, תחזית בנק ישראל עומדת על צמיחה של 3.7% השנה ו-4% בשנה הבאה.

צלילת האירו פוגעת בכי"ל, מכתשים וטבע

מבין המניות שבלטו היום בשוק, כי"ל, מכתשים אגן וטבע רשמו ירידות חדות על רקע המשך צלילת האירו וחולשת הסחורות מאחר ויותר מרבע מהכנסות החברות הללו מגיעות מאירופה. בתוך כך, כלכלני סיטי העלו את המלצתם למניית כי"ל ל"קנייה בסיכון גבוה" מ"החזק בסיכון גבוה". בסיטי העניקו למניית החברה מחיר יעד של 52 שקל, גבוה בכ-19% ממחיר הבסיס שלה הבוקר בבורסה.

טבע , אגב, הודיעה היום כי היא משיקה גרסה גנרית לתרופת "בלוקבאסטר" של חברת פייזר, תרופת הליפיטור (Lipitor), בקנדה. היקף המכירות של תרופת המקור הינו 12 מיליארד דולר בשנה בארה"ב. מכירות התרופה בקנדה נאמדות בכ-1.365 מיליארד דולר בשנה. טבע תתחיל לשווק את התרופה באופן מיידי.

גולדמן זאקס חתך את התחזיות לחברת אפי פיתוח, זרוע הנדל"ן של אפריקה ישראל ברוסיה, על רקע עיכובים הצפויים להערכת האנליסטים בהשקות של פרויקטים גדולים של החברה. הבנק עדיין מחזיק בהמלצת "נייטרלי" על המניה ובמחיר יעד של 2.5 דולר למניה, קרי 48% מעל מחיר השוק, אך מדובר בהפחתת מחיר היעד שכן המחיר הקודם עמד על 2.8 דולר למניה. אפריקה הגיבה בירידות חדות תוך שריכזה מחזור גדול של כ-130 מיליון מניות.

בקרב מניות הנפט והגז, טדי שגיא סיכם עם יעקב לוקסמבורג, בעל השליטה בחברת חיפושי הנפט לפידות חלץ , על הקמת קבוצה שתתמודד על היתר החיפושים "בנימין" מול חופי חדרה. השבוע חל המועד האחרון להגשת בקשות לרישיונות חיפושי נפט וגז, שיידונו בישיבת מועצת הנפט הקרובה. לפידות הודיעה לפני עשרה ימים כי תתמודד על ההיתר בשותפות עם קבוצה זרה, כשהשתיים יחזיקו בקבוצה בחלקים שווים, ובהמשך ישקלו השותפות להכניס גורמים נוספים בהחזקת מיעוט.

שותפות חיפושי הנפט גבעות נערכת לתחילת ביצוע מבחני ההפקה באתר "מגד 5", מבחנים שעל פיהם ניתן יהיה לקבוע את כמות הנפט הקיימת באתר, את קצב ההפקה וכמובן לספק תשובה לשאלה הבוערת מכל: האם מדובר בבאר נפט מסחרית. גבעות פרסמה ביום ב' בערב דיווח מפורט לבורסה אודות הפרטים הטכניים של מבחני ההפקה, הודעה שלוותה במספר אזהרות למשקיעים הצמאים לכל פיסת מידע.

חודשיים אחרי עזיבתו את כאל, מחוזר בועז צ'צ'יק למספר תפקידים ניהוליים במשק. "גלובס" חשף כי שמו הועלה כמועמד לתפקיד מנכ"ל דלק ישראל מקבוצת דלק, במקומו של דוד קמיניץ שהודיע על עזיבתו.

דחייה נוספת בעסקת מעריב , שהייתה אמורה להגיע לכדי מיצוי ערב החג. זקי רכיב הודיע למעריב שהוא מעוניין לשנות את מבנה העסקה ולהשקיע בה, בכפוף להסדר עם צדדים שלישיים לרבות הבנקים. רכיב מבקש להשקיע את מלוא סכום ההשקעה עליה דווח על ידי החברה בתשלום אחד של 15 מיליון דולר, וזאת חרף חלוקת ההשקעה לשני שלבים של 10 מיליון דולר בשלב ראשון ו- 5 מיליון דולר בשלב השני. בתום העסקה, לו תתממש לכדי חתימה, אמור רכיב להחזיק ב-30% ממניות מעריב, ולשמש כיו"ר העיתון.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]