הירידות באירופה התמתנו בסיום: מדד הפוטסי ירד 1.65%

סוכנות ה-IFO הגרמנית: האירו עדיין בתמחור יתר - הוא לא היה בסכנה במשברי החוב האחרונים ■ שר האוצר הגרמני: "השווקים יצאו משליטה" ■ מניות יצרניות כלי הרכב צנחו, ביחד עם מניות האנרגיה והמחצבים ■ נעילה שלילית באסיה - אכזבה מנתון התמ"ג היפני

בורסות אירופה נסחרו היום (ה') , זה היום השישי ברצף בירידות שערים. זאת, לאחר שפתיחת המסחר דווקא היתה חיובית, אך השמחה לא נמשכה זמן רב ועם התגברות הידיעות מכיוון הפגנת ההמונים ביוון ודברים קשים שאמר שר האוצר הגרמני לפיום "השווקים יוצאים משליטה", החריפו ירידות השערים ביבשת שמעליה מרחף ענן חובות כבד וחששות אמיתיים לגבי עתיד המטבע המאוחד. בשעה האחרונה של המסחר, עם זאת, נרשמה התמתנות במגמה השלילית.

גם פתיחת המסחר השלילית בוול סטריט ונתוני המאקרו בארה"ב לא הוסיפו לאווירה. מספר נתוני מאקרו כלכלה מאכזבים פורסמו היום (ה') בארה"ב. כחצי שעה לאחר פתיחת המסחר בוול סטריט דווח כי מדד האינדיקטורים המובילים ירד ב-0.1% באפריל, לעומת צפי אנליסטים לעלייה של 0.2% לאחר עלייה של 1.3% במרץ. זוהי ירידה ראשונה במדד זה מאז חודש מרץ 2009. במקביל דווח כי מדד "פילדלפיה 'פד'" המודד את הפעילות היצרנית באיזור פילדלפיה בחודש מאי, רשם עלייה ל-21.4 נקודות לעומת תחזית ל-21.9 נקודות, ולעומת 20.2 נקודות בחודש הקודם.

כשעה לפני פתיחת המסחר פורסם הנתון השבועי למספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה טיפס ב-25 אלף לרמה של 471 אלף תביעות, זאת לעומת צפי לירידה ל-439 אלף תביעות בשבוע שהסתיים ב-15 במאי לעומת 444 אלף תביעות עליהן דווח בשבוע שעבר.

כאמור, היום היו אלה דברי שר האוצר הגרמני שהוסיפו שמן למדורת המשבר, לדבריו "השווקים יצאו משליטה - הסיכונים והתגמולים לוקים בחוסר איזון מוחלט", "חבילת החילוץ עדיין לא שכנעה את השווקים, והראיה לכך היא שהאירו ממשיך ליפול; כשהוא הושק, השער שלו מול הדולר היה נמוך יותר. אנחנו לא מתרגשים מזה", והוסיף "כל המדינות החברות בגוש האירו נחושות להגן על האירו - הוא ימשיך להיות מטבע יציב".

סוכנות ה-IFO, הידועה בזכות הסקר החודשי שלה לאמון העסקים בגרמניה, מסרה היום כי חבילת החילוץ האירופאית טובה לספקולנטים בלבד, ורעה לאינטרסים גרמניים. חלקה של גרמניה מתוך חבילת החילוץ למדינות ה-PIIGS (פורטוגל, אירלנד, איטליה יוון וספרד) בהיקף 750 מיליארד אירו כפוף להצבעה ביום שישי בפרלמנט הגרמני, הצבעה המרכזת עניין רב. ה-IFO אמרה כי האירו עדיין מתומחר בתמחור יתר וטוענת כי הוא לא היה בסכנה במשבר, ודווקא היכולת של המדינות האירופאיות שנקלעו למשבר, לממן את עצמן.

גרמניה הייתה "הכוכבת" גם של יום האתמול לאחר שהודיעה, לראשונה בהיסטוריה, על איסור לביצוע עסקאות שורט על אג"ח הממשלתיות שלה ועל מניותיהם של 10 גופים פיננסים מובילים בגרמניה.

בורסות אסיה ננעלו הבוקר במגמה שלילית כשסיפור היום ביפן הוא נתון התמ"ג לרבעון הראשון של השנה (ינואר - מארס), אשר טיפס ב-4.9% בחישוב שנתי, העלייה הרבעונית הרביעית ברציפות והמהירה ביותר מאז הרבעון של אפריל - יוני 2009. עם זאת, נתון התמ"ג פספס בגדול את תחזיות הכלכלנים לעלייה משמעותית יותר בשיעור של 5.9%.

שר האוצר היפני, נאוטו קאן, הזהיר כי הכלכלה נמצאה במצב דפלציוני. עוד ציין קאן כי הוא מצפה מהבנק המרכזי להמשיך ולתמוך בכלכלה, שעדיין לא נמצאת במצב של יכולת התאוששות עצמאית.

דיויד טיילור, אנליסט שווקים ב-CMC Markets בסידני, ציין הבוקר כי "היום מהווה מבחן לאופי השווקים שלנו כשהשאלה המרכזית היא עד כמה השווקים באסיה צריכים לתמחר את משבר החוב באירופה". יומי נישימורה מ-Daiwa Securities ביפן אמר כי "אין ממש תופת 'שורט קאבר' בשווקים כרגע והשוק מתקשה לתפוס כיוון. בסך הכל, השוק האמריקני עדיין ממשיך להעריך את ההשפעה הכוללת של המשבר באירופה".

מגזר הרכב מרכז עניין שלילי במסחר בטוקיו - נציין את טויוטה ואת הונדה . מנגד, ענקיות הכרייה באוסטרליה מצביעות על חוזקה יחסית - נציין את ריו טינטו ואת BHP Billiton .

"השוק שלנו כנראה נכנס לטריטוריה של 'מכירות יתר' והוא כנראה יחווה קפיצת מחיר", העריך מרטין לאקוס מ-Macuarie.