הירידות בוול סטריט החריפו בסיום: הנאסד"ק צנח 4.1%

אכזבה מנתוני המאקרו השפיעה על המסחר ■ האירו רושם עלייה חדה מול הדולר ■ שינה שר האוצר הגרמני הזהיר: "השווקים יצאו משליטה" ■ טבע ירדה למרות השקת הליפיטור בקנדה ■ אפלייד מאטיריאלס חזרה לרווחיות ■ ירידות חדות במניות האנרגיה והמחצבים

ירידות שערים חדות נרשמו היום במסחר בוול סטריט, לאחר שאתמול נחתם המסחר בירידות שערים. במהלך המסחר נראה היה שהמדדים המובילים מצליחים להתאושש במקצת מהגל הענק של המוכרים אולם בשעה האחרונה שוב החריפו הירידות והמדדים סגרו קרוב מאוד לשפל היומי שלהם.

גם המדדים האירופים אשר פתחו את היום בעליות כתיקון לירידות החדות שאפיינו אותם אתמול - סגרו בירידות חדות על רקע ההפגנות הגדולות ביוון. בארה"ב התאכזבו המשקיעים מפרסום נתוני המאקרו.

במרכז תשומת הלב של המשקיעים עדיין מצויה אירופה המנסה להתמודד עם משבר החוב, זאת לאחר שאתמול רגשו השווקים שם על רקע הודעתה של גרמניה על איסור ביצוע עסקאות "שורט עירום" על אג"ח ממשלתיות ועל 10 מניות של בנקים וגופים פיננסיים מובילים. צרפת שהודיעה כי אין בכוונתה להחליט החלטה דומה עוררה בקרב המשקיעים את התהיות ביחס למידת האיחוד השורר בין מדינות האיחוד בעניין הדרכים לטיפול במשבר.

נציין כי גם היום הציפו עשרות אלפי מפגינים את רחובות אתונה במחאה על תוכנית הצנע שנכפתה על תושבי מדינת האיים, מה שמצביע גם כן על הקשיים בשטח בהן נתקלות הממשלות הנדרשות לבצע קיצוצים מאסיביים בחובותיהן.

שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שוובלה, הזהיר שהשווקים הפיננסיים "יצאו משליטה", וקרא לכינונה של "רגולציה יעילה" כדי להבטיח שוק שמתפקד כיאות. בראיון ל"פייננשל טיימס" אמר שוובלה שהשווקים אינם מתפקדים כיאות "אם הסיכונים והתגמולים לוקים בחוסר איזון מוחלט".

הסדר חוב אחר שמתקדם בכיוון הנכון הוא זה של דובאי וורלד, חברת הנדל"ן והתשתיות הריבונית של נסיכות המפרץ, אשר היתה הטריגר למשבר החובות הקודם בעולם כאשר חובותיה הגיעו לכ-23 מיליארד ד'. החברה הודיעה היום כי הגיעה להסכם הבנות על תנאי הסדר החוב עם כ-60% מנושיה, כאשר בכוונתה להגיע עד יוני להסדר עם כל נושיה.

שוק המטבעות ממשיך לרכז עניין רב, כאשר שערו של האירו ממשיך להיטלטל בשיעורים חדים. בשוק פורסמו היום הערכות של UBS ושל BNP פאריבה לפיהן השווי הנכון של האירו צריך לרדת לרמה של 1.1 דולר. נציין כי גם המשקיעים הישראלים בוול סטריט ובאירופה מושפעים כמובן מתנודות שערי המט"ח, כאשר השקל נחלש היום בשיעורים חדים כנגד הדולר והאירו.

הירידות החדות בבורסות מסביב לעולם, בצירוף עם נתוני מאקרו חלשים וחששות כי משבר החובות באירופה יוביל למיתון עמוק שם ועקב כך לצניחה בביקושים, גרמו לצניחה במחירי הנפט גם היום. חוזה ליוני סגר בירידה של יותר מ-2% למחיר של 68 דולר לאחר שבמהלך המסחר צלל ביותר מ-7% מתחת למחיר של 65 דולר לחבית.

נתוני מאקרו מאכזבים

מספר נתוני מאקרו כלכלה מאכזבים פורסמו היום (ה') בארה"ב. כחצי שעה לאחר פתיחת המסחר בוול סטריט דווח כי מדד האינדיקטורים המובילים ירד ב-0.1% באפריל, לעומת צפי אנליסטים לעלייה של 0.2% לאחר עלייה של 1.3% במרץ. זוהי ירידה ראשונה במדד זה מאז חודש מרץ 2009.

במקביל דווח כי מדד באותה השעה, יפורסם גם "פילדלפיה 'פד'" המודד את הפעילות היצרנית באיזור פילדלפיה בחודש מאי, רשם עלייה ל-21.4 נקודות לעומת תחזית ל-21.9 נקודות, ולעומת 20.2 נקודות בחודש הקודם.

כשעה לפני פתיחת המסחר פורסם הנתון השבועי למספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה טיפס ב-25 אלף לרמה של 471 אלף תביעות, זאת לעומת צפי לירידה ל-439 אלף תביעות בשבוע שהסתיים ב-15 במאי לעומת 444 אלף תביעות עליהן דווח בשבוע שעבר.

צניחות במניות האנרגיה והמחצבים

מבין הסקטורים בלטו מניות ההיי-טק והדשנים בירידות חדות. גם מניות הכרייה, התעבורה, האנרגיה והמחצבים נופלות, במקביל לצניחות במחירי המתכות התעשייתיות, הנפט והמתכות היקרות. ג'נרל אלקטריק בלטה בירידה חדה, וגם מניית בנק אוף אמריקה צנחה.

חברת סירס דיווחה לפני הפתיחה על רווח של 16 סנט למניה לעומת צפי אנליסטים ל-14 סנט. הכנסות החברה הסתכמו בכ-10 מיליארד דולר.

אלווריון ריכזה עניין לאחר שדיווחה כי עלתה שלב במכרז WiMAX בהודו. החברה הישראלית, שחברה לשתי חברות זרות, התקדמה במכרז של BSNL ההודית, אך הדיבורים על זכייה סופית שלה עדיין מוקדמים.

טבע סגרה בירידה, לאחר שהודיעה כי היא משיקה גרסה גנרית לתרופת "בלוקבאסטר" של חברת פייזר, תרופת הליפיטור (Lipitor), בקנדה. השקה זו מגיעה לפני פקיעת תוקף הפטנט של התרופה בארה"ב בשנה הבאה, אז תוכל טבע להיכנס גם לשוק האמריקני. היקף המכירות של תרופת המקור הינו 12 מיליארד דולר בשנה בארה"ב. מכירות התרופה בקנדה נאמדות בכ-1.365 מיליארד דולר בשנה. טבע תתחיל לשווק את התרופה באופן מיידי.

עוד בישראליות, מלאנוקס שפתחה את היום בירידה חדה, סגרה בעלייה חדה.

אפלייד מטיריאלס ריכזה עניין לאחר שאמש דיווחה החברה על חזרה להרוויח 264 מיליון דולר לעומת הפסדים של 255 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, ודיווחה על זינוק בהכנסות ל-2.3 מיליארד דולר לעומת הכנסות בסך 1.02 מיליארד דולר בתקופה המקבילה. במקביל שלח מנכ"ל החברה, מייק ספלינטר, מכתב לכ-13 אלף עובדי החברה בו הוא מבשר כי העובדים יתחלקו בכ-10% מרווחי החברה בחצי השנה הראשונה (פיסקאלית) של 2010, התקופה בה חזרה החברה לרווח.

יצרנית המחשבית, דל צפויה לדווח היום כי רווחיה עלו ל-27 סנט למניה לעומת 25 סנט למניה בתקופה המקבילה אשתקד, כך על פי 31 אנליסטים המסקרים את המניה. ההכנסות צפויות לגדול ב-15.6% ל-14.27 מיליארד דולר.

גם חברת מארוול טכנולוגיות תפרסם בסיום המסחר ובשוק מצפים כי רווחיה יקפצו ל-37 סנט למניה לעומת 5 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה צפויות לזנקת ב-62% ל-845.3 מיליון דולר, כך על פי ההערכות של 24 אנליסטים המסקרים את יצרנית השבבים.