במרכזה של סערת הוריקן

תמציתו של ראיון מעניין עם חוקרת שטוענת שלמרות השקט היחסי, אנו צפויים לחוות בשנים הקרובות עוד מפולות כמו זאת שחווינו בסוף 2008 *וגם: למה אנחנו נשארים עם פרוטליקס, וצופים עתיד ורוד לאינטל

בירחון המקצועי Technical analysis of Stocks & Commodities מחודש אפריל התפרסם ראיון מעניין מאוד עם דניאל פארק, מחברת הספר Juggling Dynamite. פארק מבססת את עבודתה על חקר ההיסטוריה של השווקים, לרבות ניתוח טכני, ועל פי הניתוח שלה השוק האמריקני נמצא במחזור דובי שהחל ב-2000 ויסתיים ב-2017 פחות או יותר.

כלומר, עברנו רק את מחצית הדרך, ובמסגרת השוק הדובי סביר שעוד נראה את הפסגה של 2007 בתקופה הזו - ב-2011-2012, אבל גם את השפל של 2009 אותו ייתכן שנקבל עוד פעמיים.

המשמעות לפי פארק היא שמי שמשקיע במניות בתקופה הזו צריך לחשוב על עצמו כעל מי שנמצא במרכז סערת הוריקן. אסור להירדם. יתרה מכך, זו לא תקופה להשקעה ארוכת טווח ומי שאין לא את היכולת ואת הידע לשלוט בסיכון השוק של השקעותיו, צריך להתרחק מנכסים מסוכנים. זה מתחבר לטיעון שלי מהשבוע שעבר כי בתקופה הנוכחית משקל הניתוח הטכני בקבלת ההחלטות עולה.

פארק מציינת עוד נקודה מעניינת והיא שהשקעה חסרת סיכון בניירות ערך ממשלתיים מנצחת לאורך זמן החזקה פאסיבית של נכסים מסוכנים. נכון למועד פרסום המאמר של פארק (הרבה לפני המפולת האחרונה בתחילת מאי) הפחיתה חברת הניהול שלה את אחוז המניות בתיקים לאפס(!). זאת משום שהמודלים שלה הראו שהסיכון שתגיע ירידה גבוה מהסיכוי לרווח מעלייה.

לפארק יש גם דעה מעניינת ביחס לסין. היא טוענת שהאמונה כי הצריכה הסינית מבטיחה ביקושים אין סופיים אינה נכונה. אולי 150 מיליון סינים יהפכו להיות צרכנים בסגנון מערבי (אם כי גם הם לא צרכנים כל כך גדולים) אבל השאר עדיין נמצאים במצב של הישרדות. אין להם ביטחון סוציאלי ולכן הם נוטים לחסוך ולא לבזבז. מהם לא תבוא הישועה לעולם המערבי המתדרדר.

גם ביחס לכלכלה העולמית פארק פסימית. היא חוזה עלייה ברגולציה, עלייה בשערי הריבית, עלייה במיסים ולבסוף גם עלייה באינפלציה - וכל אלה לא יעשו טוב לכלכלה העולמית. פארק מציעה לכל מי שאין לו מערכת כללים נוקשה להקצאת נכסים וניהול סיכונים לצאת משוק הנכסים המסוכנים. אנשים הפסידו מחצית מכספם ב-10 השנים האחרונות וצריך לעצור את זה. היא צופה התפרצות מחודשת של משבר אשראי וטוענת ששוק הבתים בארה"ב עוד לא הגיע לתחתית.

נשארים עם פרוטליקס

אחת המניות לגביה אני נשאל רבות היא פרוטליקס. המניה לא תרמה לתיק מזה זמן ממושך - במסגרת החולשה הכללית של סקטור הבריאות - ורבים תוהים עד כמה להיות סבלניים לגביה. מהבחינה הטכנית, יש מקום למספר מניות מסוג פרוטליקס (שער שפל, תנודתיות אופקית, סיכוי למהלך משמעותי שלא ניתן יהיה לתפוס בזמן) ובתנאי שאין להן משקל גדול מדי בתיק, כזה שיפריע לו לעמוד ביעד התשואה העודפת הרציפה על ה-S&P 500.

לפיכך, מי שחוזר ושואל אותי ביחס למניה ספציפית צריך לזכור שלפחות בטור זה, על מניה מסתכלים גם מנקודת המבט של תיק הכולל. מהבחינה הכלכלית, ההסתמכות שלי היא על האנליסטים של אופנהיימר שבוודאי מבינים בביזנס הזה יותר ממני. לי יש בעניין רק אינטואיציה בנוגע לחזון שהחברה מביאה לשולחן. באופנהיימר משאירים את ההמלצה על תשואת יתר עם מחיר יעד של 11 דולר, אז אני נשאר סבלני.

דרך אגב באחת השיחות על המניה, שכאמור החזקתה מעוררת משום מה תשומת לב יתרה, זרק לי מישהו שאופנהיימר המליצו גם על מניה X במחיר Y ותראה מה קרה (אני לא זוכר את שם המניה אבל זה לא משנה. הכוונה היא כמובן שהמניה ירדה).

תשובתי הייתה: אז מה. זוהי עוד דוגמה למסיח והטיה מנטאלית. ללא קשר להערכתי העצומה למחקר של אופנהיימר ולתרומתו להצלחת התיק שלנו, מודל או כלי החלטה לא מודדים על פי נתונים בודדים. כנגד X אני יכול לזרוק את M ומישהו יזרוק מניה אחרת ובסך הכל מדובר באוסף דוגמאות (חיוביות או שליליות) מהזיכרון הפרטי של כל אחד. החוכמה היא לראות את התמונה הכוללת, ומי שתקוע בפקק של זיכרון, כדאי שישחרר אותו.

אינטל בשביל המומנטום

סרגיי וסצ'נוק מעדכן כי חברת אינטל (INTC) - המוחזקת בתיק ומדורגת באופנהיימר בהמלצת תשואת יתר עם מחיר יעד של 30 דולר - ערכה ביום שלישי, ה-11 במאי, כנס משקיעים שנתי שנמשך לאורך יממה שלמה. הכנס כלל מצגות של מנכ"ל החברה, ה-CFO ומנהלי החטיבות העיקריות של ענקית השבבים (כל המצגות נמצאות באתר החברה, בכתובת: http://intelstudios.edgesuite.net/im/index.htm). להלן עיקר הנקודות שעלו במצגות.

1. אינטל צופה צמיחה דו ספרתית בהכנסותיה וברווחיותה לשנים הקרובות, קצב כפול מזה שאפיין את פעילות החברה במהלך השנים 2003-2008, המחזור הכלכלי טרום המשבר האחרון. ביצועים אלה אמורים לשקף את הצמיחה המואצת בשוק המחשוב והאלקטרוניקה, הצפוי לצמוח בקצב שנתי של 15%-16% בארבע השנים הקרובות, וזאת בעיקר כתוצאה מהביקושים האיתנים למחשבים ניידים (לפטופים, נטבוקים ומחשבי לוח).

2. מנוע צמיחה נוסף טמון בשוק השרתים, כאשר כ-75% מתוכו צפויים לעבור החלפות או שדרוגים בשנים הקרובות, ובכך לספק צמיחה בקצב שנתי של כ-13% לשנים 2009-2013. אינטל רואה הזדמנות בהיקף של כ-16 מיליארד דולר בהחלפת מעבדי ה-RISC (מעבדים פשוטים יחסית שאינם משתמשים בטכנולוגיה של אינטל עקב חסכון בעלויות) במעבדי Nehalem מבית אינטל, שהגדילו את נתחם בשוק השרתים מ-50% ל-60% נכון לסוף 2009.

3. הנהלת אינטל העלתה את תחזית הרווח הגולמי ארוך הטווח ל-55%-65%, לעומת טווח תחזיותיה הקודמות שעמד על 50%-60%, כאשר כל אחוז נוסף של הרווח הגולמי מהווה תרומה עצומה של כ-400 מיליון דולר לרווחי החברה. הסיבות לשיפור כוללות התקדמות בטכנולוגיות ייצור (החברה עוברת כעת לטכנולוגיית ייצור טרנזיסטורים בעובי של 22 ננומטר), התייעלות בשרשרת המזון ובשימוש בציוד הקפיטלי, וניצולת גבוהה של קיבולת הייצור הקיימת.

4. תמחור: מניית INTC נסחרת במכפיל רווח של 12 לתחזית 2010, תמחור חסר הן למכפיליה ההיסטוריים (15-20) והן למדד ה-S&P 500 הרחב. צוות המחקר של אופנהיימר צופה המשך התקדמות בעסקי החברה במהלך השנה הקרובה, וממליץ על השקעה במניה ברמה הנוכחית, עם פוטנציאל עלייה של כ-35%, למחיר יעד של 30 דולר. בהחלט סיבה טובה להשאיר את אינטל בתיק.

הגנה על תיק הקניון: נפתחה מתחת ל-1140, ב-1139 (S&P 500), נסגרה ב-1154; נפתחה ב-1139 ונסגרה ב-1129. סך הכל, הפסד של חמש נקודות שהן כ-12,000 דולר אותם גרעתי מהתיק. נכון ליום שלישי היא ממוקמת מתחת ל-1125.

זיו סגל -A level 2 Chartered Market Technician- CMT . יועץ ניתוח טכני לאקסיומה בית השקעות. דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), אלון גל (דאטה פרו), דיוויד סלומון ואלי אברמוביץ (PDM). יועצת להשקעות בסין:Jay Yang . לעדכונים בזמן אמת ולגרפים של מניות הקניון: אתר גלובס, מדור ניתוח טכני. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו.

אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בניירות ערך או נגזרי ניירות ערך המוזכרים כאן.