יום דרמטי בבורסות אירופה: המדדים מחקו ירידות של 2%

העליות בוול סטריט משכו את אירופה מעלה למרות נתוני מאקרו שליליים ■ מדד ביטחון העסקים בגרמניה ירד מעבר לציפיות ■ ספרד הורידה את תחזית הצמיחה לשנה הקרובה ■ באסיה הסתיים המסחר בנטייה לירידות

מדדי המניות המובילים באירופה נסחרו כמעט לאורך כל היום (ו') בירידות שערים חדות של יותר מ-2%, אולם לקראת סוף יום המסחר הבורסות מחקו את הירידות וסגרו בנטייה לעליות. הסיבה לשינוי בסנטימנט היא העליות בוול סטריט, שמשכו מעלה גם את אירופה. בורסת ספרד עלתה ב-1.5% וזו של פורטוגל טיפסה ב-1.1%.

למרות העליות היום, באירופה המשיכו לצאת נתוני מאקרו שליליים. בגרמניה פורסם היום כי הצמיחה ברבעון הראשון של השנה הסתכמה ב-0.2%; כמו כן פורסם מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני אשר נפל במאי ל-58.3 לעומת 61.5 נקודות במאי - הרמה הנמוכה ביותר מזה 3 חודשים; המדד למגזר השירותים ירד גם הוא לשפל של 3 חודשים. גם בצרפת דווח על ירידה במדד מנהלי הרכש למגזר היצרני במאי לעומת אפריל, אך במגזר השירותים נרשמה עלייה.

עוד פורסם בגרמניה, כי מדד ביטחון העסקים (סקר ה-IFO הנערך בקרב כ-7,000 מנהלים בכירים בגרמניה) רשם במאי ירידה לרמה של 101.5 נקודות לעומת 101.6 נקודות באפריל. כלכלנים ציפו לעלייה ל-101.9 נקודות.

נתונים שליליים - איך לא - פורסמו גם בספרד. ממשלת ספרד הורידה ב-0.5% את תחזית הצמיחה שלה לשנת 2011 על רקע תוכנית הצנע במדינה. התחזית החדשה של הממשלה בספרד הינה לצמיחה של 1.3% לעומת צפי קודם לצמיחה של 1.8%, כך אמרה שרת האוצר, הלנה סלגאדו. סלגדו הוסיפה כי הממשלה חזרה על התחזית הקודמת ביחס לשנת 2010 ובה היא צופה כי תחול נסיגה של 0.3% בצמיחת התמ"ג הספרדי.

מסכים אדומים באסיה

המסחר בבורסות אסיה התאפיין היום בירידות שערים על רק הנפילות החדות שחתמו אמש את המסחר בוול סטריט על רקע החששות המתגברים ביחס לעתיד המשבר באירופה והשפעתו על כלכלת העולם. ביפן החליט הבנק המרכזי להותיר את הריבית על כנה ברמה של 0.1% אך עדכן את תחזיתו לצמיחה הכלכלית באי ל"התאוששות מתונה" כמוכן הודיע הבנק המרכזי כי ירחיב את היקף ההלוואות הניתנות לגופים הפיננסיים ויאפשר לקיחת הלוואות לשנה הניתנות לגילגול, ההיקף שילווה הבנק המרכזי לא נקבע אך נאמר כי יהיה קשור בצרכי הבנקים.

ירידות של כ-2.5% נרשמו היום בבורסות יפן, ואוסטרליה נפלה במהלך המסחר ב-3.1% לשפל של 10 חודשים בהובלת מניות הסחורות. בשנחאי הצליח המדד המשולב לסגור בעליות של 1.1% לאחר שבמהלך המסחר נפל שערו בכ-1.6% נציין כי המדד המוביל בסין רשם את הירידות החדות ביותר מתחילת השנה, ירידות שמסתכמו ביותר מ-20%. הבורסות בהונג קונג ודרום קוריאה היו סגורות לרגל חג ובתאילנד סגורה הבורסה (השרופה) על רק המהומות. זאת לאחר שאמש צנחו הבורסות בוול סטריט. הדאו ג'ונס איבד 3.6%, הנאסד"ק צנח ב-4.1% ומדד S&P 500 איבד 3.9%. באירופה נחתמו אתמול 6 ימים של ירידות כאשר הפוטסי הלונדוני ירד ב-1.7%, הדאקס הגרמני נחלש ב-2% והקאק בצרפת איבד 2.3%.

"הסאגה במרחב האירופי הופכת להיות סרט אימה רע. אתה חושב שהמפלצת מתה אבל היא שבה וחוזרת" אמר הבוקר למרקטווץ' ג'ושוע טאן, כלכלן בפיליפ סקיוריטיס והוסיף, "אנו חושבים שמשהו רע יקרה אם המרווחים בשוק הליבור ימשיכו להתרחב, מה שמעיד על כך שהבנקים מפחדים להלוות אחד לשני".

בטוקיו רשמו כל מניות מדדי הניקיי 25 וה-Topix 33 ירידות, לאחר שהין שזינק אתמול בשיעור חד כנגד הדולר ל-89 ין לדולר שב ונסחר הבוקר מעל ל-90 ין לדולר. התחזקותו של הין כנגד הדולר וכנגד האירו (יפן מיצאת כ-6% לתוצרתה לאירופה) פוגעת קשות ביצואניות היפניות אשר מניותיהן רושמות היום ירידות חדות, ביניהן נציין את יצרניות המכוניות טויוטה, הונדה וניסאן שרשמו ירידות חדות שבין 2.5%-4%. ואת יצרניות האלקטרוניקה היפניות הנשענות גם הן על יצוא.

על רקע צניחת מחירו של הנפט אתמול בניו יורק, בלטו הבוקר באוסטרליה ענקיות הסחורות ריו טינטו ו-BHP ביליטון בירידות של 4.6% ו-2.2% בהתאמה.