שבוע סוער בשוק המט"ח הסתיים בזינוק של האירו

האירו היציג זינק ב-1.55% ל-4.783 שקלים והדולר היציג טיפס היום ב-0.08% ונקבע ב-3.833 ש' - שיא חצי שנתי חדש ■ בשבוע החולף התחזק הדולר ב-1.675% והאירו ב-1.48% ■ בעולם מתחזק האירו כנגד הדולר ב-0.5% ל-1.255 דולר ■ לאומי: הדולר ימשיך להתחזק בעולם וישמור על יציבות מול המטבע המקומי

שבוע סוער במיוחד בשוק המט"ח המקומי הסתיים בהתחזקותם של הדולר והאירו כנגד השקל. האירו היציג זינק היום (ו') ב-1.552% ונקבע ב-4.7829 שקלים, בכך מסיים האירו את השבוע בעלייה של 1.478% לאחר שנפל במהלך השבוע לשפל חדש. הדולר היציג התחזק היום בשיעור מתון של 0.079% ושערו נקבע ב-3.822 שקלים, רמת שיא חדשה בחציה השנה האחרונה. את השבוע האחרון סיים הדולר בעלייה של 1.675% לעומת שערו בסוף השבוע שעבר שעמד על 3.759 שקלים. בעולם מתחזק האירו כנגד הדולר ב-0.5% ונסחר ברמה של 1.255 דולר לאירו, לאחר שבשעות הבוקר נסחר שערו בכ-1.265 דולר.

בשוק מצפים לפגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי שתערך היום בבריסל ושבה עשויים השרים לדון בנקיטה של אמצעים נוספים על מנת להרגיע את המשבר המתפשט ביבשת. נציין כי היום צפוי גם הפרלמנט הגרמני להתכנס על מנת לאשר את תוכנית החילוץ אדירת המימדים בהיקף של כטריליון דולר אליה הודיע האיחוד האירופי בשבוע שעבר.

שר האוצר הגרמני, וולפגנג שוואבל יציג בפני עמיתיו תוכנית בת 9 נקודות שמיועדת להעזור למדינות הגוש להימנע ממשבר חוב כדוגמאת המשבר שפגע ביוון. ההצעה כוללת קריאה לקיצוץ מהיר יותר בתקציבי המדינות על מנת להימנע מהרחבת גירעונותיהן, קנסות כבדים יותר על מדינות שלא יעמדו בכללים וכן אפשרות של "חדלות פירעון מדינתית מוסדרת" במידה ולכך ידרדר המצב במדינות הגוש.

נציין כי היום פורסם כי שר האוצר האמריקני, גייתנר יבקר בשבוע הבא בגרמניה ובבריטניה וידון על בכירי הממשלות שם על משבר החוב האירופי. בין הפגישות הצפויות לגייתנר, גם פגישה עם הנגיד האירופי, טרישה ושר האוצר הגרמניף שוואבל.

כבר אתמול בערב התחיל התיקון בשערו של האירו כשהמטבע האירופי שינה כיוון ורשם עלייה חדה מול הדולר. זאת לאחר שיום קודם לכן נפל המטבע של גוש האירו ל-1.215 דולרים במהלך המסחר, שפל של 4 שנים המווה גם את נקודת האמצע בין שערו הגבוה ביותר אליו הגיע ב-2008 כשנגע ברמות של 1.6 דולר לבין שערו הנמוך ביותר שנקבע בשנה בה הושק, 2000 אז צנח ל-0.82 דולר.

הדולר שזינק אתמול בשיעור חד בזירה המקומית לשיא של כחצי שנה, משלא נמצאו לו מוכרים, מאבד היום בתחילת המסחר בין הבנקים כ-0.2% ונסחר ברמה של 3.812 שקלים.

אתמול התחזק הדולר ב-1.6% ושערו היציג נקבע ב-3.819 שקלים - שיא שלא נראה מאז ה-27 בנובמבר. התחזקות הדולר מול השקל משפיעה בעקיפין גם על האירו היציג, שעלה ב-1.1% ל-4.709 שקלים.

כלכלני בנק לאומי מעריכים בסקירת המאקרו השבועית כי הדולר ימשיך בתקופה הקרובה להתחזק בעולם וישמור על יציבות מול המטבע המקומי. התחזקותו של המטבע האמריקני תושפע מהשלכותיה של תוכנית הייצוב בגוש האירו על ריסון צמיחתן של מדינות ה- PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד) ועל הגברת נזילות המטבע האירופאי בשווקים. מול המטבע המקומי, יציבותו של שער החליפין תיתמך מהיציבות היחסית שמפגין השוק המקומי שמלווה בזרימת מט"ח לארץ. בטווח הארוך יותר, השטר הירוק צפוי להתחזק כתוצאה מהתאוששות הכלכלה האמריקנית.

כלכלני בנק הפועלים מעריכים כי השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, בהשפעת התפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות בעולם. כמו כן, יושפע השקל מגורמים מקומיים מנוגדים. מחד, הגורם העיקרי התומך בהיחלשות השקל הוא רכישת דולרים אפשרית על ידי בנק ישראל. מאידך, בין הגורמים התומכים בהתחזקות השקל ניתן למנות את הכלכלה היציבה בישראל והציפיות להעלאת ריבית נוספת ע"י בנק ישראל (אם כי בקצב מתון) ובעקבותיה, הרחבת הפער בין הריבית השקלית והדולרית. לאור האמור לעיל, ממליצים כלכלני הבנק להחזיק מט"ח בשיעור של כ- 10%, תוך פיזור מטבעי כולל דולר ארה"ב, דולר אוסטרלי ודולר קנדי, במטרה לצמצם את הסיכון.

מה יעשה פישר?

ביום שני יקבל בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש יוני, כאשר הדעות בשוק חלוקות. מחד, יש המעריכים כי בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה בשל משבר החובות באירופה שמאיים על ההתאוששות הכלכלית. מאידך, יש הסבורים כי בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.25% (כמו למשל קרדיט סוויס) עקב מדד המחירים הגבוה לחודש אפריל והחשש מהיווצרות לחצים אינפלציוניים.

[לאתר המט"ח]